Mensen hebben de neiging te vertrouwen op de ervaringen van lotgenoten. Positieve mond-tot-mond reclame is daarom een belangrijke marketingtool. Ook voor de online bedrijfswereld speelt vertrouwen een grote rol. Het implementeren van een review-module is een ideale manier om oriënterende bezoekers in aanraking te laten komen met de positieve ervaringen van klanten.
Beoordelingen in Google
Online klantbeoordelingen worden in Google getoond in de vorm van een 5-sterrenwaardering. Het aantal toegewezen sterren is gelinkt aan een verzameling ingevulde recensies op een onafhankelijke beoordelingsite. Tenzij je een groot merk bent, is er een grote kans dat mensen die zoeken naar producten, je bedrijf niet kennen of weten wat anderen van je diensten vinden. Als zij worden geconfronteerd met een rits aan zoekresultaten, op welke advertentie zullen zij dan klikken? De kans is groot dat dit het zoekresultaat zal zijn met een hoge klantbeoordeling. Zeker wanneer zij kunnen doorklikken naar de Google Productpagina om de beoordelingen te lezen.
Sterren voor succes
Onderzoek van onder andere PPCHero garandeert succes: na het toepassen van klantbeoordelingen steeg het gemiddelde doorklikpercentage met 14% en namen de conversies toe. Een recente studie van Google merkt hetzelfde effect bij mobiele advertenties, waar gemiddeld gezien het aantal bezoekers aan de onderzochte sites met 7.5% steeg. Bovendien leest 61% van de internetgebruikers online reviews voordat zij een aankoopbeslissing nemen. Het ontbreken van positieve feedback kan een mogelijke verkoop dwarsbomen.
Vergroot de kwantiteit en kwaliteit van je klantbeoordelingen
Omdat Google alleen kijkt naar de klantbeoordelingen van de afgelopen 12 maanden, is het belangrijk om regelmatig uw klanten in staat te stellen een recensie achter te laten. Stuur bijvoorbeeld een email naar uw bestaande klantenbestand. Zij zijn al bekend met uw producten en diensten en kennen u wellicht al langere tijd, waardoor de kans groter is dat zij een positieve reactie zullen achterlaten. Bovendien kunt u social media inzetten om klanten te vragen een beoordeling te geven.
Extra tip: Reageer op negatieve recensies. Dit is een kans om van een slechte beoordeling een positieve te maken. Bovendien zien andere personen uw pogingen om de klantervaring te verbeteren, wat hen de indruk geeft dat u daadwerkelijk iets doet met klachten.
Wilt u meer weten over het toevoegen van klantrecensies aan uw zoekresultaat? Lees dan vooral onze eerdere blog ‘Sterren toevoegen aan Google AdWords advertenties’.