Een advertentie maken of een bericht promoten op Facebook: wanneer doe je wat?

Als je je doelgroep (betaald) op Facebook wilt bereiken, kun je ervoor kiezen om een advertentie in te richten of om een bericht te promoten. Een advertentie heeft meestal meer voeten in de aarde dan een promotie van een bericht en loopt langer door. Welke verschillen zijn er nog meer en wanneer gebruik je nou welke optie?

In het kort: campagne of snel iets promoten

Wanneer maak je een advertentie en wanneer promoot je een bericht? Om even met een kort antwoord te beginnen: je promoot een bericht als je (vaak over een kortere periode) aandacht wil voor één post. Een advertentie heeft een langere looptijd, is beter te analyseren en bij te sturen en heeft een meer algemene insteek dan een gepromoot bericht.

  • Bericht promoten: Door de ‘post’ te ‘boosten’ maximaliseer je de zichtbaarheid van je bericht en vergroot je de doelgroep van je eigen volgers naar ook de mensen buiten die groep. Als het goed is krijgt je post tijdens de boost meer views, likes & shares. 
  • Facebook Adverteren: Als je geavanceerdere campagnes wilt maken om bijvoorbeeld over een langere periode collega’s te werven, aankopen of leads te verkrijgen, dan gebruik je Advertentiebeheer. Met Advertentiebeheer kun je uitgebreide campagnes opzetten. Stel je doelgroep heel precies samen en bereik de mensen die er echt toe doen. 

Een bericht promoten: hoe werkt het?

Het promoten van een bericht is eenvoudig. Je promoot een bericht door op je Facebookpagina naar een post te gaan en op de blauwe knop ‘Bericht promoten’ te klikken of tappen. Doe je dit voor het eerst, dan zal Facebook je tijdens het proces een betaalmethode laten instellen. Het proces is eenvoudig: kies een doelstelling en doelgroep, kies je betalingsmethode (of voeg deze toe) en publiceer de promotie.

Met een gepromoot bericht geef je dus je post een boost. Het is snel ingesteld en je bepaalt zelf hoeveel je eraan uitgeeft. Let op: eenmaal gepromoot, kun je de post niet meer aanpassen. Lees verder de voor- en nadelen hieronder.

Wat zijn de voordelen van een bericht promoten?

  • Gebruiksvriendelijk en snel in te stellen.
  • Geschikt voor kleine bedrijven met beperkte advertentie-ervaring.
  • Gebruikt automatisch je bestaande content, wat tijd bespaart.

En de nadelen?

  • Beperkte creatieve flexibiliteit.
  • Minder controle over doelgroeptargeting en optimalisatie.
  • Minder geavanceerde analyse- en trackingopties, met andere woorden minder meetbaar. 

Je promoot een bericht op Facebook als je…

…meer volgers de berichten wil laten zien.

…een starter bent in adverteren en eerst ‘bericht promoten’ wil uitproberen.

…een bericht hebt dat goed presteert en je het een extra duwtje in de rug wil geven.

Het nadeel van een bericht promoten is dat je doelgroepen beperkter zijn dan bij een advertentie. Meestal zijn het je volgers, de vrienden van je volgers en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Je kunt niet ‘interesses’ aangeven, zoals je dat bij advertenties wel kunt.

Een bericht promoten is vooral handig als je wat meer aandacht wil voor een post, bijvoorbeeld bij een nieuw product, een nieuwe dienst, een blog of een mijlpaal voor je bedrijf. Je kunt het promoten van berichten natuurlijk ook meenemen in je advertentiestrategie en structureel een bericht promoten. Bij een gepromoot bericht toont Facebook je hoeveel mensen je bericht zien, wat de betrokkenheid is en hoe vaak er bijvoorbeeld op je link geklikt is. Bij een gepromoot bericht zie je welke doelgroep je bereikt, of dat mannen of vrouwen zijn en in welke leeftijdscategorie zij vallen.

Kiezen voor een Facebook-advertentie

Het promoten van een bericht wordt door Facebook ook als advertentie gezien, maar échte Facebook-advertenties maak je via Advertentiebeheer. Een advertentie op Facebook richt je eenvoudig in voor verschillende doelstellingen. 

Wanneer kies je voor een Facebook-advertentie?

Zet een advertentiecampagne op als je specifieke marketingdoelen hebt, zoals websiteverkeer of conversies, en meer controle wilt over targeting en advertentieformaten.

Een volledige advertentiecampagne op Facebook inrichten is meer werk dan het promoten van een bericht. Met een Facebook-advertentie is alles meetbaar en worden de resultaten van je advertentie overzichtelijk weergegeven.

Het opzetten van een Facebook-advertentiecampagne is een goed idee als je…

…geavanceerde kennis van (Facebook-)advertenties hebt.

…een specifiek marketingdoel voor ogen hebt en het promoten van een bericht niet voldoende is om je doelgroep te bereiken.

… je verschillende formaten wilt gebruiken en testen zoals video, carrousels, diavoorstellingen of leadformulieren.

…een langlopend doel hebt voor naamsbekendheid, werven van personeel, aankopen of leads genereren. 

…een Facebookpixel geïnstalleerd hebt op je website en een remarketingcampagne wil instellen om mensen te bereiken die eerder op je website zijn geweest.

Als je je herkent in een van bovenstaande punten, dan kan Facebook Ads de oplossing voor jou zijn.

Voordelen van Facebook-advertenties:

  • Veel controle over je doelgroep, budget en advertentieplaatsing.
  • Geavanceerde mogelijkheden voor A/B-tests en analyse.
  • Toegang tot verschillende doelstellingen en advertentieformaten.
  • Grotere kans op hogere ROI door precieze optimalisatie.

Nadelen van adverteren op Facebook:

  • Meer complexiteit; vereist enige ervaring met advertentiebeheer.
  • Het opzetten van campagnes kan tijdrovender zijn.

Een advertentie maken in een paar stappen:

Als je een Facebook-advertentie maakt, moet je eerst duidelijk hebben wat het doel is van je advertentie. Daarna maak je content voor je advertentie. Welk beeld komt erbij? Welke tekst? Maak meerdere varianten van je advertentie, zodat je kunt testen welke het beste werkt en je doelgroep niet de hele tijd dezelfde content voorbij ziet komen. Om een Facebook-advertentie te maken, ga je op Facebook naar ‘Advertentiebeheer’. 

  1. De eerste stap die je zet, is het bepalen van je doelstelling. Denk aan merkbekendheid, meer leads, meer verkopen, meer betrokkenheid bij je pagina of meer winkelbezoeken.

2. Selecteer je doelgroep. Wat is de locatie van je doelgroep? Wat is de leeftijd? Heb je een advertentie specifiek voor mannen, of voor vrouwen? Of voor allebei? Of laat deze opties open en geef Meta (voorheen Facebook, eigenaar van de platforms Facebook, Instagram, WhatsApp en Threads) de vrijheid om met behulp van AI en het algoritme, en op basis van eerdere data, jouw doelgroep te vinden. Hierbij kijkt Meta onder andere naar je advertentie, advertentieteksten, Facebook-pagina en landingspagina om te bepalen wie waarschijnlijk het beste aansluit op jouw doelstelling.

3. Bepaal waar je advertentie moet staan: op Facebook, op Instagram, in Messenger?

4. Stel je budget in. Bij een advertentie kies je tussen een budget per dag of een looptijdbudget.

5. Kies een indeling voor je advertentie. Wil je een carrousel? Een story? Een afbeelding? Een diavoorstelling? Een video? Er zijn verschillende advertentie-indelingen mogelijk die allemaal ontworpen zijn om te werken op mobiel en desktop. 

6. Publiceer je advertentie. Meta gebruikt een automatische advertentieveiling om te bepalen welke advertentie op een bepaald moment het beste aan iemand kan worden weergegeven. Als je een advertentie publiceert, bekijkt Meta aan welke doelgroep de advertentie op welk moment het beste kan worden getoond. Dit is de livegang van je advertentie.

7. Meet en beheer je advertentie. Als je een advertentie hebt gepubliceerd, ben je er nog niet. Je kunt in Advertentiebeheer je prestaties bijhouden, je campagne bewerken, je doelgroep optimaliseren en je advertenties vergelijken.

Meer bereik op Facebook: hulp bij boosts en ads

Samenvattend is een bericht promoten eenvoudiger dan het maken van een uitgebreide advertentie, maar met een advertentie(campagne) kun je gerichter en specifieker promoten. Kun jij wel hulp en advies gebruiken van een Social Advertising specialist? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag een quickscan aan voor jouw bedrijf.

Gratis quickscan

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.