Online marketing is een dynamisch vakgebied. Elke dag is anders. Van contact onderhouden met bestaande klanten tot het opzetten van nieuwe campagnes. En van het analyseren naar het optimaliseren van campagnes. Hoe zo’n dag in het leven van een SEA specialist bij B&S Media er dan -van uur tot uur- uitziet, lees je in dit blog.
Wat is Search Engine Advertising?
SEA is de afkorting van ‘Search Engine Advertising’. Letterlijk vertaald betekent dit: zoekmachine adverteren. En dat is eigenlijk al een hele goede samenvatting. Als je je bezighoudt met Search Engine Advertising, adverteer je namelijk binnen een zoekmachine. In de meeste gevallen is dit Google (vanwege het marktaandeel), maar ook Bing of een andere zoekmachine behoren tot de mogelijkheden. SEA wordt daarom ook geregeld Google Ads genoemd.
Het is een krachtig marketinginstrument. Met SEA kun je er namelijk voor zorgen dat je in een kort tijdsbestek beter zichtbaar wordt binnen de zoekmachine. En hoe zichtbaarder jouw bedrijf is, hoe groter de kans is dat potentiële klanten jouw product of dienst vinden. Je kunt hiermee dus snel rendement behalen met jouw website.
In het geval van SEA concurreren verschillende websites met elkaar om bovenaan in Google te komen. Ze bieden als het ware tegen elkaar op in het veilingssysteem van Google. Maar de ingestelde maximale bieding zegt niet alles. Ook de kwaliteitsscore is van groot belang voor de zichtbaarheid van jouw advertenties. Met deze factoren zijn onze specialisten dagelijks bezig, zodat zij het maximale uit jouw campagnes kunnen halen.
Mijn werkdag
Zoals ik eerder al aangaf is het werk als SEA specialist heel divers. Ondanks dat geen dag hetzelfde is, zijn mijn werkzaamheden in de basis wel hetzelfde. Ik geef je graag een kijkje in de keuken!
De ochtend
Bij B&S Media beginnen we elke dag tussen 08.00 en 09.00 uur. Wanneer je binnen dit tijdsbestek precies begint bepaal je zelf. Ik ben er meestal rond 08.30 uur. Ons pand ligt aan de N50 en ons kantoor bevindt zich op de tweede verdieping. In het trappenhuis kom ik een collega tegen waarmee ik de voetbaluitslagen van afgelopen weekend bespreek. Ik pak een kop koffie en start mijn computer op. Er zijn al aardig wat collega’s. Ik begin elke dag met het openen van mijn mailbox. Zijn er dingen waar ik actie op moet ondernemen? Ik mail de klanten terug en plan eventuele werkzaamheden die uit deze mails voortkomen in in mijn agenda.
09.00 – 09.15 uur: service call met een klant
Vorige week heb ik een belafspraak ingepland met een van mijn klanten. Eens in de zoveel tijd lopen we de campagne telefonisch door. Werkzaamheden, kansen en resultaten worden tijdens zo’n call besproken. Verder gaf de klant aan dat het budget deze maand wat omhoog mag vanwege de naderende feestdagen. Na de call pak ik dit direct op en pas ik de budgetten aan in Google Ads.
09.15 – 10.00 uur: promotie opzetten voor de feestdagen
Omdat de feestdagen naderen, en dus ook Black Friday en Cyber Monday, zet ik voor een E-commerce klant een promotie op. Het is belangrijk om je qua marketingcampagnes op tijd klaar te maken voor deze piek in E-commerceland. Zo zorg ik ervoor dat er een countdown timer wordt opgenomen in de advertenties. Deze timer geeft bijvoorbeeld aan hoeveel dagen je nog moet wachten op een bepaalde korting of actie. Met de promotie extensie binnen Google Ads promoot ik voor deze klant de specifieke korting, zodat deze extra opvalt.
Tijdens deze E-commerce piek vinden er vaak grote verschillen in conversies plaats. Door middel van seizoensgebonden aanpassingen zorg ik ervoor dat het Ads account hier klaar voor is. Aan het eind van deze werkzaamheden mail ik de klant ter bevestiging van de doorgevoerde aanpassingen.
10.00 – 11.00 uur: Google Ads overleg
10.00 uur betekent Ads overleg. Tijdens dit overleg, met alle SEA specialisten binnen B&S Media, bespreken we diverse punten (die elke keer kunnen verschillen). Actuele punten als het toepassen van bèta’s, de inhoud van de maandelijkse mail, actiepunten naar aanleiding van meetings met Google en zaken die ons zijn opgevallen de afgelopen maand komen eigenlijk altijd wel terug. Evenals de planning voor komende maand.
Ook hebben we het over best practices: het toepassen en uitgebreid testen van aandachtspunten die in blogs worden aangegeven/door Google wordt aangegeven. Na deze meeting hebben we weer genoeg nieuwe kennis en input om aan de slag te gaan.
11.00 – 11.30 uur: campagne analyseren en resultaten delen
Ik analyseer dagelijks de campagnes voor onze klanten. Loopt alles nog goed, zijn de budgetten nog toereikend? Op basis van de analyses en de resultaten kunnen we de campagnes weer bijsturen. Ik zie bij een klant een hele mooie ontwikkeling. We hebben het beoogde CPA (cost per action/cost per acquisition) behaald. Ik mail de klant direct met dit resultaat. Bij een andere klant waren de klikprijzen de afgelopen maanden vrij hoog. Door de kwaliteitsscore te verbeteren hebben we inmiddels een lagere CPC (cost per click) kunnen realiseren. Ook deze klant mail ik over deze mooie ontwikkeling.
11.30 – 12.00 uur: strategie bedenken voor een YouTube campagne
Aan het eind van de ochtend ga ik bezig met een strategie voor een YouTube campagne. Ik bepaal de doelgroepen en brainstorm over de inhoud van de video.
Er zijn verschillende manieren om een effectieve Youtube campagne in te zetten. We kunnen bijvoorbeeld testen met unieke filmpjes. Denk hierbij aan een andere intro, verschillende Call-to-Actions en een unieke boodschap.
Ook testen we hierbij bijvoorbeeld het effect van een filmpje van 5, 10 en 15 seconden. Vervolgens laten we deze filmpjes zien aan (verschillende) doelgroepen en A/B testen we welke het beste converteert.
Daarnaast proberen we ook verschillende mensen in de funnel te bereiken door de targeting van de campagnes te wijzigen. Denk hierbij aan in-market doelgroepen, een custom intent doelgroep of een Remarketing doelgroep.
12.00 – 12.30 uur: kick-off nieuwe klant
Komende maand start er een nieuwe klant met Google Ads. Voorafgaand aan de start van deze campagne doen we een kick-off met deze klant. Omdat deze klant zowel SEO als SEA gaat doen, bel ik de klant samen met mijn collega van de SEO-afdeling. Tijdens dit kick-off gesprek krijgen we meer inzicht in het bedrijf van de klant, maar ook in de beoogde doelstellingen, concurrentie, de USP’s van het bedrijf en de belangrijkste producten/diensten. Ook bespreken we potentiële zoekwoorden: waar wil de klant op gevonden worden? Het budget wordt bepaald en we stemmen af waar de klant zichtbaar wil zijn (targeting).
De nieuwe klant heeft een webshop. Daarom vraag ik in dit geval ook naar de brutowinstmarges, zodat ik de breakeven ROAS kan berekenen.
De middag
Om 12.30 uur is het pauze. De ochtend is alweer voorbij en ik heb een drukke middag op het programma. Dan is het lekker om in de pauze even te ontspannen. Dit doe ik door een rondje te wandelen met collega’s of een potje FIFA of darts te spelen in de kantine.
13.00 – 14.30 uur: Display campagne opzetten
Google Ads kan uit diverse soorten advertenties bestaan. Zo heb je de standaard (meest bekende) tekstadvertenties, maar ook Display advertenties, Remarketing, Google Shopping en adverteren via YouTube. Display advertenties zijn beeld- en videoadvertenties in de vorm van een banner. Deze worden getoond aan specifieke doelgroepen (of juist groot publiek) op verschillende websites. Vanmiddag zet ik zo’n Display campagne op. Het is van belang dat we een creatieve advertentie maken, want dit is bepalend voor het succes van de advertentie. Op basis van interesses, doelgroepen en zoekwoorden zorg ik ervoor dat de advertentie op diverse relevante Nederlandse platformen wordt getoond.
14.30 – 16.00 uur: meetings met onze Google Account Strategisten
Eens in de zoveel tijd hebben we een meeting met onze Google Account Strategisten. Omdat wij Google Premier Partner zijn ontvangen we tijdens deze meeting de nieuwste best-practices binnen Google Ads en bespreken we de kansen voor de grootste Ads accounts die wij beheren.
16.00 – 17.00 uur: afspraak op kantoor
Aan het eind van de dag heb ik nog een afspraak op kantoor met een van mijn klanten. Deze klant nodigen wij, net zoals andere klanten, geregeld uit voor een meeting bij ons op kantoor. Tijdens zo’n afspraak op kantoor presenteer ik voornamelijk de resultaten van de afgelopen periode. Uiteraard bespreken we ook hoe we tot deze resultaten zijn gekomen. Op basis van de resultaten bespreek ik een aantal aandachtspunten, kansen en nieuwe werkzaamheden met de klant.
Zo heb ik met deze klant besproken dat ik graag beeldextensies wil inzetten. Deze beelden bij de advertenties zorgen voor meer relevantie en opvalwaarde van de advertenties. Hiermee kunnen we dus onder andere de CTR (click through rate) verhogen, maar het draagt ook bij aan de kwaliteitsscore. Dit zijn weer manieren om uiteindelijk te zorgen voor een lagere CPC.
Na de meeting noteer ik mijn aantekeningen in ons CRM systeem. De dag zit er alweer op. Ik zet mijn computer uit en groet mijn collega’s. Morgen weer een dag.
Een SEA specialist inschakelen
Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van deze blog nog diverse vraagtekens hebt bij de werking van SEA en het uitvoeren van werkzaamheden hiervoor. Gelukkig kun je ons ook inschakelen voor het opzetten, beheren en optimaliseren van jouw SEA campagnes, zodat jij je volledig kunt focussen op andere dingen binnen jouw bedrijf. Ondanks dat geen dag hetzelfde is als SEA specialist, hanteren wij een transparante, vaste werkwijze. Zo weet jij precies wat je van ons kunt verwachten en waar je aan toe bent. Meer weten? Neem gerust contact met ons op via 038 337 6678 of per e-mail.
Ook zo’n leuke baan?
Heb je interesse in SEA en lijkt het je leuk om voor verschillende klanten te werken? Wil je samen met je collega’s streven naar het beste resultaat en houd je van afwisseling? Bekijk dan eens onze vacature voor SEA specialist.
Bekijk de vacature