In de online marketing is geen dag hetzelfde. Campagnes optimaliseren, contact met klanten, inspelen op veranderingen en updates vanuit Google. Dit alles zorgt ervoor dat het werk van een SEO specialist ontzettend dynamisch is. In de basis blijven de werkzaamheden echter hetzelfde. Ben jij nieuwsgierig naar wat onze medewerkers nu precies doen? In deze blog geven wij jou een kijkje in hoe het leven van een SEO specialist bij B&S Media eruitziet. Lees je mee?
Wat is Search Engine Optimization?
Interessant, zo’n dag in het leven van een SEO specialist. Maar wat is SEO? Je hebt er vast en zeker wel eens van gehoord: search engine optimization. In Nederland beter bekend als SEO of zoekmachine optimalisatie. Maar wat houdt deze vorm van online marketing eigenlijk in? Het principe is vrij simpel. Zoekt een potentiële klant naar een dienst of product dat jij aanbiedt? Dan wil jij natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten van Google worden getoond. De bezoeker is dan immers sneller geneigd om voor jou te kiezen. Dit doe je door SEO-technieken toe te passen. De positie van een landingspagina is van honderden – dan niet duizenden – factoren afhankelijk. Welke dit precies zijn, is niet helemaal bekend. Wel is duidelijk welke onderdelen hierbij een grote rol spelen. Onze SEO specialisten leggen bij het optimaliseren van een website op basis van deze kennis focus op de volgende drie thema’s:
Mijn werkdag
Geen dag is hetzelfde, maar toch komen verschillende disciplines elke dag weer terug. Om je een beetje een idee te geven, kun je hieronder een dagje (tekstueel) met mij meelopen.
De ochtend
Vroeg in de ochtend draai ik onze parkeerplaats aan de Carlsonstraat in Kampen op. Bij B&S Media beginnen we tussen 08.00 en 09.00 uur aan onze werkdag. Als vroege vogel begin ik vaak vroeg. Ik loop de trap op naar ons kantoor op de tweede verdieping en pak een kopje koffie of thee en een stuk fruit. Het is weer tijd om fris en fruitig aan het werk te gaan. Een goede werkdag moet je niet te gehaast beginnen. Terwijl de computer wordt opgestart, praat ik mijn collega even bij. Daarna wordt de mail geopend. Zijn er nog belangrijke berichten binnengekomen? Ik beantwoord de mails en check diverse SEO blogs om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen.
8:30 – 9:00: posities checken
Nu is het tijd voor het echte SEO werk. Elke SEO specialist gebruikt een handige tool, waarin hij of zij de posities van onze klanten bekijkt. Zijn er mooie stijgingen, waarvan ik een klant op de hoogte kan stellen? Hebben bepaalde zoekwoorden extra aandacht nodig? Leiden alle zoektermen naar de juiste landingspagina? Ik noteer zaken die mij opvallen. Positief én negatief.
9:00 – 9:30: technische issues onderzoeken
Technische issues kunnen een negatieve invloed hebben op een positie binnen de zoekmachine van Google. Daarom kijk ik als SEO specialist op dit moment hoe de websites van onze klanten er technisch gezien voor staan. Hierbij noteer ik per klant welke issues ik deze maand onder handen wil en moet nemen. Dit kan gaan om zaken, zoals:
- Redirects;
- Page titles en meta descriptions;
- Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen;
- Dode links;
- Snelheid van de website (mobiel en desktop);
- ALT- en ankerteksten;
- Missende Schema’s;
- Dubbele content;
- No-follow links.
8:30 – 10:15: strategie bepalen
In het afgelopen uur is er veel duidelijk geworden over de staat van de verschillende campagnes. De pijnpunten en mooie resultaten van een klant zijn door het vooronderzoek namelijk goed in kaart gebracht. Op basis van deze gegevens kan ik nu een strategie bepalen. Welke zoekwoorden verdienen mijn aandacht? En moeten er technische problemen opgelost worden? De punten die hierin naar voren komen, vertaal ik meteen naar werkzaamheden.
10:15 – 10:30: service call met klant
De klanten van B&S Media ontvangen iedere maand een rapportage. Hierin staat omschreven welke resultaten er die maand zijn geboekt. Zijn er hoge posities behaald? Of laat het document toch een daling zien? Vandaag bel ik één klant na. In dit telefoongesprek lopen we samen de gegevens nog een keer door. Welke taken zijn er uitgevoerd en welke staan er op de planning? We denken proactief mee. Daarom noem ik meteen een aantal kansen voor de website, ook als deze niet SEO gerelateerd zijn. Dit telefoongesprek biedt ook ruimte om vragen te stellen. Niet alleen voor de klant, maar ook voor de SEO specialist. Zo wil deze klant zijn campagne uitbreiden met één of meerdere zoekwoorden. Heeft hij al een idee op welke term hij graag wil focussen?
10:30 – 11:00: overleg met Webdesign
Na de service call krijg ik een agendamelding. Deze ochtend staat er ook een overleg met de afdeling Webdesign gepland. Eén van mijn klanten wil namelijk zijn websites laten samenvoegen. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor de posities binnen de zoekmachine van Google. Samen met mijn collega’s bekijk ik hoe het team dit het beste kan aanpakken. Mijn taak? Waarborgen dat deze migratie ook qua SEO positief uitpakt.
11:00 – 12:30: afspraak met klant
Direct na mijn overleg met Webdesign is het tijd voor de volgende afspraak. Eén van mijn klanten komt namelijk net uit de lift gestapt. Samen met mijn collega van Google Ads nemen we plaats in de vergaderruimte. Hier lopen we de voortgang van afgelopen periode door. Welke resultaten zijn er geboekt met beide campagnes? Wat zijn nog focuspunten? Deze punten worden uitgebreid besproken. Natuurlijk doen we dit niet uit de losse pols. Gisteren hebben mijn collega en ik dit gesprek namelijk uitgebreid voorbereid.
De middag
12:30 uur: het is tijd om te lunchen. Ik ga naar buiten om even een rondje te lopen. Daarna strijk ik neer in de kantine. In de kantine is er voldoende ruimte voor ontspanning. Darts, FIFA, Air hockey, Yahtzee. Het kan allemaal! Om 13:00 uur neem ik weer plaats achter mijn bureau. Met hernieuwde energie ga ik aan het werk. Op naar nog betere resultaten binnen Google!
13:00 – 14:15: nieuwe website nalopen
Na de pauze check ik mijn mailbox weer uitgebreid. Eerder vandaag heb ik een e-mail ontvangen de projectmanager van Webdesign. Er is voor een gezamenlijke klant een nieuwe website ontworpen. Deze staat klaar om live te gaan. Aan mij de vraag of ik deze nog één keer kan nalopen. Technische punten, content, de 301 redirects. Alles wordt kritisch nagekeken. Het is namelijk belangrijk dat de nieuwe website volledig geoptimaliseerd live gaat.
14:15 – 15:00: onderzoek voor nieuwe klant
Tijd voor thee! Met de warme mok in mijn handen loop ik terug naar mijn computer. Ik ga direct voor een nieuwe klant aan de slag met een zoekwoorden– en concurrentieonderzoek. Eerder deze week heb ik de klant al gesproken voor een uitgebreide opstart en nu is het tijd voor de vervolgstappen. Welke termen gebruiken potentiële klanten in hun zoektocht naar hetgeen wat de klant aanbiedt? En hoe heeft de concurrentie van de klant eigenlijk hun SEO-campagne opgezet?
15:00 – 16:00: teksten schrijven
Nog minder dan twee uur en de werkdag is alweer voorbij. Ik open mijn tekstverwerker en begin te typen. Eén van mijn klanten wil een nieuw zoekwoord in zijn campagne laten opnemen. Hiervoor moet een tekst worden geschreven. Niet zomaar een tekst, maar één die aan alle eisen voor SEO voldoet. Zoekwoorddichtheid, koppen, interne links. Zodra de tekst klaar is maak ik hiervoor een landingspagina op de website van de klant aan. Ik voeg interne links toe op de website naar deze nieuwe pagina, stel een geoptimaliseerde page title en meta description in en de tekst is klaar om door Google opgepakt te worden.
16:00 – 16:25: mail naar klant
Tegen het einde van de dag open ik nogmaals mijn inbox. Ik wil een aantal van mijn klanten een e-mail sturen. Ik heb vanochtend – tijdens het checken van de posities – namelijk een paar mooie stijgingen gezien. Dat is nieuws waar de klant ongetwijfeld blij van wordt! Ondertussen krijg ik nog een belletje binnen. Een klant wil een pagina verwijderen, maar vraagt zich af of dit invloed heeft op de SEO posities. Ik geef haar advies en praat haar meteen bij over de SEO campagne.
16:25 – 17:00: autoriteit versterken
De dag is bijna ten einde. Het laatste half uurtje staat in het teken van autoriteit. Ik ga namelijk op zoek naar waardevolle plekken waar ik voor één van mijn klanten een link kan plaatsen. Hiermee laat ik aan Google zien dat de website autoriteit op internet heeft opgebouwd. Hoe vaker een pagina namelijk wordt genoemd, hoe populairder deze in de meeste gevallen is. Dit draagt op langere termijn positief bij aan de posities in Google. Na enkele links geplaatst te hebben, klap ik mijn laptop dicht en zeg ik mijn collega’s gedag.
Één van onze SEO specialisten inschakelen?
Voor een SEO specialist is iedere dag weer anders. Toch zijn de werkzaamheden die worden uitgevoerd redelijk hetzelfde. Zo weet jij – als klant – precies waar je aan toe bent. Heb jij interesse in de diensten van B&S Media Internetmarketing? Neem dan gerust contact met ons op. Bel naar 038 205 5487 of stuur ons een bericht. Onze adviseurs spreken graag de mogelijkheden met je door.
Neem contact opOok zo’n afwisselende baan?
Lijkt zo’n afwisselende baan waarbij je elke dag streeft naar de beste resultaten voor onze klanten jou ook wel wat? Bekijk dan onze vacatures.