Zo kies je dé domeinextensie voor je website
Als het op je bedrijfswebsite aankomt, heb je een aantal strategische keuzes te maken. Niet de minste daarvan is het kiezen van de url, oftewel het webadres van je site. Daarbij is het goed alvast te denken aan je vindbaarheid. Het maakt hierin verschil of je alleen je bedrijfsnaam gebruikt of ook je voornaamste product(groep), dienst of branche. Maar hoe zit het met het gedeelte na de punt? Want naast .nl zijn er nog veel meer domeinextensies om uit te kiezen, zoals .com, .eu en .org. Het zal je niet verbazen dat ook de domeinextensie van invloed is op je vindbaarheid. Ook iets om bij stil te staan is welke associatie de domeinextensie oproept. Dit en meer verkennen we in dit artikel, zodat je voor jouw website de sterkst mogelijke url kunt kiezen.
Voor de punt
Enige tijd geleden schreef ik het blog ‘10 tips voor een SEO-vriendelijke url’. Hierin tipte ik wat je vóór de punt kan doen om een SEO-vriendelijke url te bedenken. Zo kun je gaan voor ‘jouwbedrijfsnaam.nl’, maar ook voor bijvoorbeeld jouwbedrijfsnaam-loodgieters.nl’. De toevoeging ‘loodgieters’ verhoogt je kans om op deze term in de zoekresultaten van de doelgroep te verschijnen. Een andere tip was om te kiezen voor een korte domeinnaam, zodat bezoekers deze makkelijker kunnen onthouden. Hoe je deze zaken in balans brengt is aan jou. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor alleen je bedrijfsnaam en deze, door SEO op andere vlakken strategisch in te zetten, toch de nodige SEO-waarde voor je product, dienst of branche te geven. Hier helpen we je uiteraard graag bij.
Laten we nu gaan bekijken wat je kunt doen met het gedeelte na de punt om jouw website bij je doelgroep op de gewenste manier onder de aandacht te brengen.
Na de punt
Kies je een .nl-domein, ga je voor .com of toch .org? Dit zijn nog maar een paar van de vele beschikbare domeinextensies. Iedere extensie roept weer andere associaties op, zowel bij mensen als bij zoekmachines. Dit geldt voor de gangbare extensies zoals bovengenoemde, en zeker voor thema-extensies als .fun, .tech en .xxx.
Hoe zien mensen je webadres?
Het is belangrijk te beseffen dat verschillende domeinextensies bepaalde associaties kunnen oproepen. Jouw keuze kan invloed hebben op hoe het publiek je bedrijf ziet, wanneer zij jouw webadres onder ogen krijgen. Hoe wil je overkomen bij de doelgroep? Dit zijn de meest gangbare extensies in Nederland en de (mogelijke) associaties die ze oproepen.
.nl (Netherlands)
De landelijke domeinextensie voor Nederland.
De .nl-extensie wordt direct geassocieerd met Nederlandse websites en activiteiten en kan een gevoel van lokale aanwezigheid en relevantie creëren voor de Nederlandse doelgroep.
.com (Commercial)
Deze extensie wordt vaak geassocieerd met commerciële websites en bedrijven en kan je domeinnaam een internationale touch geven.
De .com-extensie wordt beschouwd als een van de meest universele en herkenbare extensies en wordt vaak gezien als betrouwbaar en professioneel.
.org (Organization)
De extensie .org is oorspronkelijk bedoeld voor non-profitorganisaties en maatschappelijke initiatieven en wordt nog steeds vaak geassocieerd met non-profitorganisaties, goede doelen en andere maatschappelijke activiteiten.
De .org-extensie geeft een gevoel van betrokkenheid bij een bepaalde zaak.
.net (Network)
Aanvankelijk is .net bedoeld voor netwerkgerelateerde websites, maar wordt nu breder gebruikt. Deze extensie kan worden geassocieerd met technologie, IT en internetdiensten.
Daarom kan .net worden gebruikt door bedrijven die zich richten op connectiviteit, netwerken, en online activiteiten.
.info (Information)
Bedoeld om informatieve websites aan te geven, wordt .info vaak geassocieerd met bronnen van informatie, educatieve websites en kennisdeling. De extensie kan zeer geschikt zijn voor websites die informatie willen verstrekken.
Exotische extensies in jouw thema
Regelmatig introduceert de ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) nieuwe domeinextensies, die gericht zijn op een bepaald onderwerp of specifieke branche. Kunstenaars (.art), muzikanten (.music), reisfanaten (.travel) en vele anderen kunnen inmiddels een extensie in hun thema kiezen. Zo kan men aan de url al zien in welke hoek je opereert. Dit geldt voor het publiek, maar ook voor Google.
Wat doet Google met je domeinextensie?
Google en andere zoekmachines proberen relevantie en kwaliteit te waarborgen in hun zoekresultaten. De domeinextensie speelt hier zeker een rol in. Enkele factoren die Google mogelijk afleidt uit de domeinextensie en de invloed ervan op SEO zijn de relevantie voor de zoekopdracht en de locatie. Een domeinextensie die gerelateerd is aan een specifieke branche of onderwerp, kan de relevantie van de site voor bepaalde zoekopdrachten vergroten. Ook kan de extensie bijdragen aan een lokale focus: een landelijke domeinextensie, zoals .nl, kan aangeven dat de website relevant is voor een specifieke regio. We komen nu in een iets technischer gebied, namelijk die van soorten Top Level Domains.
Soorten Top Level Domains
Een Top-Level Domain (TLD) is het hoogste niveau in de hiërarchie van domeinnamen op internet. Het vormt het laatste deel van een webadres, direct na het laatste punt. TLDs worden gebruikt om websites te categoriseren en te identificeren op basis van hun doel, locatie of andere kenmerken. Belangrijk voor Google is welke soort TLD het om gaat. De twee die verreweg het meest voorkomen zijn generieke TLD’s (gTLDs) en landcode-TLD’s (ccTLDs).
gTLD en ccTLD
Mijn vakgenoten bij Search Engine Journal onderzochten de vraag, hoe Google .ai-domeinen behandelt. Origineel is dit een landspecifieke extensie (ccTLD) voor het eiland Anguilla. Sinds de recente opkomst van Artificial Intelligence wordt dit domein steeds meer internationaal gebruikt door AI-gerelateerde bedrijven en organisaties. In deze context is het goed om te weten wat het verschil is tussen zo’n ccTLD en een gTLD.
- Generiek TLD’s (gTLD’s) zijn domeinen die niet worden geassocieerd met een bepaald land. Voorbeelden hiervan zijn .com, .org, en .net.
- ccTLD’s (Country Code Top Level Domains) zijn domeinextensies die wel voor een bepaald land bedoeld zijn, zoals .nl voor Nederland en .uk voor het Verenigd Koninkrijk.
Naast deze twee soorten TLD’s zijn nog de sTLD (Sponsored Top-Level Domain) en de Infrastructurele Top-Level Domains het vermelden waard. sTLD’s zijn domeinextensies die gesponsord worden door specifieke organisaties of gemeenschappen zoals .edu (voor educatieve instellingen) en .gov (voor Amerikaanse overheidsinstanties). Infrastructurele Top-Level Domains worden gebruikt voor technische en infrastructurele doeleinden, zoals .arpa voor omgekeerde DNS-opzoekingen. Dit terzijde, terug naar het .ai-verhaal. Want hier is iets interessants aan de hand.
Nieuwe betekenis voor ccTLD’s
Soms gaat de betekenis van een ccTLD voorbij de landsgrenzen waar deze voor bedoeld is. Een voorbeeld hiervan is .tv, dat eigenlijk voor het eilandje Tuvalu bedoeld was. Dit domein is omarmd door de televisiewereld en wordt door Google als gTLD behandeld. Dat betekent dat websites met de extensie .tv nu niet meer uitsluitend op Tuvalu worden getoond.
Hetzelfde geldt inmiddels voor .ai-websites. Als je iets met AI doet, kun je dus gerust een .ai-domein nemen. Wil je scoren in een bepaald geografisch gebied zoals Nederland of je eigen woonplaats, dan kun je hier jouw SEO-strategie op afstemmen om je site laten ranken in het gewenste gebied.
Aan de slag met je online aanwezigheid
In het digitale landschap van vandaag is het kiezen van de juiste domeinextensie een strategische stap bij het versterken van je online aanwezigheid. Het bepaalt niet alleen hoe mensen jouw website waarnemen, maar kan ook invloed hebben op hoe zoekmachines zoals Google je rangschikken in zoekresultaten. Door te begrijpen welke associaties domeinextensies oproepen en hoe ze worden geïnterpreteerd, kun je jouw website positioneren op een manier die past bij je merk en doelgroep.
Of je nu de voorkeur geeft aan een vertrouwde .com, de lokale relevantie van een .nl-domein nastreeft of je expertise wilt benadrukken met een thema-extensie zoals .tech, de keuze is aan jou. Neem de tijd om te overwegen welke indruk je wilt achterlaten bij je publiek, maar ook hoe je de vindbaarheid van je website wilt beïnvloeden.
Heb je hulp nodig bij het kiezen van de sterkste extensie? Bij BSMedia.nl zit je op het juiste domein. We kunnen je bijstaan in elke stap van het proces, van domeinselectie en webdesign tot zoekmachineoptimalisatie en Google Ads. We helpen je graag bij het creëren van een onderscheidende online aanwezigheid die indruk maakt op zowel mensen als zoekmachines.
Adviseur spreken?
Spreek vrijblijvend een adviseur van B&S Media Internetmarketing