Recentelijk heeft Facebook haar advertentiebeleid aangescherpt. Om discriminatie te voorkomen, ben je bij bepaalde advertentiecategorieën, zoals: leningen, werkgelegenheid en huisvesting, vanaf nu verplicht om je campagne als zodanig te markeren. Dit heeft invloed op het inrichten van je campagne(s). We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat dit voor jou betekent. Daarom zetten we alle veranderingen voor je op een rijtje in dit blog.
Voor welke advertentie categorieën geldt de aanscherping?
De aanscherping in advertentie categorieën geldt voor advertenties die onder speciale advertentie categorieën vallen. De volgende categorieën waren door Facebook al bestempeld als ‘speciale advertentie categorieën’:
- Maatschappelijke kwesties;
- politiek;
- verkiezingen.
Hier zijn nu drie nieuwe categorieën aan toegevoegd. Namelijk:
- Leningen – o.a. creditcards, autoleningen, hypotheken, persoonlijke-/bedrijfsleningen;
- Huisvesting – o.a. verkoop of verhuur van huizen, verzekeringen voor huiseigenaren, hypotheken, woningherstel en taxatie.
- Werkgelegenheid – o.a. vacatures (ook voor stages), carrièrebeurzen, professionele certificering.
Opties voor instellen doelgroep worden beperkt
Facebook wil met deze aanscherping discriminatie voorkomen. Normaal gesproken kun je wanneer je een campagne aanmaakt de doelgroep instellen die je wilt bereiken. Zo kun je onder andere targeten op leeftijd, geslacht, postcode en interesses. Voor advertenties die te maken hebben met leningen, huisvesting en werkgelegenheid, is het niet meer mogelijk om leeftijd, geslacht en postcode en sommige interesses of demografische gegevens in te stellen. Daarnaast beperkt het ook de velden die je mag gebruiken voor een Facebook Expresformulier. Een locatie instellen is nog wel mogelijk: door middel van een minimale straal van 15km rondom een stad of zelf geplaatste locatiespeld.
Voor advertenties met betrekking tot maatschappelijke kwesties, politiek of verkiezingen geldt dat de advertenties mogelijk moeten worden geverifieerd alvorens deze zichtbaar worden. Zo wil Facebook een gezonde discussie mogelijk maken en de betrouwbaarheid vergroten. Daarnaast moet de advertentie voor 7 jaar worden opgenomen in de advertentiebibliotheek van Facebook (deze is openbaar), moet je meer informatie verstrekken over je organisatie en je identiteit bevestigen. Dit bestond al en is dus geen onderdeel van het nieuwe advertentiebeleid, maar desondanks wel goed om te weten.
Een speciale advertentiedoelgroep aanmaken
Je kunt bij bovenstaande advertentiecategorieën dus geen gebruik meer maken van bepaalde targetingopties. Om toch zoveel mogelijk mensen te bereiken die interesse kunnen hebben in jouw product of dienst, kun je een speciale advertentiedoelgroep aanmaken. Hier maak je dan een doelgroep op basis van overeenkomsten in activiteit en online gedrag.
Je kunt dit als volgt doen:
1. Ga naar de advertentieset in ‘advertentiebeheer’
2. klik op het gedeelte ‘doelgroep’;
3. kies voor ‘aangepaste doelgroep’ → ‘nieuwe maken’ → ‘speciale advertentiedoelgroep’
4. selecteer ‘informatiebron’ → ‘doelgroeplocatie’ → ‘doelgroepgrootte’
5. klik op ‘doelgroep maken’
Meer weten?
Kom je er zelf niet uit of heb je nog vragen over het nieuwe advertentiebeleid en de bijbehorende aanpassingen? Neem gerust contact met ons op!