Ga je ook in 2023 over naar een mobile first strategie? Vorig jaar schreven we in dit artikel over ‘mobile SEO’. We legden uit wat mobiele SEO is, hoe het samengaat met de gebruiksvriendelijkheid van je website voor smartphones en waarom dit zo belangrijk is. Daarna gingen we de diepte in over hoe je mobiele SEO toepast. In deze update gaan we een stapje terug. We kijken naar de ontwikkelingen in mobiel zoeken en websitegebruik en waarom het belangrijk is om als bedrijf hierop in te spelen.
Navigeer direct naar:
- Wat is mobiele SEO?
- Wat is ‘mobile first’?
- Cijfers over smartphonegebruik
- Lokaal zoeken op de smartphone
- Meer omzet uit desktopbezoeken
- Mobile first of mobielvriendelijk
Nog een keer kort: wat is mobiele SEO?
Het doel van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is te zorgen dat je doelgroep jouw bedrijf als eerste vindt via zoekmachines als Google. Een steeds belangrijker onderdeel hiervan is mobiele SEO. Hiermee richt je je specifiek op zoekopdrachten via mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Je optimaliseert je website voor mobiel, waarmee je de kans vergroot dat deze in de zoekopdrachten op smartphones en tablets verschijnt. Ook zorg je dat je bedrijfsprofiel op Google in orde is, zodat je bijvoorbeeld getoond wordt in Google Maps.
En wat is ‘mobile first’?
Mobile first is een strategie binnen online marketing, waarbij je in eerste instantie focust op smartphone- en tabletgebruikers. Webdesigners maken eerst een versie van de website voor mobiele schermen en als die ontwikkeld is wordt deze geoptimaliseerd voor desktopschermen. Technisch wordt de website zo ontwikkeld dat zoekmachines de mobiele versie goed kunnen crawlen (onderzoeken op relevante informatie). De reden hiervoor is dat Google zelf ook mobile first werkt (‘Mobile First Index’). Maar we zouden niet te technisch worden. Google heeft goede redenen om mobile first te gaan. Geldt dat ook voor jouw bedrijf? Na deze korte opfriscursus gaan we door naar het waarom van mobiele SEO.
Cijfers over smartphonegebruik
We houden van cijfers. Cijfers geven houvast, ondersteunen of weerleggen een onderbuikgevoel en zijn de concrete tegenhanger van wollige marketingtaal. Gewapend met Google’s zoekpagina hebben we bij gerenommeerde bronnen cijfers verzameld rondom mobiele SEO. We vonden statistieken en voorspellingen over smartphonegebruik, mobiele websites, lokale zoekopdrachten en meer. We lichten een aantal cijfers uit en geven handvatten om na te gaan wat een en ander voor jouw business kan betekenen.
Desktop of mobiel: hoe surft jouw doelgroep?
Het aandeel van mobiele gebruikers in het wereldwijde webverkeer is gegroeid van 31% in 2015 (Q1) naar 59% in 2022 (t/m Q2, nieuwere cijfers heeft Statista nog niet). Dit ondersteunt onze claim dat er meer mensen met een smartphone of tablet surfen dan op een laptop of desktopcomputer. Trafficshare meldt dat eind 2022 in Nederland 58% van traffic market share uit verkeer via de smartphone en 3% via tablets bestond (samen 61% mobiel internetverkeer). Het beeld wordt bevestigd door berichten uit diverse branches. E-commerceorganisatie Thuiswinkel.org rapporteert bijvoorbeeld dat één op de drie online aankopen in het eerste half jaar gedaan werd via de smartphone.
Vraag: hoe staat het ervoor met het aandeel mobiele internetters onder jouw doelgroep? Dat is zeker het onderzoeken waard. Uiteraard helpen we je hier graag bij.
Hoe zoekt jouw doelgroep?
Het is goed om ook te onderzoeken hoe jouw doelgroep zoekt. Bijvoorbeeld hoeveel % via de smartphone zoekopdrachten ingeeft. We vinden verschillende cijfers en het wereldwijde gemiddelde is ongeveer 60%.
Oftewel: 60% van de gemeten websitebezoeken die via zoekmachines zijn binnengekomen, is mobiel.
Vraag: wat is het aandeel mobiele gebruikers van al het verkeer dat via zoekmachines op je website komt?
Deze cijfers kun je zelf voor jouw bedrijf onderzoeken, mits je al een website hebt waar Google Analytics aan hangt. In de websitestatistieken staat uitgesplitst op wat voor apparaat (desktop of mobiel) de gebruiker gezocht heeft.
Lokaal en mobiel zoeken gaan hand in hand
Smartphonegebruikers met Android hebben standaard toegang tot diverse apps van Google. Denk aan de Chrome browser, de Google app (waarmee je zoekopdrachten kunt typen en inspreken) en Google Maps. Apple-gebruikers hebben dezelfde soort tools ter beschikking, maar dan van Apple. Wie een smartphone heeft, heeft alle tools ter beschikking om aan informatie te komen, offertes op te vragen, aankopen te doen en zijn of haar ervaringen te delen.
Lokaal zoeken via Google Maps
Google Maps maakt het mogelijk ter plekke, waar de gebruiker ook is, te zoeken op wat men nodig heeft. Honger? Even kijken welk restaurant het beste scoort. Lekke band? Er is vast een fietsenmaker in de buurt. En hoe heette toch dat aircobedrijf in de stad waar een vriend goede ervaringen mee had? We checken het op Google Maps.
Vraag: is voor jouw bedrijf lokale vindbaarheid belangrijk? Volg de link en wees het antwoord op lokale zoekopdrachten.
E-commerce: meer omzet uit desktopbezoeken
Er zijn ook cijfers die aangeven de desktopgebruiker nog niet links te laten liggen. We noemen als voorbeeld de E-commerce, de sector die zich voornamelijk richt op online aankopen. Mobile shopping is groot en groeiende, maar volgens deze Amerikaanse cijfers:
- Is de conversieratio op desktops groter dan op mobiele apparaten (4,81% t.o.v. 2,25%).
- Desktopgebruikers besteden gemiddeld 24% meer dan mobiele bezoekers.
De cijfers kunnen een aantal dingen betekenen. Theorie 1: men zoekt en vindt op mobiel, maar doet pas echt een aankoop vanachter de laptop of computer. Theorie 2: nog lang niet iedereen heeft de website geoptimaliseerd voor mobiel, waardoor het met de smartphone lastiger is om een bestelling te plaatsen. Het kip-en-eiverhaal?
Wellicht vind je voor jouw branche ook dit soort cijfers. Misschien is je doelgroep van de oude stempel; de telefoon om te bellen en de computer om te internetten. Of men zoekt wel op mobiel, om vervolgens via een andere weg contact op te nemen. Deze cijfers geven allerminst aan dat een mobielvriendelijke website of webshop niet belangrijk is. En het feit blijft dat Google wél mobile first werkt.
Niet ‘mobile first’, wel mobielvriendelijk
De hoofdvraag in dit artikel is of je met jouw online marketing in 2023 mobile first moet gaan. Het is een ja/nee-vraag, maar toch ligt voor de meeste van onze klanten het antwoord ergens in het midden. Ja, het is heel belangrijk om de website te optimaliseren voor mobiele gebruikers, mobiele SEO toe te passen en goed op Google Maps te verschijnen. Voor veel midden- en kleinbedrijven is de desktopwebsite echter net zo belangrijk.
Bij B&S Media zorgen we dat de website en strategie van onze klanten mobiel- én desktopvriendelijk zijn. Kijk maar eens in onze portfolio; de websites die we maken zien er goed uit op ieder scherm en zijn op ieder apparaat goed te gebruiken. Wat webtechniek betreft zorgen we dat iedere website klaar is voor Google’s Mobile First Index. Daarbij betekent ‘mobile first’ wat ons betreft nooit ‘mobile only’, tenzij je doelgroep voor 100% bestaat uit mensen die alleen nog maar via de smartphone internetten.
Spreek vrijblijvend een adviseur
Laat jouw online marketing eens doorlichten door een expert en ontdek waar je kansen liggen.
Direct een adviseur sprekenSpreek vrijblijvend een marketingadviseur van B&S Media.