Het nieuwe jaar is begonnen en de meeste bedrijven zijn inmiddels weer opgestart. Dit is bij uitstek een periode waarop we het afgelopen jaar evalueren, maar ook vooruit kijken naar wat er komen gaat. In deze blog werpen we een blik op de voortdurende evoluties binnen Google Ads. Als hét advertentieplatform voor ’s werelds grootste zoekmachine blijft Google Ads zich voortdurend vernieuwen. We hebben de meest cruciale ontwikkelingen geselecteerd, zodat je goed voorbereid bent op wat Google Ads in 2024 en daarna te bieden heeft. Ben je klaar voor Demand Gen advertenties, Generative AI in search en het verdwijnen van third party cookies? We vertellen je er graag meer over.
In dit artikel:
1. Genereer leads met Demand Gen
2. Meer AI in Google Ads
3. Search Generative AI vernieuwt de zoekpagina
4. Performance Max wordt completer
5. Third party cookies verdwijnen
1. Genereer leads met Demand Gen
Demand Gen is een nieuw type campagne binnen Google Ads, gedreven door de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Demand Gen-campagnes zijn ontworpen om consumenten te bereiken die nog niet actief op zoek zijn naar een specifiek product of merk. Ze zijn dus vooral geschikt voor het genereren van leads en het vergroten van merkbekendheid.
De opvolger van Discovery Ads komt momenteel als dé grote vernieuwing uit de koker van Google Ads. Het doet een beetje denken aan wat Meta (voorheen Facebook) doet op het gebied van advertenties en is gericht is op vergelijkbare doelgroepen.
In begrijpelijke taal betekent Demand Gen simpelweg dat Google een nieuwe manier heeft bedacht om jouw doelgroep te bereiken. Denk aan de ‘snelkookpan’ van advertenties, waarbij ze allerlei kanalen combineren om snel en gericht te adverteren. Vergelijk het met de korte video’s op TikTok of YouTube Shorts, waar Google ook advertenties aan de scrollende kijkers wil laten zien.
2. Meer AI in Google Ads
De term AI (kunstmatige intelligentie) zal je inmiddels bekend in de oren klinken, maar voor de volledigheid lichten we het nog even toe. In de context van online marketing kun je AI zien als een digitale assistent die leert en beslissingen neemt op basis van data. Het is als de slimme kant van computers die patronen herkent en zo advertenties en teksten voor jou optimaliseert.
Het afgelopen jaar hebben toepassingen zoals ChatGPT en Google Bard de bekendheid en het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) aanzienlijk vergroot onder professionals in uiteenlopende beroepsgroepen. Google is ook binnen het Ads-landschap intensief bezig met AI-ontwikkelingen. In de Verenigde Staten test Google al mogelijkheden waarbij het algoritme jouw advertentieteksten en banners genereert. Het is duidelijk dat Google verdere stappen zal zetten om AI nog dieper te integreren in Google Ads. Uiteraard betekent dit niet dat SEA binnenkort een fluitje van een cent wordt voor iedereen. Het doeltreffend inzetten van Google Ads vereist nog steeds inzicht en vaardigheden van de online marketeer. Het is essentieel om slim gebruik te maken van de beschikbare mogelijkheden en strategieën, afgestemd op de unieke doelen en behoeften van jouw bedrijf. Het speelveld evolueert met technologische vooruitgang, maar de expertise van de marketeer blijft de sleutel tot succes in het maximaliseren van de impact van Google Ads-campagnes.
3. Search Generative AI vernieuwt de zoekpagina
In het vorige punt over AI binnen Google Ads gaat het voornamelijk over AI op de productpagina. Google is nu bezig met een nieuwe zoekpagina, waar Ads waarschijnlijk een hele grote rol gaat spelen. Hier kun je meer informatie vinden over dit fenomeen. De essentie is als volgt:
Search Generative AI maakt zoeken nog intuïtiever en behulpzamer. Met deze geavanceerde technologie neemt Google een deel van het zoekwerk uit handen, waardoor je sneller inzicht krijgt in complexe vragen. Bijvoorbeeld, als je zoekt naar de beste nationale parken voor jonge kinderen en een hond, zal SGE je voorzien van een overzicht van belangrijke informatie, suggesties voor vervolgvragen, en zelfs een conversatiemodus om dieper op het onderwerp in te gaan. Deze nieuwe mogelijkheden strekken zich ook uit naar het winkelen, waarbij SGE je helpt bij het begrijpen van het volledige plaatje bij productaankopen, inclusief relevante reviews, prijzen en productafbeeldingen. Google benadrukt dat deze innovaties een verantwoorde aanpak volgen, met continue verbeteringen en waarborgen om de hoge kwaliteitsstandaard van zoekresultaten te handhaven. Je kunt deze nieuwe generatieve AI-ervaring zelf uitproberen in Search Labs.
De rol van Google Ads in SGE lijkt gericht te zijn op het creëren van een meer geïntegreerde en informatieve zoekervaring, waarbij advertenties een rol spelen in het leveren van relevante en nuttige informatie aan gebruikers.
Google benadrukt dat generatieve AI in Search gebruikt wordt om mensen te helpen bij het begrijpen van het volledige plaatje bij het winkelen. Hierbij worden productbeschrijvingen, reviews, prijzen en productafbeeldingen verstrekt. Belangrijk is dat dit gebaseerd is op Google’s Shopping Graph, wat aangeeft dat Ads (producten, verkopers, merken) een aanzienlijke rol spelen in deze nieuwe AI-gestuurde winkelervaring.
4. Performance Max wordt completer
Het campagnetype van de toekomst is Performance Max, voor het gemak afgekort tot PMax. Via een PMax-campagne kun je Shopping-, Search- en Displayresultaten met elkaar combineren. De afgelopen tijd zijn er verschillende updates geweest met betrekking tot PMax en dit wordt in ’24 verder uitgerold. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om getriggerde zoekwoorden in te zien en de campagne te voorzien van “zoekthema’s”, die bestaan uit zinsdelen of brede zoekwoorden. Met andere woorden: als mensen zoeken en jouw advertentie wordt getoond, kun je nu in een PMax-campagne zien welke specifieke zoektermen hebben geleid tot de vertoning van jouw advertentie. Je kunt Google vertellen wat voor jouw bedrijf belangrijk is door slim gebruik te maken van deze zoekthema’s. Ze dekken bredere termen af dan losse zoekwoorden en omvatten allerlei relevante woorden voor jouw advertenties. Dit geeft je als adverteerder meer controle over hoe jouw advertenties worden getoond en aan welke soort zoekopdrachten ze worden gekoppeld.
5. Third party cookies verdwijnen
Google Chrome stopt volledig met 3rd party cookies in eind 2024. Dit heeft voornamelijk te maken met de privacy van websitebezoekers. Deze verandering zal gefaseerd worden uitgerold vanaf het begin van het jaar. Websites die gebruikmaken van 3rd party cookies zullen vanaf het moment dat het voor hen wordt uitgeschakeld niet meer in staat zijn om gebruikers te volgen op andere websites.
Bij B&S Media Internetmarketing spelen wij al een tijdje in op deze ontwikkeling door gebruik te maken van Google Analytics 4 (GA4). Deze nieuwe versie van Google Analytics maakt gebruik van first party data, die door de website zelf worden verzameld via bijvoorbeeld inschrijvingen voor nieuwsbrieven, het plaatsen van orders of het invullen van enquêtes.
GA4 is nog verre van perfect, maar als we data driven willen adverteren zullen we met de beperkingen om moeten leren gaan. Gelukkig is Google continu aan het verbeteren en zal ook in 2024 verschillende updates doorvoeren.
Op een jaar vol boeiende ontwikkelingen
In het snel evoluerende landschap van Google Ads belooft 2024 een jaar vol boeiende ontwikkelingen te worden. Terwijl we volop proefdraaien met Demand Gen campagnes en ons voorbereiden op de diepere integratie van kunstmatige intelligentie en de uitbreiding van Performance Max, zijn we tegelijk alert op het verdwijnen van third party cookies. Bij B&S Media Internetmarketing anticiperen op de ontwikkelingen en stemmen we online marketingstrategieën af op de veelbelovende kansen die Google Ads in 2024 – en verder – te bieden heeft. En zo werken we ook dit jaar met plezier aan jouw online succes.