We krijgen te maken met een nieuwe standaard voor Smart Shopping en Local Campaigns: Performance Max komt eraan. We hebben het dan niet over het schouwspel van ‘onze’ Max Verstappen, maar over een nieuw campagnetype in Google Ads. Performance Max combineert Display, Search (tekstadvertenties), Google Shopping, Local, Discovery en Video, waarmee je, volgens Google, omzet of leads maximaliseert.
Dit nieuwe campagnetype wordt verderop dit jaar de standaard voor Smart Shopping en Local Campaigns. In dit blog vertellen we je daarom alles wat je wilt en moet weten over Performance Max.
Hulp nodig?
Neem contact opSnel antwoord op je vraag
» Wat zijn Performance Max campagnes?
» Wat is het verschil tussen Smart Shopping en Performance Max?
» De voordelen van Performance Max
Wat zijn Performance Max campagnes?
We zien dat Google Ads de laatste jaren steeds meer focust op automatisering. Eerder maakten we kennis met slimme biedstrategieën, maar ook met slimme campagnes zoals Smart Display en Smart Shopping en de laatste ontwikkeling is dus Performance Max. Performance Max werd eind 2021 uitgerold in Nederland en per april 2022 kan iedereen met Smart Shopping upgraden (handmatig) naar Performance Max. In Q3 van 2022 verdwijnt Smart Shopping en wordt dit automatisch omgezet in Performance Max.
Performance Max is zoals hierboven genoemd een combinatie van diverse soorten campagnetypes, namelijk:
- Display
- Search
- Google Shopping
- Video
- Local
- Discovery
Je kunt met de komst van Performance Max dus met één campagne toegang krijgen tot alle Google Ads kanalen.
Dit campagnetype zorgt voor vertoning op onder andere:
- Google Search
- Discover
- Google Display Network
- Gmail
- YouTube
- Google Maps
Met Performance Max wordt er door middel van machine learning een advertentietype (Display, Search etc.) getoond die het beste aansluit op de zoekopdracht. Zo kun je het maximale resultaat behalen.
Dat betekent dus ook dat Google zelfstandig bezig gaat met het creëren van content. Tekstuele- (o.a. headlines en beschrijvingen) en visuele input (o.a. logo’s, video’s en afbeeldingen) en datafeeds worden dus nog belangrijker. De standaardinstellingen zoals budget en biedstrategieën kun je zelf invullen. De rest wordt geautomatiseerd. Dat houdt in dat je ook geen zoekwoorden kunt invoeren, net zoals bij Smart Shopping al het geval is.
Ondanks dat er met de komst van Performance Max nog meer wordt ingezet op automatisering, is het belangrijk om zelf – waar mogelijk – de touwtjes in handen te houden. Zorg dus altijd voor correcte en goede teksten, de juiste landingspagina’s en een optimale datafeed.
Wat is het verschil tussen Smart Shopping en Performance Max?
Het grote verschil tussen Smart Shopping en Performance Max, is dat je met Performance Max met één campagne toegang kunt krijgen tot alle Google Ads kanalen. Het algoritme van Google bepaalt welk campagnetype er het beste ingezet kan worden (per gebruiker) om een maximaal resultaat (leads en/of omzet) te behalen.
Daarnaast kan Performance Max, in tegenstelling tot Smart Shopping, ook door websites worden gebruikt (in plaats van enkel webshops).
De voordelen van Performance Max
Performance Max is al een tijdje beschikbaar en wordt dus uiteindelijk de standaard. Wat zijn de voordelen van Performance Max?
- Maximaal resultaat door verbeterde advertentieresultaten
- Zichtbaarheid op alle Google Ads campagnes met één campagne
- Meer transparante en substantiële data inzichten
- Eenvoudige optimalisatie en campagnestructuur
- Aanboren van nieuwe doelgroepsegmenten
Wanneer upgraden naar Performance Max?
Je kunt per april 2022 Smart Shopping dus zelf upgraden naar Performance Max. Je kunt er dan voor kiezen om al jouw campagnes direct over te zetten, of bijvoorbeeld eerst een select aantal. Het voordeel hiervan is dat je dan alvast kunt zien wat de impact van Performance Max wordt, voordat dit de standaard wordt. Daarnaast is nog niet iedereen overgeschakeld naar dit nieuwe campagnetype, dus je kunt er ook je voordeel mee doen ten opzichte van de concurrenten.
Uiteindelijk is er geen ontkomen aan. Zet je Smart Shopping niet handmatig over? Dan wordt dit vanaf de zomer (alsnog) automatisch geupgrade naar Performance Max.
Testcases Performance Max: wat levert het op?
Om je een idee te geven wat Performance Max oplevert qua resultaten, lichten we hieronder twee cases uit van klanten waarbij we Smart Shopping hebben omgezet naar Performance Max.
Klant 1: Transacties
Voor klant 1 besloten we om een Performance Max campagne te gebruiken ter vervanging van één van de bestaande Smart Shopping campagne met een Maximize Conversion value biedstrategie, met daarbij als doel om de omzet te verhogen. De klant gebruikte gedurende de testperiode dezelfde actie: “10% korting”. Helaas is het niet mogelijk om deze campagnevorm via een experiment te testen naast de bestaande shopping campagne. Daarom hebben we tijdens de testperiode de volgende vergelijking gemaakt:
De resultaten van de bestaande Smart Shopping campagne versus de Performance Max-campagne.
Klant 2: Leadgeneratie
Voor klant 2 besloten we om een Performance Max-campagne additioneel in te zetten als aanvulling op Smart Display en Discovery met een Maximize Conversions biedstrategie, met daarbij als doel om het aantal leads te verhogen tegen een vergelijkbare CPA. Helaas is het niet mogelijk om deze campagnevorm via een experiment te testen naast de bestaande campagnes. Daarom hebben we tijdens de testperiode de volgende vergelijking gemaakt:
De overall resultaten zonder de Performance Max-campagne versus de overall resultaten met de Performance Max-campagne.
Note: Voor optimale evaluatie van de testresultaten hebben we rekening gehouden met 1 week ‘learning period’ en 1 week ‘conversion lag time’. De ‘schone’ testperiode bedraagt 4 weken.
Hulp nodig?
Voor onze klanten zijn wij momenteel bezig om de campagnes om te zetten. Nog geen klant maar wel hulp nodig bij het omzetten naar Performance Max (handmatig)? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.