Optimaliseer je conversietracking vanuit GA4
In de vorige blog schreven we over een nieuwe feature in Google Ads genaamd Enhanced Conversions. Hiermee kun je zorgen voor een meer nauwkeurige conversiemeting voor jouw campagne, terwijl de privacy van gebruikers wordt gewaarborgd. Heb jij je conversietracking in Google Analytics 4 ingericht? Dan kan je je verheugen op nog een handige toevoeging aan je campagnedashboard, namelijk de Cross-Channel Conversion Credit Import. Dit geeft je de mogelijkheid om in Google Ads conversiegegevens over verschillende kanalen te registreren, waardoor het gemakkelijker wordt om het koopgedrag van klanten te analyseren. Zo kan je beter geïnformeerde beslissingen nemen over je online marketingstrategie.
Wat er verandert
Voorheen importeerde Google Ads alleen conversies vanuit Google Analytics 4 wanneer de laatste klik afkomstig was van een Google-advertentie. Dit werd gedaan met behulp van het ‘last non-direct click attribution’ model. Conversies waarvan de laatste klik niet-direct was en niet van Google Ads afkomstig was, werden niet meegeteld.
In een recente post op het Google support-forum lezen we dat “Google Ads now imports fractional, cross-channel web conversion credits from Google Analytics 4 properties, leading to more accurate measurement and better optimization.” Hoewel deze feature (nog) geen officiële naam heeft, spreekt men in de online marketingwereld van de Cross-Channel Conversion Credit Import. Hiermee introduceert Google een nieuwe aanpak waarbij alle conversies worden meegeteld, inclusief die waarbij de laatste niet-directe klik niet afkomstig was van Google Ads.
Wat zijn de voordelen van Cross-Channel Conversion Credit Import?
Doordat de effecten van andere kanalen worden meegenomen in de meting, krijg je meer accurate rapportages van de waarde van conversies. Je hoeft nu niet meer handmatig de conversies uit GA4 en Google Ads te vergelijken. Je krijgt nu een volledig beeld van alle conversies in één tool.
Zijn er ook nadelen?
Wanneer je Google Analytics 4 gebruikt voor het tracken van conversies, dan is de update een waardevolle toevoeging aan je rapportage. Nadelen van deze update kunnen we op dit moment (nog) niet noemen. Wel zou je kunnen afwegen of GA4 de beste tool voor je is voor conversietracking. Je kan er ook net als jouw SEA-specialist bij B&S Media Internetmarketing voor kiezen om alle conversies in Google Ads te tracken.
Tracking in Google Ads of GA4?
Je las net al welke van de twee onze voorkeur heeft, maar het hangt natuurlijk af van je eigen voorkeuren welke methode het beste bij je past.
Wat ons betreft heeft GA4-tracking enkele nadelen in vergelijking met Google Ads-tracking. Zo kan GA4 bijvoorbeeld niet bijhouden wanneer iemand een advertentie heeft gezien op bijvoorbeeld YouTube, terwijl Google Ads dat wel kan. Ook is Google Ads een stuk beter in identificeren van gebruikers die op verschillende apparaten de funnel doorlopen. Daarnaast kan GA4 geen volledige server-side tracking doen zonder een script dat wordt uitgevoerd en Google Ads wel. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij het bijhouden van conversies waarbij de data niet via de browser van de gebruiker worden doorgegeven.
Ik gebruik GA4 voor conversietracking. Hoe importeer ik dit in Google Ads?
Als je de conversie-acties vanuit GA4 hebt geïmplementeerd, wordt de cross-channel tracking automatisch aan je dashboard toegevoegd. Heb je de import nog niet ingesteld en wil je dat graag doen, volg dan deze instructies van Google. Zo zorg je voor een compleet beeld van de reis die de klant heeft afgelegd van jouw advertentie tot aan de felbegeerde conversie.
Krijg ook meer inzicht in je conversies
Een aankoop, een aanvraag voor informatie of een offerte; hoe meer je over de herkomst van conversies weet, hoe beter je je marketing-activiteiten kan afstemmen op het gewenste resultaat. Daarom is conversietracking onmisbaar in online marketing.
- Tip: voeg ook Call Tracking toe voor een nog vollediger beeld van je conversies. Call-tracking geeft je inzicht geeft in welke marketingkanalen en advertenties de meeste telefoontjes genereren, waardoor je jouw marketingstrategie kunt optimaliseren en meer conversies kunt genereren.
Wil je meer inzicht krijgen in je conversies en kan je daarbij hulp gebruiken?
Neem vrijblijvend contact op met een marketingadviseur van B&S Media.