Als jouw internetmarketingbureau houden we bij B&S Media vanzelfsprekend een vinger aan de pols op het gebied van SEO, webdesign en Google Ads (SEA). Via dit blog delen we regelmatig updates uit ons mooie vakgebied. Zo zijn we op dit moment de nieuwe Insights-pagina aan het bètatesten, zodat we in de nabije toekomst nóg gerichter kunnen inspelen op zoektrends. Benieuwd naar deze en meer nieuwe features in Google Ads? Lees snel verder!
De trends en features in één oogopslag
» Google Marketing Livestream 2021» Google Ads Insights page
» Performance Max-campagnes
» Salesgerichte Youtube Ads
Google Marketing Livestream 2021
Afgelopen mei hield Google haar jaarlijkse Marketing Conference. Net als vorig jaar werd deze volledig online gehouden en hebben onze Ads-specialisten de volledige 5 uur aan keynotes en seminars tot zich genomen. Onlangs noemden we in de nieuwsbrief aan onze klanten al een aantal hoogtepunten, waarvan we er twee ook in dit artikel bespreken. We noemen ze alvast in het kort, neem contact op als je de volledige nieuwsbrief wilt ontvangen (en gebruik wilt maken van onze online-marketingdiensten):
- Privacy en prestatie: Met de nieuwe Performance Max-campagnes kun je alle soorten advertenties binnen één campagne onderbrengen. Zo regel je o.a. Search, YouTube, en Gmail in vanaf één plek, waardoor je de advertenties beter op elkaar af kunt stemmen en kunt laten samenwerken. Verderop meer hierover;
- Toekomst zonder cookies: Ben je ook zo klaar met die verplichte ‘3rd party’ cookiemeldingen? Als het aan Google ligt, zijn cookies van derde partijen binnenkort verleden tijd. De zoekgigant is bezig een nieuwe ‘adverteerderservaring’ in Google Analytics te ontwikkelen, waarmee je zelfs zonder cookies gericht kunt adverteren. Of de verplichte cookiemelding er dan ook af gaat weten we niet, net als jij hopen we van wel!
- Google Ads Insights page: de inzichtenpagina van Google Ads wordt uitgebreid met trending zoekopdrachten. Ook hierover verderop meer.
Naast de Performance Max (dat niks te maken heeft met de prestaties van onze favoriete F1-coureur) en de nieuwe Insights-voorspellingen, hebben we ook nog nieuws over adverteren op Youtube. We beginnen met de inzichtenpagina.
Google Ads Insights page
Op de Google Ads Insights-pagina in je account vind je de tools en data waarmee je jouw campagnes kunnen inrichten en bijsturen. De data vertelt je hoe de verschillende zoekwoorden presteren, waar je vervolgens op kunt inspelen met allerlei acties (‘tweaks’) om de prestaties te verbeteren.
Tot nu toe gebeurde dit altijd met ‘real-time’ data en gegevens uit het verleden. De nieuwe Google Ads inzichtenpagina toont je nu ook verwachtingen en voorspellingen, waarmee je van tevoren al op verwachte trends kunt inspelen. Je ziet nu voorspellingen voor trending zoekopdrachten, veilinginzichten en interessevoorspellingen, helemaal toegespitst op jouw account. In de huidige fase zien alleen Google Partners, zoals B&S Media, deze voorspellingen. We zijn dit voor een aantal klanten aan het bètatesten en zijn alvast voorzichtig enthousiast.
Performance Max-campagnes
Soms lijkt een nieuwe ontwikkeling zo logisch, dat je zou denken dat het altijd al zo is geweest. Google’s Performance Max Campaigns is zo’n ontwikkeling. Deze nieuwe feature staat nog maar in de kinderschoenen en moet via je contactpersoon bij Google worden aangevraagd. Wij hebben inmiddels ons bèta-account ontvangen en de eerste tests staan op het programma.
Het principe achter Performance Max (PM) is, dat al je PPC-campagnes (Pay Per Click) vanaf één platform worden geregeld. Dat maakt het mogelijk om vanuit één dashboard je cross-platform campagnes aan te sturen. Wil je een campagne uitrollen op Search, YouTube, Display, Gmail en Ontdekken (Discover) tegelijk? Performance Max maakt het eenvoudiger dan ooit. PM houdt de prestaties op de verschillende platforms in de gaten en kan de verdeling desgewenst automatisch aanpassen. Uiteraard zal er altijd een SEA-specialist nodig zijn om de campagne in te richten, een oogje in het zeil te houden en het budget en de biedingen bij te stellen.
Salesgerichte Youtube Ads
Youtube staat al jaren op nummer 2 in het lijstje van populairste online platforms. De videosite is in handen van de nummer 1, genaamd Google. Adverteren op Youtube is voor veel bedrijven dan ook vast onderdeel van de Google Ads-strategie.
Ons SEA-team heeft onlangs een training over Youtube gehad, waarbij een heel interessante ontwikkeling werd toegelicht. Met advertenties op Youtube kun je nu direct online sales genereren. Via het Google Merchant Center kan al enige tijd op Search worden geadverteerd met zogenaamde Shopping Cards. De consument krijgt de ads op een aantrekkelijke manier te zien, met foto, prijs, productinformatie en bestelknop. Dit en meer is nu ook op Youtube mogelijk. Dit maakt van het videokanaal, naast een nog steeds belangrijk branding-kanaal, een misschien wel nog belangrijker sales-kanaal.
Vragen? Neem contact op!
Ben je benieuwd hoe we de nieuwe features in Google Ads ook voor jouw bedrijf kunnen inzetten? Bel ons gerust op 038 337 6678 of e-mail info@bsmedia.nl, dan plannen we een vrijblijvend oriëntatiegesprek met je in.
Neem contact op