In een eerdere blog zijn we al eens op dit onderwerp ingegaan, maar het vertoningsaandeel is nog steeds een belangrijk onderdeel binnen een Google AdWords campagne waar vaak nog onduidelijkheden over bestaan. In dit blog gaan we dieper in op het vertoningsaandeel.
Wat is het Google AdWords vertoningsaandeel?
Het vertoningsaandeel wordt als volgt door Google omschreven: Het vertoningsaandeel is het percentage vertoningen dat u heeft ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor u in aanmerking kwam.
De berekening of een advertentie voor een vertoning in aanmerking komt is gebaseerd op de targetinginstellingen, goedkeuringsstatussen, biedingen en kwaliteitsscores van de huidige advertenties. Met deze beschrijving zorgt Google er weer voor dat er een grijs gebied ontstaat aangezien dit heel breed is en dus kan afhangen van veel factoren.
Laten we eerst in gaan op de twee mogelijkheden om vertoningsaandeel te verliezen.
Verloren vertoningsaandeel door budget
Verloren vertoningsaandeel door budget is makkelijk te verklaren. Als het dagbudget niet toereikend is voor álle clicks die er op een dag gerealiseerd kunnen worden, dan zal Google de advertenties niet altijd vertonen. Hierdoor kun je als bedrijf interessante leads missen. De gehele doelgroep wordt dus niet bereikt door een campagne met beperkt budget.
Vooral in branches waarin consumenten oriënterend zoeken is het belangrijk om er altijd bij te staan, dus ook als een consument bijvoorbeeld s avonds thuis voor de tweede keer op Google gaat zoeken moet je er als bedrijf tussen staan met een advertentie.
Verloren vertoningsaandeel door positie
Verloren vertoningsaandeel in zoeknetwerk (rang) is het geschatte percentage vertoningen in het zoeknetwerk dat je advertenties niet hebben ontvangen wegens een te lage advertentierang. Vooral bij campagnes met brede zoekwoorden zal dit vaak zichtbaar zijn.In het vertoningsaandeel worden namelijk ook woorden meegenomen waarbij je had kunnen worden vertoond. Je wordt bij brede zoekwoorden voor veel meer zoektermen door Google overwogen om geplaatst te worden, maar je valt ook meteen weer af omdat je bod te laag is voor die alternatieve keuzes.
Verloren vertoningsaandeel door positie krijg je bijvoorbeeld als je het brede woord glas in je campagne hebt staan want dan zal Google ook overwegen of je op wijnglas of ruit vertoond moet worden. Dit zal van invloed zijn op je vertoningsaandeel.
Vertoningsaandeel exact zoekwoord
In dit soort gevallen is het handig om naar het vertoningsaandeel exact zoekwoord te kijken. Dit is het percentage vertoningen dat u heeft ontvangen gedeeld door het geschatte aantal vertoningen in het zoeknetwerk waarvoor uw advertentie in aanmerking kwam voor zoektermen die exact overeenkwamen met de zoekwoorden in de campagne.
Het vertoningsaandeel verbeteren
Het budget verhogen is natuurlijk de eerste oplossing die Google gaat geven maar dit is niet altijd de enige oplossing. Bij een verloren vertoningsaaandeel door positie kan het heel goed zijn om via de zoekwoord details na te gaan welke woorden uitgesloten kunnen worden. De Zoekwoord details geven weer op welke woorden je vertoningen hebt gehad die niet precies in je campagne staan.
Bij verloren vertoningsaandeel door budget kan het goed zijn om naar het ingestelde werkgebied te kijken. Bij onvoldoende budget kan het werkgebied verkleint worden. Het is beter om altijd vindbaar te zijn in een kleinere straal dan af en toe vindbaar zijn in een grotere straal.