We krijgen nog wel eens de vraag wat nu goede meta descriptions en meta titles zijn. Deze meta data is namelijk de ‘trigger’ voor een bezoeker om op uw website te klikken in de zoekresultaten. Voordat we het over het inrichten van de meta descriptions en meta titles gaan hebben, vertellen we eerst even kort wat meta descriptions en meta titles zijn. Het inrichten van deze meta data is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Wat zijn meta descriptions en meta titles?
De meta description en title worden samen met de URL van de website getoond in de zoekresultaten van Google. Als u zoekt op een zoekterm in Google krijgt u resultaten te zien. Van iedere website is er een meta description, een meta title en een URL die wordt weergegeven. In het onderstaande voorbeeld is gezocht op ‘B&S Media’
Hierboven is uitgelegd wat u allemaal ziet in de snippet van Google. In de snippet van Google zitten ook extensies verwerkt, die kunt u met behulp van een stukje code in uw website laten weergeven in Google.
De voordelen van goede meta descriptions en meta titles
Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van meta data die voor Google goed is ingericht? Allereerst oogt het natuurlijk netjes. Wanneer u de meta data voor Google niet heeft ingesteld, zal Google op basis van de pagina zelf een titel en description maken. En dat moet u niet willen. De meta title en meta description bieden u de mogelijk om de bezoeker te overtuigen waarom hij of zij voor u moet kiezen. De (potentiële) klant ziet u in Google, het laatste zetje kunt u geven door middel van het goed inrichten van de meta data.
Meta description duplicate content
Gebruik niet dezelfde meta descriptions voor meerdere pagina’s of berichten. Het is zelfs beter om geen meta description te hebben dan om maar willekeurig descriptions te kopiëren en te plakken. Het is een feit dat duplicate content(bijvoorbeeld dezelfde tekst op meerdere pagina’s) slechts is voor Google. Er wordt nog wel eens gedacht dat het maken een meta description niet nodig is voor iedere pagina. Maar dat is een foute gedachte. Wanneer u een pagina deelt op bijvoorbeeld social media, zal de meta description daar worden vertoond.
Bij Facebook en LinkedIn wordt de meta description opgenomen. Google+ geeft alleen de titel weer.
Tips voor het schrijven van goede meta descriptions
Tip 1. Laat uw voordelen zien
Verkoop uw voordelen, dat is immers waarmee u zich onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Wat is het grootste voordeel als iemand op de pagina klikt? Wees niet bescheiden, dit is namelijk de beste kans op een klik en die moet u niet laten lopen.
Tip 2: Treed in details
Dit zijn feiten in de content die de lezer laten weten dat de link relevant is om te klikken. Als u kleren verkoopt, zijn merken bijvoorbeeld belangrijke feiten. Als iemand op zoek is naar een recept voor koekjes, kan het handig zijn om bijvoorbeeld de bereidingstijd vermelden.
Tip 3: Denk aan de call-to-action
Woorden als ‘klik’, ‘leer’, ‘probeer’, ‘ontdek’, ‘kies’, ‘kijk’, zijn zogeheten call-to-action woorden. Deze kunt u gebruiken in uw meta description. Maak uw call-to-action zo krachtig mogelijk, bijvoorbeeld aan het begin van een zin.
Tip 4: Houd rekening met de lengte van de meta description:
U mag maximaal 156 karakters gebruiken. Als u meer karakters gebruikt, zal Google de snippet afbreken. Er wordt ook wel eens gezegd dat Google de meta data weergeeft op pixelbreedte. 482 pixels voor de titel en 928 pixels breed voor de description, om precies te zijn. Wanneer Google er voor kiest om een datum weer te geven, is er maar ruimte voor 139 karakters. Bij bijvoorbeeld een blog is het aannemelijk dat er een datum wordt gepresenteerd. Houd hier dus rekening mee.
*Update: Google heeft de lengte van de meta descriptions aangepast. Lees hier meer over deze update!
Aan de slag met uw meta data
Om ervoor te zorgen dat zoekers die uw zoekresultaat zien op u klikken, is het belangrijk dat de meta data goed is ingericht. Ga aan de slag met deze tips en verhoog het verkeer naar uw website! Heeft u hulp nodig bij het maken van goede meta descriptions en titles? De internet marketing specialisten van B&S Media helpen u graag.