Je kent het vast wel: de link naar de sitemap onderin de footer van een website. Klik je erop, dan krijg je een overzicht van alle pagina’s op een website. In dit artikel behandelen we het nut van de XML-variant van de sitemap, die speciaal voor zoekmachines wordt gecreëerd. Deze kan van behoorlijke waarde zijn voor je online vindbaarheid. Benieuwd hoe dat precies zit? Lees dan gauw verder!
Wat is een XML-sitemap precies?
Als metafoor voor de sitemap wordt regelmatig de inhoudsopgave van een boek gebruikt. En hoewel deze vergelijking in de basis treffend is, gaat een XML-sitemap wel wat verder dan alleen aangeven op welke pagina een bepaald ‘hoofdstuk’ begint. Dit in tegenstelling tot de ‘gewone’ HTML-sitemap, die net kort is genoemd. Een XML-sitemap bevat alle relevante informatie die Google nodig kan hebben om je website zo efficiënt mogelijk te ‘crawlen’.
Wat staat er allemaal in een XML-sitemap?
In de eerste plaats is een XML-sitemap een overzicht van alle URL’s die je website rijk is. Of beter gezegd: alle URL’s waarvan je wilt dat ze geïndexeerd worden door Google. Daarnaast kun je in de sitemap bepaalde metadata kwijt over deze pagina’s. Wat bijvoorbeeld altijd wordt vermeld is date last modified: de datum waarop de betreffende pagina voor het laatst is aangepast. Daarnaast kan de XML-sitemap informatie bevatten over hoe vaak de pagina wordt bijgewerkt en kun je met een cijfer van 0 tot 1 aangeven wat voor priority de pagina heeft. Hiermee bepaal je hoe belangrijk het is dat de pagina regelmatig door de Googlebot gecheckt wordt. En sitemaps die automatisch worden gegenereerd door WordPress, geven bijvoorbeeld aan hoeveel afbeeldingen er op een pagina voorkomen.
Help Google nieuwe pagina’s te ontdekken
Oké, we weten nu dus hoe een XML-sitemap eruitziet. Maar wat is nou precies het nut ervan? Nou, de belangrijkste reden om een XML-sitemap aan te maken is omdat je wil dat Google zo snel mogelijk op de hoogte is van wijzigingen op je website. En een ingrijpende wijziging is het aanmaken van een nieuwe pagina. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe landingspagina aanmaakt of een nieuw product toevoegt aan je webshop, wil je dat Google deze pagina zo snel mogelijk opneemt in de index. Een sitemap kan hieraan bijdragen, doordat de zoekmachine in één oogopslag kan zien welke pagina’s zijn bijgewerkt en nieuw zijn sinds de laatste keer dat de Googlebot langskwam.
Google crawlt namelijk niet standaard iedere keer je hele website. Zeker niet wanneer je een grote site hebt met honderden, zo niet duizenden pagina’s. Een goede XML-sitemap zorgt ervoor dat Google niet onnodig steeds dezelfde statische pagina’s komt crawlen, maar juist de pagina’s bekijkt waarop iets is veranderd. Zonder sitemap zou de kans bestaan dat de Googlebot iedere keer op dezelfde content stuit en op basis daarvan concludeert dat je website niet de moeite waard is om regelmatig te komen crawlen. Gevolg: je daalt in de zoekresultaten en nieuwe content wordt steeds later opgemerkt!
Essentieel voor nieuwe websites
Ook voor websites die pas net in de lucht zijn is het hebben van een XML-sitemap voordelig. Essentieel zelfs! Er wordt op dat moment immers nog nergens op het web naar je site gelinkt. Hoe moet Google dan weten dat je site bestaat? Juist, dat is onmogelijk. Zelfs Google is niet helderziend. Vandaar dat je met je XML-sitemap de zoekmachine een handje kunt helpen. Vergelijk het met een geboortekaartje: als je je familie niet op de hoogte brengt van de geboorte van je kind, kun je het ze moeilijk kwalijk nemen dat er niemand op kraamvisite komt. Hetzelfde geldt voor de de geboorte van je website: jij bent de enige die daarvan in beginsel op de hoogte is.
Zelf je sitemap indienen bij Google
Je sitemap fungeert dus als geboortekaartje voor je website. Maar je hoeft het natuurlijk niet via de post naar Google te sturen. Hiervoor hebben we Google Search Console, een gratis Google-tool die je helpt Google je website optimaal te laten indexeren. Onder het tabblad Sitemaps kun je hier eenvoudigweg de URL van je XML-sitemap plakken en op verzenden klikken. Je kunt bovendien meerdere sitemaps opgeven. Dit is voornamelijk handig voor grote websites, aangezien iedere XML-sitemap maximaal 50.000 URL’s mag bevatten. Het helpt Google bovendien de structuur van je website beter te begrijpen wanneer je bijvoorbeeld een aparte sitemap maakt voor je landingspagina’s en blogberichten.
Zet je sitemap in je robots.txt-bestand
Belangrijk is verder dat je de link naar de XML-sitemap ook in het robots.txt-bestand van je website plaatst. Dit is immers de eerste ‘plek’ waar de Googlebot kijkt, op zoek naar instructies om je website efficiënt te crawlen. Neem je in je robots.txt-bestand pagina’s op die je niet wilt laten indexeren? Dan is het van belang dat je deze pagina’s ook niet opneemt in je XML-sitemap. Anders loop je de kans dat deze pagina’s alsnog geïndexeerd worden, aangezien je de Googlebot zelf naar deze pagina’s in jouw sitemap hebt verwezen.
Welke sites hebben baat bij een XML-sitemap?
Het maken van een XML-sitemap is voor iedere site van toegevoegde waarde. Maar bepaalde sites hebben er nog meer baat bij dan anderen. Het is zeker voor nieuwe websites aan te bevelen om een sitemap naar Google te versturen. Hetzelfde geldt voor sites die weinig interne links bevatten of een erg complexe structuur kennen. Met andere woorden: is de kans klein dat de Googlebot vanaf de homepage via interne links op alle pagina’s terecht zou kunnen komen? Dan helpt een XML-sitemap je zonder twijfel!
Verder is een XML-sitemap in het bijzonder voor webshops onmisbaar. Deze sites hebben immers voortdurend veranderende pagina’s en voegen dagelijks nieuwe producten toe. Dit wil je allemaal zoveel mogelijk up-to-date zien te houden in Google. Dankzij een sitemap zal Google je site bezoeken en crawlen. Dit geldt specifiek voor dynamische pagina’s die vaak veranderen.
Kortom: heb je een (nieuwe) website met veel pagina’s, regelmatig veranderende pagina’s of weinig interne links? Dan is het extra belangrijk om een XML-sitemap te (laten) creëren.
Meer weten over XML-sitemaps?
Heb je vragen over de XML-sitemap en de relatie met jouw online vindbaarheid? We beantwoorden ze graag! Neem vrijblijvend contact op met één van onze SEO-specialisten, dan helpen we je op weg!