Met online reviews kun je klanten laten zien hoe de vorige klanten over de organisatie, het aangekochte product of de service denken. Maar belangrijker nog, de klant laat zich in de meeste gevallen ook daadwerkelijk leiden door deze reviews! Dit komt doordat de communicatie vanuit de organisatie enkel gericht is op de voordelen, terwijl de klant onafhankelijk is en ook mogelijke nadelen communiceert. Dit schept vertrouwen en voor veel klanten is dat leidend bij het nemen van een beslissing. Maar hoe verzamel je nou zoveel mogelijk reviews? In dit artikel geven wij tips!
Geef je klanten een reminder
Deze tip zou eigenlijk overbodig moeten zijn, maar wordt nog vaak vergeten dus benoemen we hem toch: vraag je klanten na levering om een review. Als jij niks vraagt, schrijven je klanten ook niks. Stuur ze enkele dagen na de levering van je product of dienst een mail met de vraag of ze tevreden zijn en een review willen geven. Geef hierbij ook aan dat ze door het schrijven van een review andere helpen om een keuze te maken. Klanten kunnen zich daar goed mee identificeren en zullen zo eerder geneigd zijn een review te schrijven.
Beloon je klanten
Voor wat, hoort wat en dat werkt heel goed bij het verkrijgen van meer reviews. Een van de meest gebruikte manieren is het aanbieden van korting op een volgende aankoop. Dit zorgt ervoor dat de klant sneller de tijd wil nemen om een review te schrijven én vergroot de kans op een volgende aankoop.
Houd het laagdrempelig
Niet iedereen heeft tijd om een review te schrijven, dus maak het je klanten niet te moeilijk. Stel niet teveel vragen en laat ze vooral niet inloggen, want dat verhoogt de kans op afhaken. De klant wil snel en heeft dus weinig tijd. Maak het zo makkelijk mogelijk en zorg dat ze de review direct en simpel kunnen geven!
Publiceer ook negatieve reviews
Je wilt natuurlijk het liefst zoveel mogelijk positieve reviews op je website hebben, maar de aanwezigheid van negatieve reviews hebben ook een positief effect op de conversie. Wanneer je namelijk alleen maar positieve reviews hebt, geeft dit een te eenzijdig beeld en leidt het tot wantrouwen bij de klant. Negatieve reviews zijn dus zeker van toegevoegde waarde. Echter is het wel belangrijk dat je als organisatie reageert op deze reviews, om een slechte online reputatie te voorkomen.
Reviews voor betere vindbaarheid
Naast dat het verzamelen van reviews goed is voor de conversie, hebben reviews ook grote voordelen voor de organische vindbaarheid (SEO) van je website. Reviews zorgen namelijk voor unieke content, wat goed is voor de indexatie in de zoekmachine. Daarnaast geeft Google ook de voorkeur aan sites met (goede) reviews. Een ander voordeel is dat je de reviews ook kunt tonen door middel van rich snippets. Wanneer de rich snippets goed zijn ingesteld, zullen er sterren en een gemiddelde beoordeling vertoond worden (Update: deze sterren worden sinds eind 2019 niet meer getoond). Hieronder zie je een voorbeeld:
Door het toevoegen van rich snippets val je meer op in de organische zoekresultaten en zal de CTR flink omhoog schieten. Wat betekent dat je meer bezoekers op je website krijgt!
Wil je ook een hogere conversie realiseren en maak je nog geen of weinig gebruik van reviews of rich snippets? Start dan met de bovengenoemde tips!
Liever wat hulp bij het opzetten en verkrijgen van reviews? Wij helpen je hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op via 038-337 66 78 of mail naar info@bsmedia.nl.