Google voegt in maart 2022 de huidige identiteitsverificatie voor adverteerders en de verificatie van bedrijfsvoering samen in een nieuw verificatieprogramma voor adverteerders. Door de wijzigingen die Google heeft aangebracht in het verificatieprogramma, lijkt de verificatie nog hoger op de agenda van Google te staan. De verwachting is daarom dat Google de komende tijd steeds meer adverteerders vraagt om het verificatieprogramma (dat in april 2020 al werd aangekondigd) te doorlopen en af te ronden.
Je ontvangt als adverteerder hierover een mail van Google, waarna je 30 dagen de tijd hebt om het verificatieproces te starten. Daarna heb je nog eens 30 dagen om het proces af te ronden. Voldoe je binnen deze gestelde periode niet aan de vereisten? Dan wordt jouw account onderbroken en zijn jouw advertenties niet meer zichtbaar. Belangrijk om -indien je dit nog niet hebt gedaan- actie te ondernemen dus!
In dit artikel geven we je meer informatie over het verificatieprogramma voor adverteerders en vertellen we je waar je als adverteerder via Google Ads rekening mee moet houden.
Neem direct contact opWaarom vraagt Google om verificatie?
De identiteitsverificatie en verificatie van bedrijfsvoering staan dus steeds hoger op de agenda van Google. Maar waarom vraagt Google om verificatie? Google geeft aan dat ze het vertrouwen binnen advertentieland willen vergroten, onder andere door middel van transparantie. Zo kunnen gebruikers beter een weloverwogen keuze maken. Daarom gaan ze gebruikers meer informatie over de adverteerders bieden. Zo controleert Google bijvoorbeeld met behulp van de identiteitsverificatie de naam en locatie van de adverteerders. Dit wordt vervolgens weer zichtbaar voor gebruikers.
Hoe ziet dit er uit in de Google zoekresultaten?
In de zoekresultaten van Google kun je momenteel bij elke advertentie al klikken op ‘waarom deze advertentie’? Hier wordt de naam en locatie van registratie van de adverteerder achter deze advertentie aan toegevoegd.
Onderstaand een voorbeeld hoe dit eruitziet (vanuit de VS).
Ook bij Display-advertenties en YouTube kun je de kennisgeving over het bedrijf straks openen door op het info-icoon te klikken.
Hoe kan ik de verificatie doorlopen?
Adverteerders ontvangen een melding per e-mail wanneer zij het verificatieprogramma voor adverteerders moeten doorlopen. Zij moeten vanaf dan voldoen aan alle verificatievereisten (identiteitsverificatie, verificatie van bedrijfsvoering of beide). Je kunt zelf de identiteitsverificatie starten door in de betreffende mail op “aan de slag” te klikken of in de Google Ads Interface op “begin” te klikken en de stappen te doorlopen. Het is belangrijk dat het proces binnen 30 dagen na het ontvangen van de e-mail wordt gestart. Daarna heb je nog weer 30 dagen om het proces af te ronden. Doe je dit niet? Dan wordt jouw account onderbroken. Je account blijft dan wel toegankelijk, maar jouw advertenties worden pas weer zichtbaar zodra het verificatieprogramma is afgerond.
Welke stappen voor verificatie je moet doorlopen, is afhankelijk van diverse factoren, waaronder:
- De type en structuur van het account;
- de factureringsinstellingen;
- of er wordt geadverteerd namens een individu of organisatie.
Verificatie voor organisaties
In Nederland moeten organisaties één van de volgende registratiedocumenten aanleveren:
- Uittreksel van de KVK
- Oprichtingsakte
- BTW-registratie certificaat
- DUNS-certificaat
De naam van de adverteerder moet overeenkomen met de wettelijke naam van de organisatie (zoals hij in het aangeleverde document staat).
Verificatie voor individuen
Individuen of gemachtigde vertegenwoordigers moeten als onderdeel van verificatie een identiteitsbewijs (met foto) aanleveren. Geaccepteerd worden de volgende documenten die zijn uitgegeven door een van de landen van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland:
- Paspoort
- Rijbewijs
- Nationale identiteitskaart
- Verblijfsvergunning
Je vindt een volledige lijst met landen en de daarbij geaccepteerde documenten in het Google Helpcentrum.
LET OP: Als je de verificatie voor individuen moet doorlopen en afronden, voer dan de naam in zoals deze op jouw identiteitsbewijs staat.
De verificatie monitoren
Wil je de verificatie starten en de status en voortgang van de verificatie bijhouden? Dit kan in de nieuwe gebruikersinterface op het tabblad met instellingen voor facturering en betaling in Google Ads. Ook kun je hier vinden waarom (indien van toepassing) de verificatie is afgekeurd. Adverteerders hebben toegang tot deze interface via prompts en meldingen in de producten.
Mijn account is onderbroken
Is jouw Google Ads account onderbroken doordat Google heeft vastgesteld dat de verificatieprocedure niet op tijd is gestart of afgerond? Rond dan zo snel mogelijk de identiteitsverificatie af. Daarna wordt jouw account weer hervat.
Meer informatie?
Wil je meer informatie over het verificatieprogamma van Google? Bekijk dan het antwoord van Google op veelgestelde vragen. Je kunt uiteraard ook contact met ons opnemen voor meer informatie. Onze Ads-specialisten helpen je graag verder!
Neem direct contact op