Tegenwoordig wordt er, naast het traditionele Google Zoeken, steeds meer naar informatie gezocht via AI-chats. De bekendste, ChatGPT, kan nu ook als zoekmachine op het internet naar antwoorden speuren. Google Gemini en Microsoft Copilot konden dit al. Hiermee wordt het steeds belangrijker om te zorgen dat jouw website vindbaar is voor AI. Vandaag bekijken we hoe je onderzoekt wat je doelgroep zoal vraagt aan AI-zoekmachines. Doel is hierop in te spelen zodat jouw bedrijf onderdeel van het antwoord wordt.
Oftewel: we willen ‘scoren in AI-zoekmachines’.
Samentvatting: Hoe scoor je in AI-zoekmachines zoals ChatGPT?
AI-chats zoals ChatGPT, Gemini en Copilot worden steeds vaker als zoekmachine gebruikt. Nu ChatGPT ‘op het web kan’ met Search GPT is dit relevanter dan ooit. Wil je dat jouw bedrijf zichtbaar is in hun antwoorden? Dan is het tijd voor SEO voor AI. Dit vraagt om nieuwe inzichten: van het begrijpen van natuurlijke taal tot het analyseren van wat je doelgroep écht vraagt.
Ontdek hoe je:
- De vragen van jouw doelgroep identificeert: Analyseer zoektermen in de Google Ads zoekwoordplanner, bestudeer trending topics op sociale media, vraag het aan de AI-chat zelf, en meer..
- Content (inhoud) optimaliseren voor AI-chats: Schrijf in natuurlijke taal, structureer je tekst goed en geef snelle, relevante antwoorden.
- Zelf als expertbron wordt genoemd door AI-modellen: Publiceer regelmatig waardevolle en actuele content die vragen van gebruikers direct beantwoordt.
Met deze punten maak je een sterke basis om jouw bedrijf op de AI-kaart te zetten.
SEO voor AI
In de online marketing doen we allerlei aanpassingen en toevoegingen aan websites om te zorgen dat ze hoger in Google komen. Een dakdekker in Enschede wil bijvoorbeeld bovenaan staan als mensen zoeken op ‘Dakdekker Twente’. Alles wat we doen om dit te bereiken, los van betaalde advertenties, heet SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie). Nu ChatGPT en andere AI-tools ook zoekmachines zijn geworden, wordt het tijd om SEO voor AI te doen.
Net als bij SEO voor ‘traditionele’ zoekmachines willen we graag weten welke zoektermen onze doelgroepen gebruiken, en hoe vaak.
Wat zoekt vraagt je doelgroep?
Gebruikers kunnen in ChatGPT, Copilot e.d. vragen stellen in natuurlijke taal. Het gaat bij zoeken in AI-chats dus niet zozeer om zoekwoorden, zoals in het traditionele Google Zoeken, maar om vragen van diverse omvang en intentie.
We stelden Google Gemini onze hoofdvraag:
Hoe kom ik aan zoekvolumes en populaire zoekopdrachten/vragen in AI-zoekmachines?
Google Gemini gebruikt diverse bronnen bij het samenstellen van antwoorden, waaronder websites. In tegenstelling tot ‘SearchGPT’ en Microsoft’s tegenhanger Copilot komt Gemini niet vanzelf met een klikbare bronnenlijst. Daarom lees je verderop een extra vraag en antwoord. We gaan nu eerst even terug naar de hoofdvraag. Dit is het enigszins ingekorte antwoord van Gemini:
Google Gemini’s antwoord:
“Hoi! Dat is een hele interessante vraag….”“Het is helaas nog niet zo eenvoudig om specifieke zoekvolumes en populaire zoekopdrachten te krijgen voor AI-zoekmachines als ChatGPT. Dit komt omdat: Technologie nog in ontwikkeling is: AI-zoekmachines zijn nog relatief nieuw en de algoritmes veranderen voortdurend. Gegevens vaak niet publiek beschikbaar: De bedrijven achter deze AI’s delen vaak niet alle details over de zoekopdrachten die worden gedaan. Natuurlijke taalverwerking: AI-chats begrijpen vaak nuances in taal, waardoor het lastig is om exact te matchen op zoekwoorden. Wat kun je wel doen? Hoewel het verzamelen van exacte zoekvolumes nog lastig is, zijn er wel een aantal strategieën die je kunt gebruiken: Analyseer bestaande data Google Analytics: Kijk naar zoektermen die gebruikers op je website invoeren. Dit kan je een indicatie geven van de onderwerpen waar mensen naar op zoek zijn. Social media: Analyseer welke vragen en onderwerpen veel worden gesteld op platforms als Reddit, Quora en sociale mediagroepen. Forumdata: Kijk naar populaire topics op forums die relevant zijn voor jouw niche. Gebruik AI-tools AI-gestuurde zoekwoordtools: Er zijn steeds meer tools die AI gebruiken om zoekwoordsuggesties te doen. Deze tools kunnen je helpen om relevante zoekopdrachten te vinden. ChatGPT zelf: Je kunt ChatGPT zelf gebruiken om vragen te stellen over populaire zoekopdrachten of trends in jouw niche. Focus op de intentie Wat wil de gebruiker weten? In plaats van alleen te focussen op specifieke zoekwoorden, probeer te begrijpen wat de gebruiker echt wil weten. Maak content die waardevol is: Creëer content die de vragen van gebruikers beantwoordt en een probleem oplost. Houd de ontwikkelingen in de gaten Blijf op de hoogte: Volg de ontwikkelingen in de wereld van AI en zoekmachines. Netwerk: Praat met andere marketeers en experts om te leren van hun ervaringen. Je bent altijd welkom om ons te bellen of mailen. Tips voor SEO voor AI-chats Gebruik natuurlijke taal: Schrijf content die gemakkelijk te begrijpen is voor zowel mensen als AI. Structuur je content: Gebruik kopjes, alinea’s en bullet points om je content overzichtelijk te maken. Beantwoord vragen direct: Zorg dat je de vragen van gebruikers direct beantwoordt in je content. Maak je content up-to-date: Zorg dat je content altijd actueel is. Conclusie Hoewel het nog niet mogelijk is om exact te weten welke zoekopdrachten het meest worden gedaan in AI-zoekmachines, kun je wel een aantal stappen ondernemen om je content te optimaliseren voor deze nieuwe zoekmachines. Door te focussen op de intentie van de gebruiker en door gebruik te maken van AI-tools, kun je je content beter zichtbaar maken voor mensen die op zoek zijn naar informatie via AI-chats.….” |
Dus: hoe kom je met je website in ChatGPT’s zoekmachine?
Gemini geeft duidelijk antwoord op onze hoofdvraag: wat vraagt mijn doelgroep aan ChatGPT? Het is nog vrij lastig om uit te vissen wat mensen zoal vragen aan AI-zoekmachines. Gemini begrijpt wat de achterliggende behoefte van onze vraag is, namelijk ‘bovenaan in ChatGPT komen’. Het is voor websitehouders nu nog belangrijker om de behoeften van de doelgroep te weten. Verken welke uitdagingen en problemen in jouw niche zijn die jij pro-actief kunt (helpen) oplossen.
We krijgen uitgebreide tips hoe we meer en meer als online expert op ons vakgebied gezien kunnen worden. Deze tips komen ons echter bekend voor….
Extra: Waar vind ik meer informatie over SEO voor AI chats?
De woordkeus van Gemini viel ons op. In de vraag staat de term niet, toch heeft Gemini het over “SEO voor AI-chats”. Wij hebben hier eerder een uitgebreid blogartikel over gepubliceerd.
Zou Gemini het antwoord op bovenstaande vraag bij onszelf op het blog hebben gevonden?
Vandaar de volgende vraag, waarin Gemini’s ‘eigen’ woordkeus is opgenomen:
Waar vind ik meer informatie over SEO voor AI chats?
Google Gemini’s antwoord:
“Dat is een uitstekende vraag! Het veld van SEO voor AI-chats is nog relatief nieuw, maar er komt steeds meer informatie beschikbaar. Hier zijn een paar suggesties waar je meer kunt vinden: [ Lijst met brede tips zoals “blogs en websites van SEO-experts” ] Specifieke suggesties: BS Media: Zij hebben een uitgebreid artikel geschreven over SEO voor AI-chats: https://www.bsmedia.nl/blog/de-ai-chat-als-zoekmachine-optimaliseer-je-website-met-de-tiplijst-seo-voor-ai/ Epurple: Deze website biedt ook handige tips voor SEO in AI-chatbots: https://epurple.nl/kennisbank/hoe-ranken-in-ai-chatbots-seo-tips/ ….” |
Antwoord van SearchGPT
Laten we dezelfde vraag in ‘SearchGPT’ stellen, zoals ChatGPT’s Zoeken op het Web-functie ook wel wordt genoemd. Ook hier heeft ons artikel een prominente plek in de bronnenlijst:
De perfecte cirkel: scoren in AI-zoekmachines
Kan het zijn dat we ons met het gelinkte artikel en gerelateerde blogs als relevante bron over ‘scoren in AI-zoekmachines’ hebben neergezet? Het lijkt er wel op!
De 4 tips die Gemini in het antwoord noemt, staan alle tussen de 10 tips in het artikel. En we passen de tips zelf ook toe. Zo updaten we het artikel regelmatig met nieuwe ontwikkelingen, is het geschreven in natuurlijke taal en ook overzichtelijk gestructureerd.
We publiceren sinds april 2024 over ‘SEO voor AI’. Na een vraag aan Gemini op dit gebied worden we zelf in het antwoord als expert geraadpleegd, waarmee we aantonen dat onze eigen tips werken. De perfecte cirkel is rond.
Wil je ook met je website in Ai-zoekmachines zoals ChatGPT Zoeken op het Web verschijnen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Spreek vrijblijvend een adviseur
Met een blik op nu en de toekomst zien we het landschap van ‘zoekmachinemarketing’ veranderen. Wie iets wil weten, heeft nu de mogelijkheid om vragen te stellen in natuurlijke taal en door te vragen op de antwoorden. Hoe speel je hierop in met je bedrijf? Bij B&S Media Internetmarketing hanteren we een nuchtere aanpak in online marketing. Nieuwe trends of klassieke methodes: we passen toe wat werkt. Zullen we vrijblijvend bespreken hoe we jouw bedrijf kunnen laten groeien?