Eind vorige maand: in een razendsnel tempo nemen de laatste ontwikkelingen van Google de digitale wereld over. Nieuwe designs. Favicons in de mobiele weergave van Google. De online marketing-branche is in rep en roer. Ook in ons kikkerlandje kunnen we niet stilzitten. Terwijl de inkt van internationale artikelen nog nauwelijks droog is, duiken de eerste favicons al in Nederland op. Maar wat zijn deze kleine visuals eigenlijk? En aan welke eisen moeten ze voldoen? Je leest het allemaal in deze blog!
Update (23 januari 2020):
Afgelopen juni berichtten wij in dit artikel over de implementatie van de favicon in de mobiele resultaten. Google is inmiddels ook aan het testen met favicons in de zoekresultaten op desktop. Het instellen van een favicon wordt hiermee nog belangrijker.
Wat zijn favicons?
Als internetter kom je het werkelijk overal tegen: de favicon. Dit is een klein pictogram, waar vaak een logo of een icoon staat afgebeeld. Je ziet het in de adresbalk, in jouw bladwijzers en in online bedrijvengidsen. Sinds vorige maand worden deze kleine visuals ook binnen de zoekmachine van Google gebruikt. Voer je met een mobiel apparaat een zoekopdracht uit? Dan zul je zien dat de resultaten met deze pictogram worden vergezeld.
Het zal je misschien niet verrassen: een goede favicon is ontzettend belangrijk. In de eerste plaats is het een visitekaartje. Daarom past het meestal binnen de huisstijl van het bedrijf of de website. Het doel is namelijk dat de bezoeker de afbeelding herkent en gaat associëren met het bedrijf. De favicon geeft zo niet alleen een professionele indruk, maar draagt op bij aan een positieve merkbeleving.
Waarom favicons in Google Search?
De komst van de favicons in Google Search is geen verrassing. Ze passen namelijk perfect bij het einddoel van Google: gebruikers zo goed mogelijk door de talrijke informatie van het internet heen leiden. De favicons helpen daarbij. Sites worden sneller door de gebruiker herkend en het scannen van een resultatenpagina wordt daarmee een stuk efficiënter. Een logische ontwikkeling dus!
Zelf zegt Google hier het volgende over:
“With this new design, a website’s branding can be front and center, helping you better understand where the information is coming from and what pages have what you’re looking for.”
Veranderingen in Google Search
Met de komst van de favicon verandert ook het uiterlijk van Google Search. In het bijzonder die van het organische zoekresultaat. Dit is een niet-betaalde plek binnen de resultaten van een zoekopdracht. Heel drastisch is het allemaal niet. Naast de introductie van de hierboven genoemde favicon, verandert de locatie van de URL. Deze wordt nu bovenaan – netjes naast de favicon – geplaatst. Eerder was dit niet het geval. Toen werd de link subtiel onder de title tag geplaatst.
Dit verschil zie je duidelijk wanneer je de zoekresultaten van een desktop vergelijkt met die van een mobiel apparaat:
Nu ook voor desktop
Een nieuw jaar betekent nieuwe ontwikkelingen. Waar de favicon in juni alleen nog maar zichtbaar was bij de mobiele zoekresultaten, kun je het kleine pictogrammetje nu ook in de resultaten voor desktop terugvinden. Dit bevindt zich nu nog in de testfase, maar zal later dit jaar verder worden uitgerold. Het is voor bedrijfseigenaren daarom nog belangrijker om een favicon aan hun website toe te voegen. Het is namelijk een visitekaartje, draagt bij aan de merkbeleving én zorgt voor extra opvalwaarde.
Hoe voeg ik een favicon toe?
Ieder CMS – en zelfs thema – steekt anders in elkaar. Hierdoor kunnen de plekken waar je een favicon moet ingeven van elkaar verschillen. Gelukkig maakt de precieze locatie van dit bestandje voor Google niet uit. Als zijn spider het maar weet te vinden. Je kunt het Google makkelijker maken, door de onderstaande HTML-code aan jouw site toe te voegen. Plaats deze – waar kan – in de header van jouw homepagina:
<link rel=”shortcut icon” type=”image/x-icon” href=”http://example.com/favicon.ico”>
In het voorbeeld laten wij een .ico-bestand zien. De bekende zoekmachine gaat echter met zijn tijd mee en accepteert ook modernere bestandstypes, zoals: .jpeg, .gif en .png. Hiermee is het zelf ontwikkelen van een favicon relatief eenvoudig geworden. Heeft jouw website toch geen favicon of wordt hier niet goed naar verwezen? Dan zal er op de resultatenpagina van Google Search gebruik worden gemaakt van het standaard icoontje.
De richtlijnen van Google
Het is iets typisch menselijks: bij iedere technologische ontwikkeling willen we weten of we het systeem te snel af kunnen zijn. Zo ook bij de favicon. Online marketeer Bill Hartzer deed een experiment, waarbij hij de icoon van Google Ads voor zijn eigen pagina gebruikte. Maar helaas: de zoekmachine greep al snel in. Net zoals het – terecht – ingreep bij een partij van neonazi’s, die voor hun website een hakenkruis wilde voeren.
Om verder misbruik van de favicon te voorkomen, heeft Google een paar simpele richtlijnen opgesteld. Namelijk:
- Zowel de homepagina als de favicon moeten benaderbaar zijn voor de crawlers van Google. Er mag dus geen sprake zijn van een no-index;
- De favicon betreft een visuele representatie van het merk;
- De favicon moet minimaal 48 bij 48 pixel zijn of een veelvoud daarvan;
- De URL van de favicon mag niet regelmatig wijzigen;
- De favicon mag niet ongepast zijn, waaronder: hakenkruizen of pornografische beelden.
Voldoet jouw favicon aan al deze voorwaarden? Dan is de kans groot dat deze binnenkort bij jouw organische resultaten in Google verschijnt.
Een overtreding
Bewust of onbewust: dat maakt niet uit. Voldoet jouw favicon niet aan de eisen van Google? Dan is de kans groot dat Google ingrijpt. Heel heftig is deze ingreep gelukkig niet. Het houdt namelijk alleen maar in dat potentiële bezoekers van jouw website een standaard favicon in hun zoekresultaten te zien krijgen. Hiermee komt het resultaat overeen met websites, zoals De Bottermarck, die geen favicon hebben ingesteld:
Toch is het zonde. Want als ondernemer of marketeer weet jij als geen ander hoe belangrijk deze kleine visual voor jouw bedrijf is. Internetters kunnen jouw website eraan herkennen. Daarbij geeft de favicon veelal een vertrouwd gevoel. Zorg er daarom altijd voor dat deze visual aan de eisen van Google voldoet.
Hoe weet ik of mijn favicon niet voldoet?
Nog geen maand geleden werd de favicon door Google uitgerold. Veel kunnen wij dan ook niet zeggen over het meldsysteem van de zoekmachine. Het lijkt er echter op dat de Search Console zich niet met de favicon bezig gaat houden. Ofwel: gebruikers zullen zelf moeten controleren of deze aan hun eisen voldoet. Dit kun je doen door regelmatig jouw website te googlen. Zo zie je snel genoeg of de gewenste favicon in het resultaat is opgenomen.
Hoe los ik een probleem op?
Hè, wat vervelend: Google laat bij jouw website een standaard favicon zien. De kans is dan groot dat je één van de richtlijnen hebt geschonden. Om dit probleem op te lossen is het aan te raden om de punten één voor één na te lopen. Want misschien heb je een onderdeel over het hoofd gezien? Zo ja, dan kun je deze zelf aanpassen. Het is vervolgens de bedoeling dat Google jouw website opnieuw crawlt. Je kunt hiervoor een indexeringsverzoek indienen. Is één van de spiders langs geweest? Dan zal de favicon binnen een paar dagen online staan.
Hulp nodig bij het instellen van een favicon?
Het uitkiezen van een favicon is geen eenvoudige klus. Het moet namelijk aan verschillende voorwaarden voldoen. Toch heeft dit kleine icoontje sinds kort ontzettend veel invloed op het succes van jouw online marketing-strategie. Wil je meer weten over deze nieuwe ontwikkeling van Google? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede SEO campagne? Neem dan contact met B&S Media op. Onze specialisten helpen je graag verder!