‘Peak season’, ook wel ‘holiday season’ genoemd, is het seizoen waarin cadeaus kopen en koopjesjagen hand in hand gaan, waarin de piek op de kerstboom wordt gezet en waarin het jaar feestelijk wordt afgesloten. Het is bovendien het seizoen waarin retail- en E-commercebedrijven ieder jaar een piek zien in hun omzet. Ook de horeca- en reisbranche hebben het (hopelijk vanaf dit jaar weer) extra druk in deze periode. Lever je producten of diensten aan deze sectoren, dan is dit voor jouw B2B-organisatie eveneens het seizoen om te pieken. Ook wanneer je in andere sectoren actief bent, welke sector dan ook, kun je tijdens peak season de banden met je B2B-klanten aanhalen. Met deze tips zorg je dat jouw B2B-organisatie klaar is om meer uit peak season te halen.
Focus je op B2C? Lees dan ‘Maak je klaar voor peak season – E-commerce editie’
Wanneer is peak season precies?
Peak season is de periode aan het eind van het jaar, in aanloop naar de feestdagen. Dit seizoen staat in het bedrijfsleven ook wel bekend als Q4. Tot voor kort ging het hier vooral om Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw. De laatste jaren zijn daarbij feestdagen als Black Friday en Cyber Monday uit de VS en Singles Day uit China komen overwaaien. Black Friday wordt gevierd op de dag na Thanksgiving (derde donderdag van november). Op deze dag hebben veel (Amerikaanse) werknemers vrij en dus tijd om de winkels te bestormen voor kerstinkopen. Later is op de maandag erna Cyber Monday ingevoerd door de E-commerce sector, als online tegenhanger van Black Friday.
Kortom: peak season begint in de tweede helft van november. De voorbereidingen beginnen echter veel eerder! Hoe je jouw B2B-organisatie op peak season voorbereidt lees je verderop. Eerst gaan we eens kijken of er voor jouw bedrijf eigenlijk wel kansen liggen in het feestdagenseizoen.
B2C en B2B trekken samen op
Wie dacht dat peak season alleen een b2c-aangelegenheid was heeft het mis. Bedrijven die consumenten bedienen, zijn op hun beurt weer zakelijke klant bij andere bedrijven. Als we met een holistisch oog kijken, dan zien we dat er geen sprake is van ‘B2C versus B2B ’, maar dat beide markten onderdeel zijn van één keten. Wat zou tenslotte een winkel zijn zonder bevoorrading? Kan een webwinkel bestaan zonder professionele webshop en bezorgdiensten? Wie geeft de bezorgauto’s een grote beurt om de drukte aan te kunnen? Van producent van verpakkingsmateriaal tot afvalverwerker; tal van B2B-organisaties krijgen direct of indirect met de drukte van peak season te maken. Dan kun je er dus maar beter het meeste uithalen!
De bottom line van bovenstaande is: kijk goed hoe jouw bedrijf in de keten staat. Bereid je organisatie voor, zowel op marketinggebied als praktisch.
Navigeer eenvoudig naar de tips
» Tip 1: Bereid je voor op extra drukte» Tip 2: Jouw website in het thema
» Tip 3: Budget reserveren
» Tip 4: Google Ads inzetten
» Tip 5: Kortingen en acties
» Tip 6: Bedank en beloon je klanten
» Tip 7: Google Mijn Bedrijf
Onze B2B -tips voor een succesvol peak season
Tip 1: Bereid je voor op extra drukte
Winkels en webshops zullen tegen het eind van het jaar meer voorraad nodig hebben, producenten hebben extra materialen en grondstoffen nodig, importeurs, transporteurs en logistieke dienstverleners draaien overuren … is jouw B2B -organisatie klaar voor de feestdagendrukte? Top! Laat het je bestaande relaties weten en gebruik het als USP om nieuwe klanten mee te benaderen. Neem het op in je marketingboodschap, adverteer ermee, plak het aan je gevel, anything.
Groothandels, leveranciers en producenten
Lever je producten of materialen als groothandel of producent? Zorg dan dat jouw klanten nooit zonder voorraad komen te zitten. Bovendien moeten zij flexibel kunnen inspringen op hardlopers. Geen consument zit immers te wachten op vertragingen in levertijd door voorraadproblemen. Houd dus al in een vroeg stadium rekening met peak season. Ben jij die betrouwbare leverancier, die snel producten, materialen of onderdelen kan leveren? Kunnen jouw klanten ook tijdens peak season op je rekenen, zodat zij de beloftes aan hun klanten kunnen (blijven) waarmaken? Dan is dat een hele mooie USP om dit seizoen te communiceren!
Logistiek en vervoer
Niet alleen leveranciers en producenten kunnen meeliften op de drukte van peak season. Denk hierbij weer aan je plek in de keten. Heb je een hypermodern logistiek distributiecentrum met ruim voldoende bandbreedte voor topdrukte en extra klanten? Kan jij als vervoerder goed inspelen op de behoefte aan bevoorrading? Heb je een servicebedrijf dat in korte tijd een heel wagenpark aan trucks een grote beurt kan geven, zodat ook de vervoerders hun beloften kunnen blijven waarmaken? Komt er vanuit die servicebedrijven meer vraag naar nieuwe truckbanden, motorolie en onderdelen en kan jij op deze vraag inspelen? Zo zijn er in logistiek en vervoer vele belangrijke rollen te vervullen. Ga na op welke manier jij goed bent in je rol en formuleer dit als USP.
Menskracht leveren
Tijdens het feestdagenseizoen hebben veel bedrijven extra man-/vrouwkracht nodig. Aan uitzendbureaus, recruiters en werving- en selectiebureaus de uitdaging om hierop in te spelen. Weet jij ieder jaar weer goede tijdelijke krachten te vinden en plaatsen? Dan is dat jouw USP voor peak season.
Ondersteunende service
Bedrijven die bij jouw bedrijf een ondersteunende service afnemen, moeten ook tijdens topdrukte op je kunnen rekenen. Laat je klanten weten dat je er klaar voor bent. Heb je bijvoorbeeld een hostingbedrijf, laat webshophouders weten dat je extra bandbreedte beschikbaar stelt zodat zij tijdens de feestdagen gegarandeerd in de lucht blijven. Dit is een goede manier om onder de aandacht te blijven en je klanten ook het volgende jaar vast te houden. Verderop gaan we dieper in op de kansen die het feestdagenseizoen biedt op het gebied van relatiebeheer.
Is je eigen website klaar voor extra verkeer?
Sta je in de startblokken voor peak season met excellente bedrijfsprocessen, heb je jouw USP’s verpakt in een treffende boodschap en draait je marketingmachine op volle toeren? Dan ben je er helemaal klaar voor. Of toch niet? Je kan erop rekenen dat je inspanningen zorgen voor extra verkeer op je website. Wees er zeker van dat je website het extra verkeer aankan en geoptimaliseerd is. Denk hierbij aan de volgende acties en checks:
- Check je bandbreedte. Neem hiervoor contact op met je hostingbedrijf. Zij kunnen je vertellen hoeveel bandbreedte er nog over is voor extra verkeer. Is dat bijvoorbeeld 15% bovenop het huidige verkeer maar verwacht je een verdubbeling in drukte, dan heb je (tijdelijk) een hogere bandbreedte nodig.
- Wees ‘mobile ready’. Aangezien ‘we’ onze mobiele apparaten steeds vaker, langer en voor meer doeleinden gebruiken, wordt optimalisatie voor mobiel ook voor B2B-organisaties steeds belangrijker. Heb je altijd al in je achterhoofd dat je de website eens moet optimaliseren voor smartphones en tablets, dan is nu de tijd om dit echt aan te pakken. Stel dat iemand via de smartphone op je advertentie tapt, dan wil je dat deze persoon een goede ervaring heeft met je website en niet afhaakt ten gunste van de concurrent.
- Zijn je USP’s duidelijk zichtbaar? Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is waar jouw krachten liggen i.v.m. peak season. Laat de (extra) USP’s die je voor het seizoen hebt geformuleerd op belangrijke plekken terugkomen: op de homepage, in de header en footer, op actiepagina’s etc.
In de volgende tip gaan we verder in op wat je met je website en andere media kunt doen tijdens de feestdagen.
Tip 2: Jouw website in het thema
Wat ‘ze’ in b2c kunnen, kun jij als B2B-gerichte ondernemer ook. Lever je producten aan andere bedrijven, bijvoorbeeld als groothandel, creëer dan themacategorieën op je website. Jouw klanten kunnen gerelateerde producten overzichtelijk bij elkaar zien. B2B-klanten die willen inspelen op het seizoen, hoeven nu niet je hele assortiment door te spitten. De drempel om bij jou in te kopen wordt hiermee een stuk lager.
Ook wanneer je geen producten maar diensten levert is het goed om feestdagen-thema’s aan je website en andere media mee te geven. Het aanpassen van je website naar de stijl van de feestdag brengt veel positieve effecten met zich mee. Hiermee laat je namelijk zien aan de klant dat jouw bedrijf zich bezighoudt met wat er op dat moment speelt, dat je actief bent en dat zij op jou kunnen rekenen.
Je thema promoten kan op vele manieren, zowel on-als offline. Het is bijvoorbeeld uitstekende content voor een themanieuwsbrief naar je bestaande klanten. Wellicht is dit een goede gelegenheid voor een direct mailing. Ga na welke marketingmix het beste voor jouw organisatie werkt. Van berichten en advertenties op social media tot flyers, brochures en advertenties in lokale weekbladen, alles is mogelijk.
Tip 3: Budget reserveren
Ben je ervan overtuigd dat je ook meer uit peak season kunt halen en wil je hiervoor extra budget inzetten? Dan is het goed om hier al bij het bepalen van de jaarbudgetten rekening mee te houden. Kijk naar voorgaande jaren: had je extra omzet en weet je welke inspanningen hebben hieraan hebben bijgedragen? Deze data kunnen je helpen te bepalen waar je op gaat inzetten en wat je links laat liggen. Ga je dit jaar voor het eerst aan de slag met peak season op de B2B-markt, hou dan alles bij in je marketing- en salesdashboards zodat je het volgende jaar je strategie kunt verfijnen.
Ben je klant bij B&S Media en wil je de budgetten van jouw Google Ads campagne aanpassen? Geef dit dan tijdig bij ons aan.
Tip 4: Google Ads inzetten
In een eerder artikel gaven we aan dat de sales cycle voor B2B-klanten maar liefst 102 dagen is. In dat verband zou je kunnen concluderen dat een kortlopende campagne via Google Ads op B2B-vlak weinig uithaalt. Peak season zou hierop wel eens een uitzondering kunnen zijn. Jouw seizoens-USP’s en themacontent bieden een kans om nieuwe B2B-klanten binnen te halen. De volgende tips kunnen je hierbij helpen.
Zoekadvertenties: word gevonden door je volgende klant.
Maar liefst 93% van de b2b leads begint met een online search. Met een search campagne zet je in op zoektermen die relevant zijn voor jouw producten of diensten. Je wilt hiermee zorgen dat jouw advertentie wordt getoond wanneer een potentiële klant deze zoektermen gebruikt. Achter de link plaats je een relevante landingspagina, waarop jouw B2B-lead tot de gewenste actie wordt aangespoord. Tijdens peak season kunnen de kosten per klik stijgen. Toch is het belangrijk je bestaande search campagne door te laten lopen, want je (potentiële) klanten zullen niet ineens stoppen met zoeken. Ga goed na waar jouw krachten liggen en welke zoekwoorden daar bij horen, zodat je daarnaast een gerichte search campagne voor peak season kunt opzetten.
Blijf in beeld met remarketing
Eveneens in dit eerdere artikel vertelden we over de verschillende fasen in het beslissingsproces van B2B-klanten. Er zijn vaak meerdere beslissers bij het proces betrokken, soms zelfs meerdere afdelingen. Men gaat dan ook meestal niet over één nacht ijs, maar pleegt meerdere searches op verschillende momenten in het proces. Om B2B-leads in elke fase te vangen, is een speciale aanpak nodig. Met remarketing door middel van Display Ads richt je jouw advertenties op leads die eerder op de relevante zoekterm(en) hebben gezocht en dus duidelijk interesse in jouw product of dienst hebben. Terwijl je potentiële klanten browsen op allerlei websites, social media en apps, komen ze telkens in contact met jouw (beeld)advertenties.
Voorkom dat consumenten op je advertentie klikken
Voor B2B-adverteerders is het altijd een uitdaging om te zorgen dat consumenten niet op advertenties klikken. Er is binnen Google Ads geen directe mogelijkheid om zoekverkeer te verdelen in B2B en B2C. Het is dan ook niet volledig te voorkomen dat consumenten op je zakelijke advertentie klikken. Wel kun je dit monitoren en bijsturen. Houd dagelijks of wekelijks bij op welke zoektermen je advertenties worden gevonden. Zoekwoorden die overduidelijk van consumenten komen, sluit je vervolgens uit. Verder is het belangrijk dat de inhoud van je advertentie duidelijk op B2B gericht is.
Hulp nodig met Google Ads? Neem contact met ons op, we helpen je graag.
Neem contact opTip 5: Kortingen en acties
Peak season is hét moment om onder de aandacht te komen met speciale acties.
Denk bijvoorbeeld aan een giveaway-actie. Wanneer iemand iets bij je koopt of een dienst afneemt gedurende de feestdagen, krijgt diegene een cadeautje. Probeer iets te bedenken in de sfeer van het moment (Singles day, Black Friday en Cyber Monday).
Acties promoten
Hoe breng je speciale seizoensacties onder de aandacht bij potentiële klanten? Daar zijn tal van mogelijkheden voor.
Google Ads is bijvoorbeeld een goede tool om op korte termijn een campagne mee op te zetten of een (kortings-)actie te promoten, waarmee je zoekverkeer naar jouw website leidt. Onder Google Ads vallen weer verschillende advertentievormen, zoals Shopping, (Local-) Search, Video, Discovery en Display.
Social advertising is ook zeer geschikt voor de korte termijn, hoewel je goed moet kijken wat het beste voor jouw B2B-markt werkt. LinkedIn lijkt hierin het meest voordehandliggend: volgens Hootsuite is maar liefst 80% van alle LinkedIn-gebruikers (deels) verantwoordelijk voor zakelijke beslissingen. Toch kun je je ook via Facebook (en daarmee Instagram) goed richten op zakelijk publiek, door slim gebruik te maken van de targeting-mogelijkheden.
Als het goed is, vang je met jouw acties tijdens peak season een aantal nieuwe klanten. Geef hen met deze eenmalige verkoop, dienst of actie tijdens de feestdagen de best mogelijke ervaring. Zet voor jezelf een reminder dat je hen in het nieuwe jaar nog eens benadert. Wie weet hoeveel nieuwe relaties voor de langere termijn dit kan opleveren!
Tip 6: Bedank en beloon je klanten
Wanneer je aan feestdagen denkt, denk je aan cadeaus en relatiegeschenken. Als bedrijf kan je hier goed op inspelen. In het kader van relatiebeheer is het feestdagenseizoen een uitermate geschikte gelegenheid voor een contactmoment met je bestaande klanten. Stuur naar vaste klanten een verrassende wens. Een klein kaartje met daarop een paar woorden van waardering zijn vaak al genoeg om je reputatie te vergroten. Je kunt ook denken aan exclusieve aanbiedingen, een gratis e-book, VIP toegang tot zakelijke events etc.
Op een goede samenwerking
Welke boodschap kun je jouw klanten meegeven tijdens peak season? Bedank ze bijvoorbeeld voor het afgelopen jaar, blik terug op de highlights en kijk vooruit naar het volgende jaar. Je plant hier de onbewuste aanname dat jullie (je B2B-klant en jouw organisatie) de samenwerking in het nieuwe jaar zullen voortzetten. Bedenk welk communicatiemiddel je hiervoor in wilt zetten. Houd hierbij rekening met de grootte van je klantenbestand en de capaciteit binnen je bedrijf. Denk aan een nieuwsbrief naar je gehele klantenbestand, een direct mailing of persoonlijke bezoekjes of telefoongesprekken. Hoe dan ook, het feestdagenseizoen is voor B2B-organisaties een goede periode om te laten weten dat je er bent en om te investeren in het behouden van relaties.
Tip 7: Google Mijn Bedrijf
Het invullen en bijhouden van je bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf is belangrijk voor o.a. SEO en informatievoorziening. Het verbetert de zichtbaarheid van je bedrijf via Google Search en Maps, met name voor lokaal zoekverkeer. Daarnaast informeer je (potentiële) klanten over je diensten en bereikbaarheid.
Kijk daarom in de aanloop naar peak season goed naar je profiel op Google Mijn Bedrijf. Heb je speciale openingstijden, beperkte of juist uitgebreide bereikbaarheid en speciale producten of diensten? Vul het in en vul het aan. Maak gebruik van Google Posts en update je foto’s in je bedrijfsprofiel.
Heb je hulp nodig bij het in- of aanvullen van je profiel op Google Mijn Bedrijf? Laat het ons weten, we helpen je graag!
En … ben je er klaar voor?
Heb je na het lezen van deze tips het idee dat je helemaal klaar bent voor peak season? Super! Wellicht heb je nog vragen over B2B-marketing tijdens peak season, of zoek je een partner die je kan helpen het beste uit het seizoen te halen voor jouw organisatie. Neem contact met ons op, wij helpen je graag jouw B2B-strategie voor peak season te ontwikkelen en uitvoeren.