Het is geen nieuws dat duplicate content slecht is voor de zoekmachine optimalisatie van websites. De laatste jaren zijn er veel mogelijkheden bijgekomen om dit tegen te gaan, zo zijn er verschillende webmaster tools die je hiermee kunnen helpen.
Duplicate Meta descriptions
Nu is de vraag, worden dubbele meta descriptions ook gezien als duplicate content? Webmasters doen meestel niet de moeite om elke pagina te voorzien van een unieke meta description. Vaak wordt er maar één meta description gebruikt met hooguit een woord verschil.
De vraag hoe dit aangepakt moet worden is eindelijk beantwoord. In een video legt Matts Cutts van Google uit dat de beste werkwijze is om elke pagina een unieke meta description mee te geven. Op zich staat niemand hier raar van op te kijken maar wat Cutts vervolgens zegt is voor veel mensen wel nieuws. Cutts zegt namelijk dat het beter is om helemaal geen meta description mee te geven aan bepaalde pagina’s dan dezelfde meta description aan meerdere pagina’s. In dat geval zal Google zelf een snippet samenstellen met de content die beschikbaar is op de website.
Volgens Mat Cutts zouden duplicate meta descriptions dus echt vermeden moeten worden. In Google’s Webmastertools krijg je tegenwoordig al meldingen als er duplicate meta descriptions worden gevonden.
Wel unieke Meta description voor belangrijke pagina’s
Unieke meta descriptions zijn wel enorm belangrijk voor de belangrijke pagina’s op je website. Pagina’s die zorgen voor het succes van je website, zoals de homepage en productpagina’s moeten uiteraard wel worden voorzien van een goede en unieke meta description. In het kader van je zoekmachine optimalisatie strategie is het dus belangrijk om hier goed over na te denken.
Neem de tijd om dit goed in te stellen binnen je website. Kijk ook eens naar de snippets die Google aan je pagina’s meegeeft. Als deze heel slecht blijken te zijn dan is een handmatige aanpassing geen overbodige luxe.