Bereid je voor op de aankomende verschuiving in het online marketinglandschap, want per 1 februari 2024 scherpen Gmail (Google) en Yahoo de regels voor bulk-e-mails aan. Deze veranderingen hebben directe gevolgen voor marketeers die e-mailcampagnes uitvoeren. In deze blogpost nemen we een duik in de aangekondigde veranderingen en kijken we wat dit betekent voor jouw e-mailmarketingstrategie. Laten we direct naar de kern van de zaak gaan, want actie is vereist!
Drie nieuwe anti-spamregels
Recente updates van Gmail en Yahoo wijzen op een anti-spamoffensief dat van start gaat in februari 2024. De nieuwe regels gelden voor “grote verzenders”: organisaties die meer dan 5000 e-mails per dag verzenden. Het kan echter geen kwaad om ook als kleinere verzender je e-mailbeleid op onderstaande punten in orde te maken.
Drie cruciale regels komen naar voren, namelijk het eenvoudiger maken van uitschrijven, een maximale spamratio en verplichte authenticatie. Begint het je al te duizelen? Geen nood, we leggen het uit.
1: Eenvoudiger uitschrijven
Gebruikers moeten zich met één klik kunnen afmelden voor e-mails. Dit is een positieve ontwikkeling voor ontvangers, omdat het hen gemakkelijker maakt om ongewenste e-mail te voorkomen. Voor marketeers kan dit echter nieuwe uitdagingen met zich meebrengen.
Tot nu toe kon je volstaan met een link in de e-mailfooter naar een pagina waar de gebruiker zich voor de mailing kon afmelden of zijn of haar voorkeuren kon aanpassen. De nieuwe regels van Gmail en Yahoo stellen dat de gebruiker zich met één druk op de knop moet kunnen uitschrijven. Er mag dus geen extra stap aan vast zitten, zoals het bevestigen van de uitschrijving of het moeten kiezen van een reden voor uitschrijving.
Tips om aan regel 1 te voldoen:
- Gebruik een duidelijke en prominente afmeldlink.
- Zorg ervoor dat de afmeldlink duidelijk aangeeft wat er gebeurt als de gebruiker erop klikt.
- Zorg dat via de afmeldlink direct de uitschrijving wordt verwerkt, zonder extra stappen te hoeven nemen.
2: Maximale spamratio
Er komt een strikter beleid voor de spamratio van e-mails die je verstuurt aan Gmail- en Yahoo-adressen. Deze mag niet boven de 0.3% uitkomen. Dit betekent dat van de 1000 e-mails die je op een dag verstuurt, er maximaal 3 als spam mogen worden aangemerkt.
Deze nieuwe regel is bedoeld om te voorkomen dat marketeers te veel e-mail verzenden die als ongewenst wordt beschouwd. En onder ongewenste e-mail valt meer dan de mails van Nigeriaanse prinsen die hun vermogen op jouw bankrekening willen parkeren. Ontvangers die zich niet zelf op je mailinglijst hebben ingeschreven, kunnen bijvoorbeeld zo gepikeerd raken van het ongewenst ontvangen van je goedbedoelde nieuwsbrief, dat ze op de knop ‘Spam rapporteren’ drukken.
Tips om aan regel 2 te voldoen:
- Verstuur alleen e-mail naar ontvangers die zich hebben aangemeld voor je nieuwsbrief. Voeg dus niet zomaar al je nieuwe contacten toe aan de afleverlijst, ook als het gaat om nieuwe klanten waarvan je denkt dat ze je nieuwsbrief wel kunnen waarderen. Verken in plaats daarvan manieren om actief ontvangers voor je nieuwsbrief te werven, bijvoorbeeld met duidelijke buttons op je website, in de footer van je e-mail of het versturen van een ‘opt-in e-mail’.
- Gebruik een dubbel opt-in-proces voor je nieuwsbriefabonnees. Hiermee wordt een ontvanger gevraagd om zijn of haar e-mailadres te bevestigen voordat deze zich kan abonneren op je nieuwsbrief. Dit helpt om ervoor te zorgen dat je alleen e-mail verstuurt naar ontvangers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
- Houd je e-maillijst up-to-date. Verwijder ontvangers die zich hebben afgemeld voor je nieuwsbrief of die niet meer actief zijn.
3: Authenticatie-eisen
Alleen geauthenticeerde e-mails worden nog doorgelaten. SPF, DKIM, en DMARC worden vereist voor grote verzenders vanaf februari 2024.
E-mailauthenticatie is het proces waarmee de identiteit van de afzender van een e-mail wordt geverifieerd. Dit speelt een cruciale rol in de strijd tegen spam en phishing. Voor grote verzenders zijn SPF, DKIM, en DMARC verplicht. Hieronder een korte opfriscursus over deze beveiligingsprotocollen. Het komt erop neer dat je moet bewijzen dat jouw e-mails legitiem zijn.
SPF, DKIM, en DMARC zijn drie beveiligingsprotocollen die worden gebruikt om de identiteit van de afzender van een e-mail te verifiëren.
- SPF (Sender Policy Framework) stelt een domeineigenaar in staat om te definiëren welke servers e-mail namens hem mogen verzenden.
- DKIM (DomainKeys Identified Mail) voegt een digitale handtekening toe aan een e-mailbericht. Deze handtekening kan worden gebruikt om te controleren of de e-mail is verzonden door de eigenaar van het domein.
- DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) combineert SPF en DKIM en biedt extra beveiligingsmaatregelen.
Tips om aan regel 3 te voldoen:
- Implementeer SPF, DKIM, en DMARC. Deze beveiligingsprotocollen zijn de sleutel tot het bewijzen van de legitimiteit van je e-mails.
- Als je meer wilt weten over deze protocollen, kun je online veel informatie vinden. Er zijn ook veel tutorials beschikbaar die je kunnen helpen om SPF, DKIM, en DMARC in te stellen voor je e-mail.
- Als je gebruik maakt van mailingdiensten zoals MailChimp, moeten er DKIM records van de mailingdienst toegevoegd worden aan je eigen domein. In de meeste gevallen gebeurt het toevoegen van DKIM records automatisch bij het opzetten van je account bij de mailingdienst. Mocht dit nog niet het geval zijn, dan kun je de DKIM records zelf toevoegen. De mailingdienst zal je instructies geven hoe je dit kunt doen.
Samenvattend: dit moet je regelen
Uitschrijven in één klik: Zorg voor een gestandaardiseerd, geautomatiseerd uitschrijfproces binnen één klik. Dit is niet alleen vriendelijk voor je ontvangers, maar het houdt je ook uit de problemen.
Houd je spamratio laag: Je verstuurt natuurlijk niet bewust spam. Toch kunnen gebruikers je berichten als spam markeren. Het is van vitaal belang om je spamratio onder de 0,3% te houden.
Maak je bekend als afzender: Voor grote verzenders zijn SPF, DKIM, en DMARC verplicht. Door deze protocollen toe te passen, bewijs je dat jouw e-mails daadwerkelijk door jou worden verstuurd.
Kom in actie
Op 1 februari 2024 gaan de nieuwe anti-spamregels van kracht. Het is geen loze dreiging; Google en Yahoo willen hun inboxen opschonen en zullen niet aarzelen om verzenders die niet aan de eisen voldoen, te bestraffen. De gevolgen variëren van gemarkeerde e-mails tot volledige blokkering, wat een ernstige impact kan hebben op je communicatie en reputatie.
Met 1 februari om de hoek is het tijd om in actie te komen (en als je dit na 1 februari leest, geldt dit helemaal). Of je nu een grootverzender bent of bescheiden e-mailcampagnes uitvoert, zorg ervoor dat je klaar bent voor de omschakeling en voorkom dat je e-mails in de digitale schaduwen verdwijnen.
Tot de volgende update!
Heb je nog vragen of hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.
Spreek gratis en vrijblijvend een marketingadviseur van B&S Media Internetmarketing