Onlangs werd de nieuwe zoekwoordplanner, ook wel in het Engels de Keyword planner genoemd, geïntroduceerd door Google. De zoekwoordplanner is het nieuwe hulpprogramma van Google om op een gerichte manier relevante zoekwoorden te vinden. Hiermee vervangt Google de veelgebruikte keyword tool en de verkeerschatter en combineert deze twee in één handige tool.
Wat is de zoekwoordplanner?
De zoekwoordplanner is de plek waar een nieuwe Google AdWords campagne samengesteld kan worden of een bestaande campagne uitgebreid kan worden. Google helpt de gebruiker bij het vinden van relevante advertentiegroepen en zoekwoorden. Het programma geeft inzicht in welke zoekwoorden en advertentiegroepen u kunt gebruiken. Als u bijvoorbeeld een bestaande campagne wilt uitbreiden, kunt u de zoekwoordplanner gebruiken om specifiekere zoekwoorden met een lager zoekvolume te vinden (we noemen dit ‘long tail’-zoekwoorden), die een grotere kans bieden op een conversie. Over elk zoekwoord geeft Google de nodige informatie weer zoals bijvoorbeeld de maandelijkse zoekopdrachten van het afgelopen jaar maar ook de dagelijkse schattingen qua zoekvolume, aantal klikken en mogelijke kosten. Maar daar houdt het niet op. Google geeft bij deze resultaten ook inzicht over de biedingen en budgetten. Zo is alle informatie overzichtelijk weergegeven en meteen beschikbaar.
Voordelen van de zoekwoordplanner
Het belangrijkste voordeel van de zoekwoordplanner is het feit dat het nu mogelijk is om zoekopdrachten te specificeren op land, taal , regio en stad. Zo kan je alleen de informatie filteren die voor u relevant is. Met deze informatie kunnen er betere beslissingen worden genomen. Deze nieuwe ontwikkeling is natuurlijk ideaal voor ondernemingen die lokaal willen inzetten.
Een ander voordeel is dat de schattingen voor het zoekvolume nauwkeuriger zijn geworden omdat de zoekopdrachten via mobiele apparaten ook worden meegenomen in de schattingen. Aangezien de laatste jaren het gebruik van Tablets en Smartphones explosief is gestegen is dit een welkome aanvulling.
Is de nieuwe zoekwoordplanner een verbetering?
De nieuwe Keyword Planner is een nieuwe ervaring van de bekende Adwords Hulpprogramma voor zoekwoorden , maar het is ook een stap voorwaarts voor SEO professionals die gebruik maken van Google’s tools voor het zoekwoord onderzoek . Niet alleen zorgt de Keyword planner voor verfijnder onderzoek , Het programma organiseert trefwoorden efficiënter en geeft nu nog meer nuttige informatie over elk zoekwoord.