In deze blog gaan we in op de kansen van online vindbaarheid voor lokale bedrijven. Een steeds groter gedeelte van de Nederlandse consumenten oriënteert op het internet voordat zij besluiten welke winkels zij gaan bezoeken. Het wordt daarom steeds belangrijker om goed vindbaar te zijn op het moment dat de consument op zoek gaat naar uw product of dienst.
Ruim 97% van de internetgebruikers maakt gebruik van Google, waardoor een goede vindbaarheid in deze zoekmachine cruciaal geworden is voor het aantrekken van nieuwe klanten. Daarnaast biedt Google de mogelijkheid om te kunnen concurreren met grote online webshops en de gebruiker te overtuigen om een fysieke winkel te gaan bezoeken. Adverteren in Google is niet alleen voor de landelijke ketens met grote budgetten, maar is ook zeker interessant voor de lokale ondernemer met een veel kleiner marketingbudget.
Google AdWords
Wanneer uw lokale bedrijf is gevestigd in Groningen is het natuurlijk niet interessant om bezoekers uit Zeeland op uw website te krijgen. Via Google AdWords bereikt u bezoekers die daadwerkelijk op zoek zijn naar uw product of dienst en zich bevinden in uw werkgebied. Daarnaast gaat u pas betalen wanneer er daadwerkelijk op uw advertentie wordt geklikt en de potentiële klant uw website heeft bezocht. Het resultaat van Google AdWords is ook nog eens vele malen beter meetbaar dan uw advertenties in de lokale krant of advertenties via folders of flyers.
Zoekwoorden i.c.m. plaatsen
De meest gebruikte manier van lokaal adverteren op Google is via zoekwoorden in combinatie met plaatsen uit uw werkgebied. Voor een schildersbedrijf in Zwolle zijn zoekwoorden als ‘schildersbedrijf Zwolle’, ‘schilder Kampen’, ‘schildersbedrijven Zwolle’ etc. zeer interessant. De gebruiker kiest deze zoekwoorden alleen als zij op zoek zijn naar een bedrijf in de buurt, waardoor dit zeer waardevolle leads op uw website zijn. Een extra voordeel is dat de zoekwoorden icm plaatsen vaak goedkoper zijn dan algemene zoekwoorden zonder plaatsnaamcombinaties.
Adverteren op straal
Naast adverteren op zoekwoorden met plaatsnamen biedt Google ook de mogelijkheid om te adverteren op algemene trefwoorden in uw regio. Via de IP adressen van de computers van Google-gebruikers ziet de zoekmachine waar deze gebruiker zich momenteel bevindt. Bestaat uw werkgebied uit een straal van 30 km rond uw vestiging? In Google AdWords kunt u instellen dat de advertenties alleen bij computers in dit gebied worden getoond. De Google resultaten op het zoekwoord ‘advocatenkantoor’ zullen in Rotterdam totaal verschillen van de zoekresultaten in Enschede.
Advertentie-extensies
In de afgelopen jaren is de omzet van grote webwinkels explosief gestegen. De Nederlandse consument koopt steeds vaker en voor grotere bedragen producten op het internet. Hiermee is een groot gedeelte van de omzet verschoven van de lokale ondernemer naar grote webshops als Bol.com en Wehkamp.
In Google AdWords heeft de lokale ondernemer de mogelijkheid om te concurreren met deze webshops en de gebruiker te overtuigen om het product in de fysieke winkel te gaan kopen. In de advertenties kunnen de USP’s van de winkel worden vermeld. Zo kunt u bijvoorbeeld ingaan op sterke punten als service, advies, ervaring en garantie.
Tevens biedt Google een aantal advertentie-extensies waarmee advertenties van lokale bedrijven flink kunnen opvallen ten opzichte van advertenties van webshops. Door locatie-extensies toe te voegen aan uw advertentie worden de adresgegevens van uw vestiging en een Google Maps kaartje vertoond in uw advertentie. De Google gebruiker ziet dan dus direct waar uw bedrijf zich bevindt. Via een oproepextensie kan daarnaast het telefoonnummer van uw bedrijf worden getoond in Google. De mobiele gebruiker heeft dan direct de mogelijkheid om vanuit de advertentie te bellen.
Google Places/Google+
Een steeds groter gedeelte van de zoekresultaten in Google wordt ingevuld door Google+ plaatsvermeldingen. Wanneer u in Google zoekt op het zoekwoord ‘catering’ worden bij deze plaatsvermeldingen allerlei lokale cateringbedrijven getoond. Het wordt daarom steeds belangrijker om ook in dit overzicht naar voren te komen. Elk bedrijf in Nederland heeft in principe een Google Places account en kan dus vertoond worden tussen deze resultaten. De informatie in deze account kan echter door het bedrijf worden aangepast, waarmee de kans op vertoningen tussen deze plaatsvermeldingen veel groter wordt.
Wilt u meer informatie over online vindbaarheid voor uw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op met B&S Media Internetmarketing en maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken!