Tegen het einde van het jaar begint er vaak iets te kriebelen: het is tijd voor een bezem door het huis. Het oude mag met het nieuwe worden verwisseld. Dit geldt ook voor jouw website. Ieder jaar weer worden er ontzettend veel berichten op internet gezet. Na verloop van tijd vergeten wij ze. Google doet dat echter niet. Zo kan oude content de autoriteit van jouw website negatief beïnvloeden. Tijd voor een grote schoonmaak dus. In deze blog van B&S Media Internetmarketing vertellen wij hoe je dit precies aan kunt pakken. Lees je mee?
Waarom moet je opruimen?
Door de jaren heen verzamelt een website ontzettend veel content. Waaronder artikelen, die nu staan te verstoffen. Zonde! Niet alleen omdat je er ooit hard aan hebt gewerkt, maar ook omdat deze content nu schadelijk voor de autoriteit van jouw website kan zijn. De hoeveelheid aan data maakt de website namelijk trager. Ook zijn de onderwerpen vaak niet meer relevant, waardoor bezoekers sneller wegklikken en er minder gebruikers vanuit de zoekmachine doorklikken. Paniek: jouw bedrijf daalt in de zoekresultaten. Het opruimen van jouw website heeft ook andere voordelen. Wanneer je dit regelmatig doet, blijft jouw online visitekaartje er netjes uitzien. Hierdoor krijgen bezoekers sneller een goede indruk van het bedrijf dat erachter schuilgaat. Ook laat je aan Google zien dat jouw website actief beheerd wordt. Dit is een positief signaal, waardoor het algoritme de pagina’s sneller in hun rangorde laten stijgen. Tijd om er met een bezem doorheen te gaan dus!
Content opruimen: een stappenplan
Het schoonmaken van een website is niet een klus, die je zomaar even tussendoor doet. Er gaat namelijk een heel proces aan vooraf. Inventariseren. Analyseren. Beslissingen maken. En dan moet je alles nog gaan uitvoeren. In de onderstaande tekst nemen wij je mee in de verschillende fases van het stappenplan.
Stap 1: Inventariseer de content
Net zoals bij de meeste taken, begint het opruimen van content bij het inventariseren van de artikelen en webpagina’s binnen jouw domein. Dit kun je overlaten aan een programma, die jouw website van top tot teen crawlt. Wij gebruiken hiervoor vaak Screaming Frog. Nadat je jouw website hebt gecrawld, open je een bestand – bijvoorbeeld in Excel – waarin je voor iedere pagina de verschillende gegevens noteert, waaronder:
- Titel / URL;
- Woordaantal;
- Publicatiedatum;
- Aantal weergaves;
- Organisch verkeer;
- Aantal conversies;
- Positie in Google;
- Aantal backlinks;
- Interacties.
Van alle zoekmachine-statistieken – dus: aantal weergaven, conversies, backlinks, posities in Google, interacties en organisch verkeer – noteer je zowel de gemiddelden per maand als de gegevens van de afgelopen 30 dagen. Zo kun je snel zien of een tekst door de jaren heen minder is gaan presteren of niet.
Stap 2: Groepeer de content
De criteria voor een goede tekst zijn duidelijk. Nu is het tijd om per artikel te bekijken wat de toekomst gaat brengen: ga je deze bewaren, aanpassen of verwijderen. In totaal zijn er vijf verschillende scenario’s denkbaar. Namelijk:
» Categorie 2: Updaten;
» Categorie 3: Herschrijven;
» Categorie 4: Samenvoegen;
» Categorie 5: Verwijderen;
Categorie 1: Zo laten
Het beste scenario is natuurlijk dat een artikel gewoon kan blijven staan. De content is nog steeds relevant en draagt bij aan het succes van jouw bedrijf. Dit is het geval wanneer een artikel of landingspagina:
- nog steeds relevant is;
- de juiste informatie bevat;
- nieuwe bezoekers blijft binnenhalen;
- beloond blijft worden met goede backlinks;
- op een toppositie binnen Google staat;
- conversies oplevert.
Categorie 2: Updaten
De prestaties van een artikel kunnen na verloop van tijd ook teruglopen. Bezoekers klikken weg. Het zoekresultaat wordt genegeerd. Dat is op zich geen verrassing. Een groot deel van de informatie op het internet wordt uiteindelijk door de tijd ingehaald. In zo’n geval kun je de content het best even opfrissen. Hiervoor moet het aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het ontvangt veel bezoekers;
- Het ontvangt nu weinig tot geen conversies;
- Het heeft in het verleden waardevolle backlinks verworven;
- Het scoort nog steeds op de eerste pagina van Google;
- Het heeft nu relatief weinig interacties.
Bij het updaten van een artikel of webpagina kun je aan verschillende dingen denken. Zo kun je eerst de CTR verhogen. Dit doe je door de publicatiedatum en de meta description aan te passen. Plotseling is jouw content weer nieuw – en dus: relevant. Ook de content zelf kun je opfrissen. Bijvoorbeeld door de afbeeldingen te vervangen, de tekst te verbeteren en dode links te verwijderen. Is het artikel geupdate? Dan is het nu tijd om deze opnieuw onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld op social media.
Categorie 3: Herschrijven
Soms scoren bepaalde pagina’s niet of nauwelijks. Toch is het onderwerp relevant voor jouw doelgroep. Het spreekt ze in de huidige vorm alleen niet aan. Vaak omdat het geheel slecht geschreven is of niet geoptimaliseerd is voor Google. In zo’n geval kun je ervoor kiezen om de tekst te herschrijven. Dit kun je doen wanneer een webpagina:
- geen conversies oplevert;
- weinig tot geen bezoekers ontvangt;
- geen nieuwe backlinks meer binnenhaalt;
- niet op de eerste pagina in Google staat;
- niet voor Google is geoptimaliseerd.
Het herschrijven van één of meerdere teksten is een flinke onderneming. Je moet namelijk helemaal opnieuw beginnen. Met een lege pagina. De informatie, die je in jouw oude tekst verwerkt hebt, kun je hierbij als leidraad nemen. Hier en daar zul je deze moeten aanvullen of misschien zelfs actualiseren. Tenslotte plaats je de tekst op jouw website. Doe dit het liefst op de bestaande pagina. Zo krijgt de tekst namelijk de al opgebouwde waarde mee. Maak je liever een nieuwe aan? Plaats dan een redirect op de verwijderde pagina.
Categorie 4: Samenvoegen
Iedere organisatie, die al langere tijd op het wereldwijde web actief is, krijgt ermee te maken: inspiratieproblemen. Alles over het vakgebied lijk je al verteld te hebben. Grote kans dat je jezelf dan in de artikelen gaat herhalen. Hierdoor kunnen ze erg veel op elkaar gaan lijken. Tijdens jouw schoonmaak kun je ervoor kiezen om ze samen te nemen. Hierdoor ontstaat er een monsterblog of misschien zelfs een e-book. Dit doe je wanneer:
- meerdere artikelen over hetzelfde onderwerp gaan;
- de artikelen niet op de eerste pagina van Google staan;
- de artikelen weinig nieuwe backlinks verwerven.
De werkwijze komt in grote lijnen overeen met het voorgaande scenario: je begint met een lege pagina, waarbij je de tekst opnieuw opbouwt. Hierbij gebruik je de informatie van alle verschillende artikelen. Deze kneed je tot een nieuw geheel. Je herschrijft het dus. Heb je de nieuwe tekst afgerond? Dan kun je deze opnieuw publiceren. Verwijder alle oude content en plaats vervolgens een 301-redirect.
Categorie 5: Verwijderen
Tot slot misschien wel het meest pijnlijke scenario: het verwijderen van een artikel. In zulke gevallen heb je te maken met teksten, die uitermate slecht presteren. Ze bevatten weinig tot geen inhoud, zijn slecht geschreven of zijn niet meer relevant. In het laatste geval kan het bijvoorbeeld gaan om oude producten, diensten of vacatures. Grote kans dat je de content dan kunt verwijderen of op no-index kunt zetten.
Let op: deze handeling brengt wel risico’s met zich mee. Doe dit niet wanneer er nog steeds bezoekers via deze pagina op jouw website landen of deze als zoekresultaat hoog in Google staat. Twijfel je of het verwijderen van een webpagina een negatieve impact kan hebben op jouw online zichtbaarheid? Plaats deze dan in een andere categorie. Je kunt je ook door een specialist laten adviseren.
Hulp nodig bij de grote schoonmaak?
Aanpassen, verwijderen of toch laten staan… Bij het opruimen van content staat de twijfel vaak toe. Maak ik wel de juiste keuze? Je wilt namelijk voorkomen dat jouw schoonmaak een negatief effect heeft op jouw online vindbaarheid. Heb je advies nodig of wil je een tekstschrijver inschakelen voor het aanpassen van jouw werk? De specialisten van B&S Media staan graag voor je klaar. Neem vandaag nog contact met ons op voor hulp bij het opruimen van jouw content!
Neem contact op