Duplicate content: u heeft er misschien wel eens van gehoord maar weet nog niet precies waar het nu eigenlijk voor staat. Veel website-eigenaren hebben de ruimte om een stukje tekst te plaatsen op elke pagina. Doordat het soms lastig is om elke keer een unieke tekst te bedenken, worden delen van teksten of soms hele teksten naar de andere pagina gekopieerd. Dit zorgt voor duplicate content. Duplicate content wil zeggen dat twee of meer pagina’s identiek aan elkaar zijn qua tekst.
Waarom moet u oppassen voor duplicate content?
We beginnen met een voorbeeld. Stelt u zich eens voor, u heeft een website die de bezoeker kennis laat maken met hetgeen u doet, namelijk zonweringen verkopen. Op de homepagina plaatst u een stukje zelfgeschreven tekst over zonwering. Vervolgens heeft u een pagina genaamd producten. U kopieert het stukje tekst van de homepagina en plaatst het op de productpagina, u had immers al een mooi stukje tekst geschreven. Google ‘bezoekt’ uw website vervolgens (dit gaat automatisch via een robot, ook wel spider genoemd) en komt twee pagina’s tegen met exact dezelfde tekst. In Google’s ogen biedt de tweede pagina met dezelfde tekst de bezoeker geen toegevoegde waarde.
Google kan dit bestraffen door de tweede pagina niet te indexeren. Terwijl de productpagina eigenlijk juist heel relevant is voor de bezoeker van uw website. Dat werkt dus niet positief voor uw SEO posities.
Duplicate content binnen een webshop
Voornamelijk op webshops komt veel duplicate content voor. Dit komt namelijk zo. De eigenaar van de webshop krijgt van zijn/haar leverancier de producten aangeleverd met daarbij een korte omschrijving per product. Deze plaatst hij vervolgens op zijn website. 10 concurrenten van hem doen precies hetzelfde. Er zijn nu elf websites online die exact dezelfde productomschrijvingen tonen. De website die als eerst online was met deze teksten zal als originele bron gezien worden door Google, de rest van de websites worden als duplicate content gezien.
Is dit te voorkomen? Jazeker, door de beschrijvingen zelf (in eigen woorden) te schrijven zorgt u ervoor dat u de enige bent met deze teksten. Behalve dat u hiermee uniek bent, heeft u ook nog de mogelijkheid de productomschrijvingen commercieel te maken. Benoem bijvoorbeeld een aantal unieke producteigenschappen.
Heeft u ‘last’ van duplicate content?
Wilt u weten of er op uw website sprake is van duplicate content? Er is een online tool die dit eenvoudig en gratis voor u checkt, namelijk copyscape. U vult uw eigen website-URL in, en Copyscape geeft vervolgens een overzicht weer van websites die dezelfde tekst gebruiken.
Hulp nodig bij het voorkomen of oplossen van duplicate content? Neem contact op met een van de SEO specialisten van B&S Media.