Een van de meest krachtige manieren van online adverteren is het gebruik van Google Adwords remarketing. Via remarketing worden tekst- of beeldadvertenties getoond aan gebruikers die eerder je website hebben bezocht. Waar eerder alleen grote adverteerders als Wehkamp en Zalando gebruik maakten van remarketing zien we ook de vraag bij kleine en middelgrote adverteerders enorm toenemen. Ook voor deze kleinere adverteerders kan remarketing zeer interessant zijn. In deze blog gaan we in op de mogelijkheden en voordelen van remarketing.
Remarketing
Bezoekers aan je website worden door middel van een stukje code op je website in een lijst voor remarketing geplaatst. Dankzij een cookie op de computer van de gebruiker is Google vervolgens in staat om advertenties te vertonen aan deze groep gebruikers. Hierdoor worden deze bezoekers opnieuw benaderd via specifieke tekst- of beeldadvertenties om ze zodoende te verleiden om alsnog een aankoop te doen of contact op te nemen. De advertenties worden vertoond op alle websites met Google advertenties, waardoor de gebruiker de advertenties regelmatig tegen komt op allerlei verschillende websites. Dit varieert van landelijke websites als de Telegraaf, Youtube en Marktplaats, tot websites van lokale kranten en voetbalverenigingen.
Resultaten remarketing
De laatste maanden zijn we voor veel van onze klanten gestart met Google remarketing campagnes. Net als bij adverteren op Google zelf wordt er bij remarketing ook alleen betaald bij daadwerkelijke klikken op de advertenties. In de praktijk zien we dat de banners zeer vaak worden vertoond, maar dat er relatief weinig op wordt geklikt. Hierdoor kunnen voor een relatief laag budget per maand duizenden vertoningen worden gegenereerd op toonaangevende websites op het internet. Voorbeelden van 30.000 vertoningen voor 50 euro per maand zijn hierbij geen uitzondering. Remarketing is dus een effectief middel om onder de aandacht te blijven bij gebruikers die eerder interesse hebben getoond in uw product/dienst.
Voorkom overkill
Remarketing is een effectieve manier om onder de aandacht te blijven bij gebruikers die eerder interesse toonden in uw product of dienst. Wanneer het continu terugkeren van de advertentie irritaties opwekt schiet de campagne zijn doel echter voorbij. Daarom gebruiken we verschillende manieren om overkill te voorkomen.
Duur lidmaatschap
Als adverteerder is het mogelijk om te bepalen hoe lang de advertenties worden getoond aan een gebruiker. Google stelt dit standaard in op 30 dagen, maar dit kan door de adverteerder worden verkort of verlengd. Het is aan te raden om de periode niet langer dan 30 dagen in te stellen.
Frequency caps
Dankzij het grote aantal websites met Google advertenties zal de gebruiker de remarketing advertenties regelmatig voorbij zien komen. Door een maximaal aantal vertoningen per dag in te stellen, wordt de gebruiker niet overspoeld met de advertenties. Hierdoor is de kans op irritaties een stuk kleiner en blijft de campagne een effectief marketinginstrument.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Google Adwords remarketing? B&S Media ontwerpt bewegende flash banners voor remarketing en beheert uw Google Adwords campagnes. Neem contact op voor advies!