Schrijvende beroepen uitgelegd
Dit is geen wervende ‘copy’ waarin we onze diensten voor webteksten, SEO-teksten en blogartikelen aanprijzen. In dit artikel geven we je een inkijkje in de afdeling Content bij B&S Media. Onze schrijvende collega’s kampen namelijk met een identiteitscrisis. “Zijn wij nou eigenlijk tekstschrijvers of copywriters? Of moeten we zeggen: SEO-copywriters of SEO-tekstschrijvers?” … Brainstormend en onderzoekend zetten we uiteen wat de verschillende takken van het online schrijversschap inhouden. Lees hoe de copywriter de grenzen van de Nederlandse taal opzoekt en daar bewust overheen gaat en hoe de SEO-copywriter daar nog een schepje bovenop doet (zodat “jouw website hogerop komt in Google”).
Copywriters en tekstschrijvers: de verschillen
Dat je als bedrijf professionele teksten nodig hebt voor je website, blog, nieuwsbrief, whitepapers en vacatures, dat moge duidelijk zijn. Maar welke professional huur je in om deze teksten te schrijven: de tekstschrijver of de copywriter? Daarvoor is het handig om de verschillen te weten tussen deze schrijvende beroepen.
Volgens Van Dale is de betekenis van ‘copywriter’ simpelweg ‘tekstschrijver’. Top, we zijn eruit: beide begrippen betekenen hetzelfde, namelijk ‘iemand die teksten schrijft’! Dat zou je denken, maar Van Dale laat hier een steekje vallen. Ze geven namelijk niet de betekenis, maar de letterlijke vertaling van ‘copywriter’ uit het Engels (‘copy’ betekent in dit geval ‘tekst’). Hoewel ze elkaar overlappen in het schrijven van teksten, verschillen de copywriter en de tekstschrijver wel degelijk van elkaar.
- De tekstschrijver schrijft inhoudelijke teksten met als doel de lezer te informeren. Hij/zij is een echte taalpurist en levert grammaticaal correcte teksten zonder spelfouten. Spelen met taal mag, zolang dit binnen de grenzen van correct Nederlands gebeurt. De informatie, leesbaarheid en de juiste tone-of-voice, daar gaat het om. Daarom worden tekstschrijvers ingehuurd voor/door o.a. vakbladen, jaarverslagen, whitepapers, (informatieve) webteksten en storytelling.
- De copywriter schrijft commerciële teksten met als doel de lezer te overtuigen en/of aan te zetten tot actie. Denk aan wervende webteksten, slogans, advertorials (‘ingezonden’ artikelen met subtiele marketingboodschap) en nieuwsbrieven. Daarbij maakt hij of zij gebruik van diverse marketingcommunicatietechnieken. De copywriter zoekt de grenzen van de taal op. En gaat daar vaak overheen, ten bate van het effect. Bijvoorbeeld door een zin te beginnen met ‘en’. Of een opsomming af te breken zodat er twee korte zinnen ontstaan. De SEO-copywriter gaat hierin nog verder en gebruikt bewust foutieve spellingen als daar ‘meer zoekvolume op zit’.
Wacht even. We hadden al een tekstschrijver, een copywriter en nu komen we ook nog eens aan met een SEO-copywriter. Geen nood, het wordt duidelijk. Echt waar. En als we het er toch over hebben, wat doet een SEO-tekstschrijver dan?
SEO-copywriters en SEO-tekstschrijvers
Het volgende zal je tegelijk geruststellen en in de war brengen: de termen SEO-copywriter en SEO-tekstschrijver zijn uitwisselbaar. Ze betekenen hetzelfde, namelijk: iemand die webteksten schrijft die aansluiten op online zoekopdrachten van diverse doelgroepen. Deze content heeft als doel de algoritmes van zoekmachines te ‘leren’ dat de pagina aansluit op de behoefte van de zoekende. Hiermee wordt de website van de SEO-klant relevant voor de betreffende zoektermen en verschijnt deze hoger in de zoekresultaten.
Oké, de vorige zin is duidelijk door een tekstschrijver geschreven. De copywriter zou zeggen: “de SEO-copywriter schrijft teksten waarmee jouw website hoger in Google komt!” Commercieel als de copywriter is, voegt deze er een call to action aan toe als “wil je ook hogerop in Google? Neem contact op met een van onze specialisten!” De uitroeptekens zijn natuurlijk optioneel. Iedere klant waar de copywriter voor schrijft heeft immers een eigen stijl.
Schrijven voor Google?
Laten we even een heersend misverstand uit de weg ruimen: SEO-copywriters schrijven niet ‘voor Google’. Ze schrijven voor mensen. Ja, de pagina moet technisch en inhoudelijk zo gemaakt zijn dat de zoekmachines deze gemakkelijk kunnen crawlen. Maar de landingspagina, SEO-webtekst of blogpost waarmee je de zoekende zielen naar je site lokt, moeten daadwerkelijk voorzien in de behoefte van de bezoeker. Als er een soort dummy tekst staat waar de zoekterm lukraak een aantal keer in is geplaatst, haakt de bezoeker snel af. De zoekende ziel dwaalt verder in de richting van de concurrent en jouw website blijkt toch minder relevant te zijn voor de algoritmes. Het resultaat is een one-eighty: je website komt lager in Google. Dat willen we niet!
Incognito: de SEO-tekstschrijver
De algoritmes van zoekmachines worden steeds vernuftiger. Ze kijken niet alleen naar de matches met gebruikte zoektermen, maar ook naar de waarde van de gevonden content. Daarom moet een SEO-copywriter zich vermommen als tekstschrijver. Niet dat de SEO-copywriter ineens taalpurist moet worden, maar hij of zij moet teksten produceren die inhoudelijk echt iets te bieden hebben. Hoe gaat de tekstschrijvende SEO-copywriter dan te werk?
Verder dan zoekwoordonderzoek
Aan iedere SEO-tekst gaat flink wat onderzoek vooraf. Dat begint met zoekwoordonderzoek. De SEO-specialist onderzoekt waar de kansen liggen. In overleg met de klant stelt deze een lijst op met zoektermen, waarop de SEO-activiteiten zich gaan richten. Aan de hand van deze zoektermen wordt bepaald welke teksten er nodig zijn. De SEO-copywriter mag vervolgens een tekst schrijven voor, bijvoorbeeld, een landingspagina voor ‘online marketingbureau Kampen’. Deze onderzoekt vervolgens waar vanuit Kampen nog meer op wordt gezocht en vindt o.a. ‘internet marketing bureau’ en ‘online marketing bedrijf’. Dat er wat spaties te veel in staan, negeert de copywriter. Deze zoektermen komen ook in de tekst.
Is het onderzoek nu gedaan en kan de tekst geschreven worden? Zeker niet! De tekstschrijvende SEO-copywriter moet waardevolle content creëren, weet je nog? Het onderzoek gaat verder!
Schrijven vanuit de doelgroep
We willen niet alleen weten op welke zoektermen er gezocht wordt, we willen ook weten waarom. Waarom zoekt iemand een onlinemarketingbureau, of een marketingbureau dat online is, of iets in die trant? Dat komt vanuit een bepaalde behoefte. Men wil bijvoorbeeld meer doen met social media maar weet niet hoe. Leads binnenhalen via Google. De concurrent verslaan in de zoekresultaten. De SEO-copywriter onderzoekt welke behoeften de SEO-klant (het bedrijf, de website) vervult en laat dit terugkomen in de tekst.
Bedoelde u “online marketingbureau”?
“NEE, dat is één woord!”, stampvoet de tekstschrijver.
“Ach, als de meerderheid daar op zoekt, prima!”, lacht de SEO-copywriter.
Korte bochten vermijden
Na nog wat voorbereidingen als intensief onderzoek naar het bedrijf, het product, de dienst, de belevingswereld van de doelgroep en het opzetten van de structuur voor de tekst zijn we eindelijk aan het schrijven toegekomen. De tekstschrijvende SEO-copywriter vermijdt korte bochten als “en we kunnen ook uw social media, Google Ads en SEO-strategie verzorgen. Punt.” Zonder uitleg zegt dit de potentiële klant waarschijnlijk niets. Daarom deelt de schrijver alvast wat kennis over het onderwerp en de voordelen ervan voor de doelgroep. Hij/zij legt uit hoe je door te adverteren via Google Ads een nichedoelgroep kan bereiken, hoe je met dagelijkse verse content Instagram-volgers aantrekt en wat je kan doen om ‘bovenaan in Google te komen’. Hier zien we de tekstschrijver aan het werk in SEO-land.
Wat wil je dat ze doen?
Nu hebben we een tekst die boordevol relevante informatie staat waar de bezoeker wat mee kan. Maar: wat willen we eigenlijk dat de bezoeker doet? Waar moet deze zich van bewust worden? In bovenstaand voorbeeld willen we duidelijk maken, dat het bureau specialist is op het gebied van online marketing. We willen dat men contact opneemt of een gratis social media-quickscan aanvraagt, een offerte aanvraagt voor een nieuwe mkb-website of een SEO-pakket afneemt, inclusief effectieve web- en SEO-teksten. Allemaal zaken die aansluiten op de zoekintentie.
En als ze dat niet doen?
Ook als de bezoeker niet op die button ‘offerte aanvragen’ klikt, heeft jouw pagina deze persoon waardevolle informatie voorgeschoteld. Dat betaalt zich terug in een langere tijd op de pagina (daar houdt Google van) en, wie weet, een bezoeker die potentiële klant is geworden. De SEO-copywriter zorgt wel dat je bedrijfsnaam tussen de oren komt. De potentiele klant associeert nu jouw bedrijfs- of merknaam op een positieve manier met het juiste segment.
De longread afsluiten
Hopelijk heb je de informatie in dit artikel als waardevol ervaren. Het begint begint zo langzamerhand een longread te worden en die zijn normaliter voorbehouden aan tekstschrijvers. Deze tekst is geschreven door een tekstschrijvende (SEO-)copywriter. Heb je al een idee welk bedrijf je voor online marketing in de arm kunt nemen? Graag gedaan!