Jarenlang wist iedere SEO specialist dat een meta description niet langer dan 160 tekens mocht zijn. Was de meta description toch langer? Dan werd deze abrupt afgekapt. Echter heeft Google eind 2017 een verandering aangebracht in de richtlijnen omtrent de meta descriptions, waardoor deze nu 230 tekens mogen zijn!
Wat zijn meta descriptions precies?
Meta descriptions zijn de teksten die je te zijn krijgt in de zoekresultaten van Google die onder de pagetitle staan:
Het lichtblauw gearceerde gedeelte is de meta description. De nieuwe meta beschrijvingen bestaan uit 3 á 4 regels onder de URL.
Waar zijn meta descriptions goed voor?
Hoewel meta descriptions niet meetellen voor je ranking in de organische zoekresultaten, adviseren wij deze wel altijd te schrijven en te voorzien van het focus zoekwoord. Dit omdat de bezoeker mede op basis van de meta description bepaalt of hij/zij op je resultaat klikt. Goed geschreven meta descriptions zijn dus belangrijk voor de click through rate. Het geeft je de mogelijkheid om de gebruiker te overtuigen verder te klikken!
Moet ik mijn meta descriptions nu uitbreiden?
De verlengde meta descriptions zorgen ervoor dat je meer tekst kwijt kunt, waardoor je meer tijd hebt om een bezoeker te overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Met name bij complexere onderwerpen zal dit resulteren in meer klikken. Daarnaast vallen de langere meta descriptions meer op. Veel bedrijven hebben hun huidige meta descriptions nog niet aangepast, waardoor deze nog altijd kort zijn. Door je meta descriptions te verlegen, zal jouw website er eerder uitspringen.
Tips voor het schrijven van goede meta descriptions:
Begin met het herschrijven van je belangrijkste pagina’s. In Google Analytics kun je zien welke pagina’s de meeste klikken krijgen. Meestal zijn dit je homepagina en de producten/diensten pagina’s. Focus je eerst op deze pagina’s en kijk wat voor invloed het heeft op je CTR score.
Tip 1: Houd maximaal 1080 pixels aan
Wij adviseren om bij het schrijven van de meta descriptions altijd een veilige limiet van 1080 pixels aan te houden. Op deze manier worden de meta descriptions ook op mobiel goed getoond! Met deze tool kun je eenvoudig checken hoeveel pixels je meta description heeft.
Tip 2: Treed in detail of geef antwoord op de vraag
De langere meta descriptions maken het mogelijk om meer in detail te treden. Op deze manier wordt de zoeker niet alleen direct geholpen bij de zoekopdracht, maar maakt het de link ook relevant en nieuwsgierig om op te klikken. Probeer er nog altijd wel voor te zorgen dat het focus zoekwoord in de meta description staat.
Tip 3: Laat je USP’s zien
Verkoop je USP’s. Dit zijn immers de punten waarop jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrent. Wat is het grootste voordeel als iemand op je pagina klikt? Wees niet bescheiden, dit is namelijk de beste kans op een klik en die moet je niet laten lopen.
Tip 4: Denk aan de call to action
Woorden als ‘klik’, ‘leer’, ‘probeer’, ‘ontdek’, ‘kies’ en ‘kijk’ zijn zogeheten call-to-action woorden. Door een call to action aan je meta description toe te voegen, kun je mensen expliciet aansporen om op jouw website te klikken.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw meta descriptions?
Weet je niet goed waar je moet beginnen? Of wil je graag meer advies over het optimaliseren van jouw meta descriptions? Onze SEO specialisten weten alles over meta descriptions én zoekmachine optimalisatie! Neem daarom gerust contact met ons op en we helpen je graag verder.