Eerder schreven we al eens een blog over waarom uw bedrijf een mobielvriendelijke website moet hebben. Sinds deze week is daar nog een reden bij gekomen. Google ingenieur Gary Illyes vertelde op de Search Marketing Expo East recentelijk dat webbouwers zich moeten focussen op de ervaring van bezoekers. Google vindt namelijk de ervaring van gebruikers op een website zeer belangrijk. Volgens Google zijn er ‘aanzienlijke aanpassingen’ gedaan om zoekresultaten er op af te stemmen. Eerder dit jaar werd al bekend gemaakt door Google dat er niet meer alleen naar de code van een website wordt gekeken. Er wordt nu dus ook gekeken naar de volledige pagina’s van een website. Kortweg kan gesteld worden dat Google dus nu ook exact ziet, wat bezoekers ook zien. En dat is een interessant gegeven.
Waarom verandert het algoritme?
Maar waarom heeft Google dit gedaan? En hoe kunnen mensen ervan overtuigd worden om hier op in te spelen? Google heeft geantwoord door middel van een wijziging in het algoritme. En wijzigingen in het algoritme zijn nu eenmaal bepalend. Een algoritme bepaalt hoe goed of slecht een website wordt geïndexeerd. Een website moet zoveel mogelijk voldoen aan het algoritme van Google om ervoor te zorgen dat deze hoog in de zoekresultaten terug komt. Deze wijzigingen worden door Google doorgevoerd om zoekers de beste zoekresultaten te kunnen bieden.
Factoren voor mobiele websites
Als u een website heeft, wilt u natuurlijk weten hoe u goed met deze update kunt omgaan. Allereerst is het dan belangrijk om te weten dat de bot van Google dus niet alleen meer kijkt naar de desktop versie van een website, maar dat ook de mobiele versie van een website wordt bekeken. De bot kan bijvoorbeeld zien op welke manier bezoekers moeten scrollen, hoe groot de knoppen zijn en of gebruikers hun weg kunnen vinden op de website. Ook speelt inzoomen een belangrijke rol in de beoordeling van een website. Websites waarbij op een mobiel apparaat moet worden ingezoomd, zijn over het algemeen niet responsive. Dat zal zorgen voor een lagere waardering van Google.
Website efficiëntie en gebruikerservaring
In 2013 maakt Google bekend dat het websites, die mobiele gebruikers een ‘error’ toonden, ging bestraffen. Als op uw website een dergelijke error stond, was de kans zeer klein dat uw website in de zoekresultaten zou worden vertoond. Echter, de zogeheten Mobile UX A factor is nu nog steeds van groot belang en Google gaat zelfs nog een stap verder. Ook al is een website geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, zal Google kijken hoe efficiënt de website is. Ook speelt de gebruikerservaring een grote rol. Wanneer uw website dus wel (deels) is geoptimaliseerd, kan het toch zijn dat deze lager in de zoekresultaten wordt vertoond.
En nu?
Nu is het natuurlijk de vraag of u zich zorgen moet gaan maken. Veel bedrijven hebben immers nog geen mobiele website en ook daar zal Google rekening mee moeten houden. Echter, Google is in de loop der jaren steeds meer waarde gaan hechten aan mobiele websites. Dat is ook niet zo gek, mobiel gebruik neemt alleen maar toe en ook op deze apparaten wil Google de beste zoekresultaten bieden.
Als uw bedrijf nog geen mobiele website heeft, komt u er (waarschijnlijk) nu nog wel mee weg. Maar het is aan te raden om over te stappen op een responsive website die beschikbaar is voor alle apparaten. Zo bent u voorbereid op de toekomst en bent u de concurrentie een stap voor. Hoe eerder u een mobiele website begint, hoe beter en langer dit zal worden gewaardeerd door Google.
Wilt u weten wat er mogelijk is op het gebied van mobiel webdesign? B&S Media vertelt u dit graag in een vrijblijvend adviesgesprek. Neem contact op!