Hoewel de feestdagen nog ver weg lijken, is het nu al belangrijk om na te denken over – én aan de slag te gaan met – advertentiecampagnes voor de feestdagen. Want als we kijken naar het shopgedrag, is het niet alleen in december belangrijk om online te adverteren met producten. Dat komt door Sinterklaas en de vanuit het buitenland overgevlogen Singles Day, Black Friday en Cyber Monday in november. Door hier tijdig op in te spelen kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties en acties het meest opvallen.
Hiervoor zul je alle kanalen die je tot je beschikking hebt moeten inzetten. In de eerste plaats natuurlijk je eigen website, maar denk vooral ook aan je e-mailbestand, social media en Google Ads! Om je op weg te helpen hebben wij van B&S Media Internetmarketing niet minder dan 34 tips voor je verzameld. Zo worden de feestdagen voor jou ook op zakelijk vlak écht een feest!
Algemeen
1. Alle kanalen in hetzelfde thema
Als je speciale aanbiedingen hebt tijdens de feestdagen of de consument er in ieder geval van op de hoogte wilt brengen dat hij/zij bij jou terecht kan voor zijn kerstinkopen, dan moet je website ook deze sfeer uitstralen. En niet alleen je website, maar ook alle andere kanalen waarop je bedrijf actief is. Bovendien moet het allemaal ook nog eens herkenbaar zijn, dus uniformiteit in uitstraling is tevens van belang.
Je kunt natuurlijk in de aanloop van ieder feestmoment je branding opnieuw aanpassen, maar het is aannemelijk dat dit wel erg veel tijd en moeite gaat kosten. Kies daarom in elk geval voor een herkenbaar kerstthema, dat staat doorgaans toch al synoniem voor ‘de feestdagen’. Het bekende kerstmutsje op je bedrijfslogo, sneeuwvlokken die dwarrelen over de homepage en fraaie headers in kerstsfeer op je website, Facebook-, Twitter- en Instagram-pagina mogen natuurlijk niet ontbreken!
2. Een aparte landingspagina per feestdag
Herkenbaarheid is dus erg belangrijk. Als men op zoek is naar Black Friday-deals, dan verwacht men op een website een Black Friday-pagina aan te treffen. Net als dat men meteen alle leuke schoencadeautjes op één pagina verzameld wil zien. Daarom is het verstandig per feestdag een aparte landingspagina aan te maken. Dit is voor de online vindbaarheid voordelig, maakt het gemakkelijker om op een bepaalde feestdag als zoekterm te adverteren en biedt potentiële klanten het overzicht dat ze verwachten.
3. Zorg dat alle (belangrijke) producten op voorraad zijn
Niet zelden kopen mensen hun cadeaus voor de feestdagen op het allerlaatste moment. Je wilt dan kunnen garanderen dat zij hun bestelling alsnog op tijd binnen hebben. Hiervoor is het belangrijk duidelijk de voorraadstatus en levertijd per product te communiceren. Consumenten moeten in één oogopslag op een landings- of categoriepagina kunnen zien welke producten voorradig zijn.
Daarnaast verwachten ze ook simpelweg dát dit het geval is. Waarom zou je immers producten aanbieden voor Sinterklaas of Kerst die je niet eens hebt liggen? Zorg er daarom ook voor dat in ieder geval de producten die ‘boven de vouw’ op een pagina te zien zijn allemaal de status ‘voorradig’ hebben. Dit wekt vertrouwen bij de consument. Als op (bijna) alle producten uit de bovenste rij(en) een levertijd zit, is de kans tamelijk groot dat de consument een digitaal deurtje verder gaat.
4. Verstuur regelmatig nieuwsbrieven met nieuwe aanbiedingen
Rond de feestdagen is het heel gebruikelijk om bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks een nieuwsbrief naar je e-mailbestand te sturen met daarin nieuwe aanbiedingen. Zeker in de aanloop naar Black Friday en Cyber Monday werkt dit uitstekend. Je creëert namelijk nieuwsgierigheid bij de e-maillezers: zou er morgen misschien wél een gave deal voor mij tussen zitten? Bovendien nodig je ze uit om vaker je website te bezoeken, want niemand wil natuurlijk die niet te missen aanbieding alsnog aan zijn neus voorbij zien gaan!
5. Exclusieve kortingen voor vaste klanten
Waar veel bedrijven tijdens ‘the Holiday Season’ nogal eens de fout maken zich voornamelijk (of zelfs uitsluitend) te richten op het binnenhengelen van nieuwe, vaak eenmalige klanten, moet je je vaste klanten juist ook iets te bieden hebben. Dit zijn immers de waardevolle klanten die regelmatig bij je bestellen en vaak ook gewoon van mening zijn recht te hebben op een exclusief extraatje.
Stuur ze daarom een unieke kortingscode, zeg ze een speciale give-away toe bij een volgende bestelling óf, en steeds meer bedrijven beginnen de waarde hiervan in te zien, stuur ze een persoonlijke kerstkaart! Maak in al deze gevallen duidelijk dat deze klanten tot een select gezelschap behoren en dat je blij met ze bent. Grote kans dat je voor het komende jaar weer op hun aankoopbereidheid kunt rekenen
6. Bied verlanglijstjes en ‘buyer’s guides’ aan
Naast dat mensen tijdens de feestdagen op zoek gaan naar cadeaus om te geven, willen ze juist ook inspiratie als het gaat om hun eigen wensen. Wat zet je op je verlanglijstje voor wanneer je lootjes gaat trekken voor Sinterklaas of Kerst? Door als webshop de mogelijkheid te bieden een verlanglijstje te maken en deze ook nog eens eenvoudig te kunnen delen, maak je het de potentiële klant gemakkelijk.
Bovendien kun je de consument op weg helpen, door bijvoorbeeld lijsten te maken met “de 30 leukste cadeautjes voor maximaal €10,-” of “de origineelste Sint-cadeaus voor vaders”. Deze zogeheten ‘buyer’s guides’ zijn vooral handig voor de sinterklazen en kerstmannen die het moeten doen met een beperkt verlanglijstje of degene voor wie ze iets moeten kopen gewoonweg niet goed genoeg kennen.
7. Wees goed bereikbaar en actief op social media
Rondom de feestdagen is het van groot belang goed bereikbaar te zijn voor klanten met vragen. Zorg dus dat de klantenservice sterk bezet is, zowel online als telefonisch. Monitor reacties op je social media-posts en wees snel met reageren. Veel vragen kun je overigens al voor zijn, door op je website duidelijk te communiceren hoe het zit met de levertijden rondom de feestdagen. Maak duidelijk wat het laatste bestelmoment is, waarop men ervan mag uitgaan een bestelling nog voor de betreffende feestdag binnen te hebben. Het gros van de mailtjes en telefoontjes zal namelijk hierover gaan.
8. Wees persoonlijk in je communicatie
De tijd van kerst en oud & nieuw is toch vooral de tijd van gezelligheid, warmte en saamhorigheid. Dan is het niet passend wanneer je je klanten een nieuwsbrief stuurt of als klantenservicemedewerker een e-mail beantwoordt met als aanhef “Beste heer/mevrouw” of iets in deze trant. Juist in deze periode kunnen mensen een persoonlijke benadering extra waarderen. Spreek klanten daarom bij hun voornaam aan en wees bovendien hulpvaardig!
Google Ads
Eén van de manieren om consumenten de weg naar jouw website te wijzen, is via Google Ads. Maak je hier altijd al gebruik van, dan zul je je strategie rondom de feestdagen moeten aanpassen. En adverteer je normaliter helemaal niet in Google, maar zet je bijvoorbeeld alleen in op de organische zoekresultaten? Dan is de feestperiode absoluut een goede reden om toch eens budget te steken in het advertentieplatform van Google. Tips 9 tot en met 22 gaan dan ook over het inzetten van Google Ads!
9. Bepaal je budget: wat is er nog over?
Allereerst is het verstandig de voorlopige balans eens op te maken: wat heb je dit jaar tot dusver al geïnvesteerd in Ads? En wat heeft het opgeleverd? Heb je extra budget overgehouden ten opzichte van wat je begroot had? Dan is het wellicht een idee om dit extra te investeren gedurende de feestdagen. Of zit je juist al over je budget heen en heeft het nog niet het gewenste effect gesorteerd? Dan biedt een extra investering in deze periode misschien juist dé kans om de teleurstellende resultaten glad te strijken.
10. Gebruik de data van voorgaande jaren
Rondom de feestdagen zijn er altijd bepaalde piekmomenten in de verkoopcijfers. Pak daarom eens de cijfers van de afgelopen jaren erbij om te bepalen welke dagen voor jou extra belangrijk zijn. Koopt men bij jou doorgaans op Black Friday, of is het juist de woensdag daarvoor waarop je de meeste bestellingen binnenkrijgt? Let er overigens natuurlijk wel op dat je niet puur naar de data kijkt, maar bekijk ook goed welke dagen van de week daarbij horen. Stel dat kerst vorig jaar op zondag en maandag viel en er toen op vrijdag 23 december nog volop besteld werd, dan betekent dit niet dat de 23ste dit jaar wederom een topdag belooft te worden. Dat zou dan immers een zaterdag zijn, waardoor een bestelling normaliter niet eerder dan de volgende woensdag bezorgd zal kunnen worden: na de kerstdagen dus.
11. Verhoog je budget
Onder het verhogen van je klikbudget kun je eigenlijk niet uitkomen. Het zoekvolume rond de feestdagen ligt immers een stuk hoger en de concurrentie is heviger, terwijl jouw budget waarschijnlijk is gebaseerd op het gemiddelde jaarlijkse zoekvolume. De kans is groot dat hierdoor je gebruikelijke budget in de loop van de dag al op is, terwijl er nog volop online geshopt wordt. Om de hele dag met je advertenties zichtbaar te zijn, moet het budget dus omhoog. En dat geeft ook niet, want normaliter zal het je ook een stuk meer opleveren dan in de rest van het jaar. Wel dien je natuurlijk scherp in de gaten te houden welke campagnes renderen en welke juist niet. Focus je op de meest effectieve campagnes en steek hier extra budget in.
12. Pas je biedingen aan
Naast het verhogen van het gehele budget is het bovendien van belang om de biedingen voor de belangrijkste zoekwoorden te verhogen, om nog steeds bovenaan de zoekresultaten vertoond te worden. Wees hier niet al te huiverig voor: mensen zijn in deze periode ongekend kooplustig, waardoor de kosten per conversie normaliter niet (sterk) zullen veranderen. Met andere woorden: je extra investering levert je ook meteen resultaat op.
13. Verwerk de feestdagen in je advertentieteksten
Om de kans op een klik te vergroten, is het verstandig om de namen van de feestdagen in je advertentieteksten te verwerken. Consumenten zijn in deze periode immers nadrukkelijk op zoek naar presentjes voor bijvoorbeeld Sinterklaas en Kerst en krijgen door een hierop afgestemde advertentietekst eerder het idee op een pagina te belanden die specifiek hiervoor is ingericht. Zo verandert “20% korting” in aanloop naar 5 december in “20% sinterklaaskorting” en is een ‘gewone’ “aanbieding” eind november ineens een “Black Friday-deal”.
14. Creëer schaarste in je advertentieteksten
Een manier om consumenten ervan te overtuigen dat ze toch echt nú gebruik moeten maken van jouw aanbieding, is door de suggestie te wekken dat ze anders achter het net vissen. Dit kan onder meer door schaarste te creëren. “Bijna uitverkocht”, “nog slechts enkele op voorraad” of “alleen vandaag nog geldig” in de advertentietekst doen het wat dat betreft goed, ze leiden tot een hogere CTR.
15. Countdown-advertenties instellen
Als aanvulling op de tip hierboven is het ook mogelijk om je advertenties automatisch te laten aftellen tot het moment daar is. Zo geeft je advertentie vandaag bijvoorbeeld weer dat het “Nog maar drie dagen tot Kerst!” is, terwijl die drie dagen morgen zijn veranderd in “Nog maar twee dagen tot Kerst!”. Dit kun je met dagen doen, maar ook met uren of zelfs minuten. Ideaal om het laatste bestelmoment aan te kondigen en de druk om nu te kopen te maximaliseren.
16. Remarketing met speciale feestdagen-banners
Veel mensen zullen het winkelwagentje op je site gebruiken als soort wensenlijstje en kijken vervolgens verder op andere webwinkels. De kans bestaat dat ze hun bestelling uiteindelijk dan ook ergens anders plaatsen. Maar zover laat je het natuurlijk niet komen! Door middel van remarketing kun je deze potentiële klanten blijven herinneren aan hun eerdere bezoekje aan je website en het mooie product dat ze daar vonden. Een mooie remarketing-banner in kerstsferen maakt de kans dat ze overstag gaan natuurlijk nog groter!
17. Op tijd beginnen met adverteren
Ja, heus, het gebeurt nog steeds: ondernemers die pas de week voor Sinterklaas of Kerst hun advertenties live zetten. Dan ben je dus ruimschoots te laat. Natuurlijk zijn er consumenten die tot het laatste moment wachten, maar velen beginnen al een maand van tevoren met zoeken naar cadeaus. Kijk dus goed naar de data van voorgaande jaren en gebruik bijvoorbeeld Google Trends om te bepalen vanaf welk moment je potentiële klanten beginnen warm te lopen voor de feestdagen.
18. De feestdagen gebruiken om hardlopers én restvoorraad te verkopen
De feestdagen zijn hét ultieme moment om van de producten af te komen die je de rest van het jaar maar niet kwijtraakt. Zeker de ‘Amerikaanse feestdagen’ als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday bieden hiertoe een uitgelezen mogelijkheid. Zolang de kortingen maar hoog genoeg zijn, is men ook in Nederland steeds meer bereid om te kopen. Maar let er wel op dat je speciale Black Friday-landingspagina niet volledig gevuld is met dit soort artikelen: ook enkele van de meest populaire artikelen moeten tegen aantrekkelijke prijzen de deur uit kunnen. Denk daarbij wel om je marge, natuurlijk.
19. Adverteren via YouTube
Na Google is YouTube ‘s werelds grootste online zoekmachine. Wat nu als je een leuke kerstvideo maakt, waar je belangrijkste producten in naar voren komen? Via Google Ads kun je de video vervolgens promoten, waarna de video getoond wordt bij kerstgerelateerde zoekopdrachten. Of nog mooier: je kunt een kerstbanner laten tonen in vooraf door jou geselecteerde video’s. Kies de populairste kerstliedjes en je weet zeker dat je kerstliefhebbers zult bereiken!
20. Kortingen communiceren via de promotie-extensie
Sinds enkele jaren heeft Google Ads een handige functie, waarmee je een kortingslabel kunt meegeven aan een advertentie. Onderaan de advertentietekst komt dan bijvoorbeeld te staan: “Black Friday-deal: 25% korting bij besteding vanaf €50,-”. Door hier gebruik van te maken valt jouw advertentie meer op en zal de CTR toenemen!
21. Nadruk leggen op gratis bezorging en retourneren
Naast deze promotie-extensie te gebruiken is het ook aan te bevelen om in je advertentietekst en -titel te vermelden dat verzending en/of retourneren bij jouw webshop gratis is (wanneer dat het geval is). Dit heeft eveneens als effect dat mensen eerder geneigd zullen zijn om op je advertentie te klikken. Zeker rond de feestdagen is men namelijk erg ontvankelijk voor alles dat maar voordeel op lijkt te leveren, of het nu hoge kortingen zijn of gratis verzending.
22. Kortingen en gratis verzending communiceren in Google Shopping
Wanneer je gebruikmaakt van Google Shopping, dan geldt hiervoor eigenlijk hetzelfde advies als hierboven: maak duidelijk dat de verzending bij jou gratis is of benoem bijvoorbeeld het indrukwekkende kortingspercentage. Nogmaals: consumenten zijn in deze periode van het jaar overgevoelig voor alles wat ze maar voordeel oplevert.
Social media
Naast je eigen website Google Ads zijn je social media-kanalen natuurlijk zeer belangrijke communicatiemiddelen. Je kunt ze uitstekend gebruiken om je aanbiedingen aan te prijzen, maar vooral ook om relevante, handige content te bieden. De laatste twaalf tips hebben dan ook betrekking op het inzetten van je social media.
23. Profielen aanpassen aan de feestdagen
Om je bezoekers helemaal in de kerststemming te laten komen, kun je je social media-profielen aanpassen. Je profielfoto kun je decoreren met sneeuwvlokken, een mijter of andere feestelijkheden, terwijl je je coverfoto op Facebook en Twitter ook tijdelijk kunt veranderen in een kerstbanner.
24. Social media-kalender opstellen
Tijdens de feestdagen is de drukte bij webwinkels enorm. Daarom is het belangrijk om van tevoren precies in te plannen wat je op welk moment wil gaan posten. Straks is er geen tijd om dit allemaal nog te bedenken. Een contentkalender helpt je hierbij. Hierin zet je de data van alle feestdagen, pakweg vanaf begin november tot en met 1 januari. Vervolgens plan je per social media-kanaal in wat voor bericht je op welke datum wilt plaatsen. Zo kun je ook alvast beginnen met de betreffende content te maken en klaar te zetten.
25. Google Posts gebruiken om acties kenbaar te maken
Naast de gebruikelijke social media, kun je ook gebruikmaken van Google Posts. Dit is de ruimte die je hebt op je Google Mijn Bedrijf-pagina om berichten te plaatsen. Promoot hier je meest recente aanbiedingen, want de post blijft maximaal één week zichtbaar. Ook worden enkel de eerste vier à vijf woorden van je post weergegeven op de Google Mijn Bedrijf-pagina, de rest van de post is te lezen door erop te klikken. Communiceer je aanbieding daarom aan het begin van je post, om ‘m meteen in beeld te krijgen.
26. Wees sociaal op social media
Met sociaal zijn bedoelen we dat je niet alleen maar berichten de wereld inslingert, maar ook actief deelneemt aan de conversaties die vervolgens ontstaan. Worden er bijvoorbeeld vragen gesteld over de levertijd? Zorg dan dat je hier snel op reageert. Als een reactie uitblijft kunnen lezers gaan denken dat je hier bewust niets over wilt zeggen, wat de kans op een aankoop vanzelfsprekend niet groter maakt.
27. Bied veelzijdige content
Dit sluit enigszins aan op het vorige punt: social media zijn geen verkoopkanaal. In ieder geval niet uitsluitend dat. Het is dan ook niet de bedoeling dat je je Facebook- en Instagram-pagina alleen maar gebruikt om je aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Deel zeker rondom de feestdagen bijvoorbeeld ook handige tips, die nog niet eens direct betrekking hoeven te hebben op de producten die je verkoopt. Niet-commerciële content zorgt doorgaans voor de meeste ‘likes & shares’, wat je bedrijf weer onder de aandacht brengt van een groter publiek. Juist in deze periode is content marketing een zeer krachtig middel!
28. Post op de juiste tijdstippen
Dit is natuurlijk ook de rest van het jaar aan te bevelen, maar zeker rondom de feestdagen is het goed om na te gaan op welke tijdstippen je volgers online zijn. Daar kun je dan immers je publicatiemomenten op afstemmen. Wanneer je bijvoorbeeld aanbiedingen deelt op social media is het zonde wanneer het grootste deel van je doelgroep op dat moment aan het werk is. En komen ze dan aan het eind van de middag thuis en openen ze hun Facebook-app, dan is jouw update alweer uit de tijdlijn verdwenen…
29. Achterhaal welke ‘holiday hashtags’ werken
Om een groot publiek te bereiken doe je er goed aan op Instagram en Twitter actuele en unieke hashtags te gebruiken. Wees niet te specifiek maar ook weer niet te algemeen. Op #deallerbestekerstaanbiedingenvannederland zul je niet gauw gevonden worden, terwijl een post met #kerst al gauw weer wegzakt in het moeras van andere kerstgerelateerde berichten. Een tool als Hashtagify kan je helpen de juiste hashtags te vinden.
30. Maak gebruik van video
Video-content mag in deze tijd niet ontbreken op social media. Een kerstboodschap van het hele team, een spectaculaire aankondiging van de Black Friday-sale of een ludieke toespeling op de Zwarte Pietendiscussie: met video kun je de aandacht trekken. Video-posts worden bovendien veel vaker gedeeld dan geschreven berichten, waardoor de kans dat je een groot publiek bereikt ook nog eens toeneemt.
31. Blijf je social media-posts monitoren
Het mooie aan de verschillende soorten feestdagen die elkaar in deze periode opvolgen, is dat je in korte tijd kunt leren van je eigen social media-marketingactiviteiten. Merk je dat een bepaald soort bericht rond Black Friday enorm veel reacties of kliks oplevert, dan kun je iets soortgelijks bedenken voor Sinterklaas of Kerst. Of werkt iets juist helemaal niet, dan is dit aanleiding om je contentkalender nog eens te herzien en voor soortgelijke posts die gepland staan iets anders te bedenken.
32. Bedenk originele winacties
Winacties kun je op verschillende manieren insteken: een prijsvraag, raad-de-plaat, zoek-de-verschillen of ‘gewoon’ een verloting. Zorg voor een leuke prijs en je zult zien dat je bericht massaal gedeeld wordt. Zo komt het onder de aandacht van een grotere groep dan alleen je trouwe volgers en dat is precies wat je wilt! Hoe meer er over je gepraat wordt, hoe beter.
33. Creëer ‘shoppable content’
Vooral op Instagram is het heel gebruikelijk en handig om producten te taggen. Bezoekers kunnen dan meteen vanuit die oh-zo-leuke kerstfoto doorklikken naar je website. Per foto kun je liefst vijf producten taggen: ideaal om je aanbiedingen aan de man te brengen!
34. Post ook op de feestdagen zelf
En tot slot de laatste tip: vergeet ook de feestdagen zelf niet! Veel bedrijven zijn druk in de weer met social media in de dagen in aanloop naar Sinterklaas of Kerst, maar vergeten hun volgers een fijne pakjesavond of gezellige kerstdagen te wensen wanneer het dan eenmaal zover is. En dat terwijl dit toch dé momenten zijn om als bedrijf je warme kant te laten zien! Deze berichten kun je overigens natuurlijk gewoon inplannen; je hoeft er niet daadwerkelijk voor op kantoor te gaan zitten, terwijl je familie aan de kerstbrunch zit.
Het team van B&S Media wenst je alvast veel succes deze laatste, ontzettend belangrijke maanden van het jaar! En kunnen we je helpen je feestdagencampagnes optimaal te laten renderen? Neem dan gauw vrijblijvend contact met ons op, dan denken we graag met je mee!