Voor uw lokale business is het belangrijk om goed gevonden te worden in Google Local. Bent u bijvoorbeeld een stucadoor in Kampen, dan is het voor u zeer interessant om op het zoekwoord ‘stucadoor Kampen’ bovenaan te staan. In deze blog leggen wij uit wat Google Local precies is en hoe u beter gevonden kunt worden in Google Local.
Wat is Google Local?
Met Google Local bedoelen we de lokale zoekresultaten die Google bij een zoekwoord in combinatie met een plaatsnaam laat zien. Deze lokale zoekresultaten worden direct onder de advertenties en net boven de organische zoekresultaten getoond. In het verleden werden zeven bedrijven weergegeven in de Google Local box. Tegenwoordig is dit teruggebracht naar drie bedrijven. Hieronder een voorbeeld van hoe de Google Local box er op dit moment uit ziet voor de zoekterm ‘webdesign Kampen’:
Wat laat Google zien in de Google Local box?
In de bovenstaande afbeelding is te zien wat Google laat zien bij lokale zoekresultaten. Wij hebben de belangrijkste punten die worden weergegeven voor u op een rijtje gezet:
- Naam van het bedrijf
- Recensies van de Google Mijn Bedrijf pagina (cijfer, sterren en aantal recensies)
- De business van het bedrijf (in dit geval ‘internetmarketing’)
- Straatnaam
- De openingstijden
- Een link naar de website
- Een link naar de routebeschrijving in Google Maps
Om meer informatie te krijgen over bijvoorbeeld de adres- en contactgegevens van een bedrijf, zullen we op de bedrijfsnaam moeten klikken. Als we op de bedrijfsnaam van B&S Media Internetmarketing klikken, dan komen we op de volgende pagina uit:
Op deze pagina krijgen we een overzicht van de bedrijfsgegevens te zien. Zo worden de adresgegevens, het telefoonnummer en de openingstijden volledig getoond. Ook kunt u bij het bedrijf binnen kijken, of het bedrijf van de buitenkant bekijken via Street View. Verder toont Google de locatie op de kaart aan de rechterzijde.
Hoe kunt u de vindbaarheid in Google Local verbeteren?
Voor lokale bedrijven is het zeer interessant om in de top 3 van Google Local te staan. Deze positie valt namelijk duidelijk op, waardoor de kans groot is dat u het aantal bezoekers op uw website of in uw fysieke winkel kunt verhogen. Staat u nog niet in de top 3 van de Google Local zoekresultaten? Wij hebben drie tips voor u op een rijtje gezet om een top 3 positie te realiseren.
Tip 1: Richt uw Google Mijn Bedrijf pagina op de juiste manier in
Het is belangrijk dat u voor uw organisatie een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt en op de juiste manier inricht. Zo zult u de website, het adres, de URL van uw website, het telefoonnummer en de categorie van uw business moeten invullen. Heeft u meerdere vestigingen op verschillende locaties? Maak dan voor elke vestiging een Google Mijn Bedrijf pagina aan.
Tip 2: Verifieer uw locatie
Het invullen van uw adres op uw Google Mijn Bedrijf pagina is nog niet genoeg. U zult uw locatie ook nog moeten claimen. U kunt uw locatie verifieren door Google een postkaart te laten sturen naar het door u opgegeven adres. Vervolgens krijgt u binnen twee weken een code per post, die u op uw Google Mijn Bedrijf pagina zult moeten invullen. Dit is zeer belangrijk, aangezien alleen geverifieerde locaties worden getoond in de Google Local box.
Tip 3: Verzamel reviews
Reviews op uw Google Mijn Bedrijf pagina spelen ook een belangrijke rol voor de hoogte van uw positie in Google Local. Heeft u veel (positieve) reviews die in de afgelopen tijd zijn geplaatst, dan zult u hiermee een voordeel hebben ten opzichte van de concurrenten. Deze reviews weergeeft Google vanaf 5 beoordelingen. Bijkomend voordeel is dat Google deze reviews weergeeft aan de hand van sterren. Deze sterren kunnen een positieve bijdrage leveren aan het doorklikpercentage.
Wilt u ook beter gevonden worden in Google Local? B&S Media Internetmarketing kan u hiermee uitstekend helpen. Neem contact met onze internet marketing specialisten op voor meer informatie.