Google werkt momenteel aan een upgrade van de locatie-extensies. Hiermee wil Google ervoor zorgen dat het beheer van bedrijfslocaties nog eenvoudiger en sneller wordt. Met de update is het mogelijk om uw bedrijfslocatie toe te voegen en te beheren vanuit één Google Mijn Bedrijf-account. Voorheen heette dit Google Places. Het zal rechtstreeks gekoppeld zijn met uw Google AdWords-account. Als u locatiegegevens heeft ingesteld in Google Mijn Bedrijf, dan zullen deze ook worden gebruikt voor de locatie-extensies voor uw AdWords-campagnes.
Locatie-extensies verwijderd
U vraagt zich misschien af wat er nu daadwerkelijk gaat veranderen. Als uw AdWords-account nog niet bijgewerkte locatie-extensies bevat, die worden beheerd op campagne niveau, kunt u deze vanaf september 2014 gaan toevoegen. Echter, deze koppeling kan voortaan alleen worden gemaakt op accountniveau. Als u al locatie-extensies heeft ingesteld, zullen deze worden verwijderd uit uw account. De methode zoals vroeger om de locatie-extensies handmatig toe te voegen, zal langzaamaan door Google uitgefaseerd worden. Doordat het niet meer mogelijk is om handmatig locatie-extensies toe te voegen, wordt het voor bedrijven nog belangrijk om hun Google Mijn Bedrijf-account te optimaliseren. Google meldt zelf dat ‘de handmatige optie voor het toevoegen van locatie-extensies en het toevoegen van locatie-extensies op campagneniveau binnenkort niet meer beschikbaar is’. Wanneer de wijziging echt doorgevoerd zal worden, is dus nog even afwachten.
Locatie-extensies instellen Google Mijn Bedrijf
Om er voor te zorgen dat locatie-extensies worden weergegeven, moet u uw locatie instellen in Google Mijn Bedrijf. Vervolgens moet dit account gekoppeld worden aan Google AdWords. U kunt verschillende adressen opgeven die u vervolgens als locatie-extensie in uw AdWords-campagnes kunt weergeven. Het is wel mogelijk om te filteren, op die manier kunt u bepalen in welke campagnes of groepen de locatie wel of niet moet worden weergegeven.
Uw bedrijf beter vindbaar
Voor bedrijven is het dus lonend om een goed Google Mijn Bedrijf-account aan te maken. Uw bedrijf wordt dus niet alleen gebruikt voor de locatie-extensies in AdWords, maar komt ook naar voren in de zoekresultaten. Zowel in de organische zoekresultaten van Google, als in Google Maps. Ook is het mogelijk om een koppeling met het YouTube-kanaal te maken. Ook voor mobiele apparaten is het raadzaam om een geoptimaliseerde Mijn Bedrijf-pagina te hebben. Op mobiele apparaten kan namelijk direct een routebeschrijving worden opgevraagd aan de hand van de locatie-extensies.