Versterk jouw website met interne linkbuilding dmv dit stappenplan (update)

Google publiceerde in juli 2024 een video, waarin ze een aantal belangrijke tips geven over hoe je het beste om kunt gaan met interne linkbuilding. Voor ons de aanleiding om weer eens op dit onderwerp in te zoomen. Linkbuilding is erg belangrijk bij het bepalen van jouw positie in Google. We schrijven regelmatig over dit onderwerp, omdat we ons hier dagelijks mee bezighouden. Zo heeft Jarno het blog ‘Haal jij wel alles uit je links?’ geschreven, waarin hij uitgebreid ingaat op de soorten links en daar diverse tips bij geeft. Nu gaan we in op hoe je een effectieve interne linkbuildingstrategie kunt opzetten en hoe je deze kunt verbeteren. Om te beginnen, leggen we eerst nog even uit wat interne linkbuilding precies is en wat de voordelen hiervan zijn?

Wat is interne linkbuilding?

Interne linkbuilding is het proces van het plaatsen van links op jouw eigen website. Simpel gezegd is een interne link de verbinding tussen twee pagina’s. Interne linkbuilding is iets wat vaak wordt vergeten, terwijl het wel echt van belang is voor je website. Met interne links kun je linkwaarde toekennen aan belangrijke pagina’s op je website. Deze links verbinden verschillende pagina’s van je site met elkaar. Het doel is om zowel gebruikers als zoekmachines te helpen bij het ontdekken van nieuwe pagina’s en het begrijpen van jouw website. Goede interne links kunnen de tijd die bezoekers op je site doorbrengen verlengen en helpen bij het verdelen van linkwaarde over je hele site.

Wat zijn de voordelen van interne linkbuilding?

Eén van de belangrijkste voordelen is dat je met interne linkbuilding een hogere positie in de zoekresultaten krijgt. Interne linkbuilding is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO). Door interne links op de juiste manier te plaatsen, kan de Google ‘spider’ deze pagina’s ook goed vinden. De spider crawlt (indexeert) je website, maar heeft hier niet alle tijd voor. Wanneer pagina’s verstopt zijn in jouw websitestructuur is het voor de spider ook onmogelijk om deze pagina’s te crawlen. Als een website een duidelijke structuur heeft en de pagina’s goed met elkaar verbonden zijn, kan Google al snel zien welke pagina’s belangrijk zijn. Daarnaast creëer en stimuleer je met interne links gebruiksvriendelijkheid voor zowel bezoekers als zoekmachines. Anchorteksten spelen hierbij een grote rol. Hier lees je straks meer over. Ook kun je met interne linkbuilding ervoor zorgen dat bepaalde pagina’s op je website meer linkwaarde krijgen.

Verspreid de kracht met interne links

Op welke pagina’s van je website wil je de nadruk leggen? Op welke zoekwoorden wil je hoog scoren? Het gaat hier vaak om zoekwoorden met veel concurrentie, waardoor het lastiger is om een hogere positie in Google te krijgen. Door interne links te plaatsen op je website, kun je de kracht van de website verspreiden over verschillende pagina’s. Plaats bijvoorbeeld vanuit de homepagina interne links naar de belangrijkste pagina’s in jouw website. Deze pagina’s krijgen zo, na de homepage, de meeste linkwaarde. Oftewel, hoe meer links er verwijzen naar de belangrijkste pagina’s, hoe belangrijker Google deze pagina’s vindt. Het gevolg hiervan is dat de belangrijkste pagina’s hoger scoren in de resultaten.

Maar hoe pak je dit nou goed aan?

Stap 1: Analyseer je huidige situatie

Voordat je begint met het opzetten van een nieuwe interne linkbuildingstrategie, is het belangrijk om eerst je huidige situatie te analyseren. Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om te zien welke pagina’s goed presteren en welke minder verkeer krijgen. Dit geeft je een goed idee van waar je verbeteringen kunt aanbrengen.

Stap 2: Creëer een structuur

Een duidelijke en logische website-structuur is essentieel voor effectieve interne linkbuilding. Zorg ervoor dat je site een hiërarchische structuur heeft met duidelijke hoofd- en subcategorieën. Dit maakt het voor zowel gebruikers als zoekmachines makkelijker om te begrijpen hoe de verschillende pagina’s met elkaar verbonden zijn.

Stap 3: Gebruik relevante ankerteksten

Ankerteksten zijn de klikbare teksten in een hyperlink. Met een link kun je dus een relatie leggen tussen twee pagina’s. Het is van belang dat de relatie ook relevant is. Niet alleen de inhoud wordt alleen aan elkaar gerelateerd, maar ook de anchor tekst speelt een grote rol. Gebruik relevante en beschrijvende ankerteksten die duidelijk maken waar de link over gaat. Vermijd generieke termen zoals “klik hier” of “lees meer”. In plaats daarvan, gebruik specifieke termen die het onderwerp van de gelinkte pagina beschrijven. Dit bevestigt Google ook in hun meest recente video. 

Stap 4: Link naar belangrijke pagina’s

Zorg ervoor dat je belangrijke pagina’s meer interne links geven. Dit zijn vaak pagina’s die commercieel belangrijk zijn of veel waardevolle informatie bevatten. Door meer interne links naar deze pagina’s te hebben, geef je zoekmachines het signaal dat deze pagina’s belangrijk zijn. Dit helpt je bij het verbeteren van jouw ranking.

Stap 5: Maak gebruik van categorieën en/of filtering

Het maken van categorieën en/of filteringen zijn effectieve manieren om gerelateerde inhoud met elkaar te verbinden. Beide gepresenteerd op een centrale pagina die vervolgens linkt naar verschillende subpagina’s die weer gerelateerd zijn aan een specifiek onderwerp. Dit helpt niet alleen bij het organiseren van je inhoud, maar maakt het ook gemakkelijker voor gebruikers en zoekmachines om gerelateerde informatie te vinden.

Stap 6: Controleer regelmatig je links en blijf toevoegen

Interne linkbuilding is geen eenmalige taak. Het is belangrijk om regelmatig je links te controleren en te onderhouden. Gebruik tools zoals Screaming Frog om gebroken links op te sporen en te repareren. Zorg er ook voor dat je links up-to-date zijn en blijven verwijzen naar relevante en actuele inhoud. En blijf ook vooral nieuwe content met links toevoegen om relevant te blijven. Belangrijk hierbij is te zorgen voor content dat voldoet aan de E-E-A-T richtlijnen van Google

Stap 7: Analyseer en optimaliseer

Gebruik Google Analytics 4 om te zien hoe gebruikers door je site navigeren en welke links het meest worden gebruikt. Deze informatie kan je helpen om je interne linkbuildingstrategie verder te optimaliseren. Pas je strategie aan op basis van deze gegevens om ervoor te zorgen dat je links effectief blijven en bijdragen aan een betere gebruikerservaring en hogere zoekmachinerankings.

Hoe kun je interne links plaatsen?

Denk je er nu over na om extra veel interne links te plaatsen op je website zodat je beter gevonden wordt? Doe dat vooral niet, want Google kun je niet zomaar in de maling nemen! Google heeft snel genoeg in de gaten dat je te veel links plaatst. Waar kun je interne links nou eigenlijk plaatsen? Je kunt interne links plaatsen door de menustructuur te gebruiken. Verder kun je alle links op één pagina verzamelen met een sitemap. Door een sitemap te gebruiken, breng je de inhoud van de website eenvoudig in kaart voor zowel de bezoekers als de zoekmachines. Alle belangrijke pagina’s zouden in deze sitemap moeten staan, zodat een spider deze pagina’s ook kan vinden.

Breadcrumbs

Met breadcrumbs, ook wel broodkruimelpad genoemd, kun je eenvoudig aan jouw bezoekers laten zien waar zij zijn op je website. Ook spiders kunnen beter navigeren op je website via breadcrumbs. Breadcrumbs worden door Google als interne links gezien. In het voorbeeld hieronder is het voor de bezoeker duidelijk dat de pagina over Google Ads gaat en waar op de website de bezoeker zich bevindt.

Links in de tekst

Kies je ervoor om links te plaatsen in de teksten op jouw website? Zorg er dan voor dat deze teksten ook echt relevant zijn voor de bezoeker. In het voorbeeld hieronder gebruiken we de anchor tekst ‘bovenaan in Google’. Als een bezoeker meer wilt weten over dit onderwerp, kan hij heel eenvoudig klikken op deze link om meer achtergrondinformatie hieronder te lezen:

Links in de footer

Ook is het mogelijk om de belangrijke links in de footer te plaatsen. Zo wordt in de footer van B&S Media de top internet marketing diensten getoond. Als u klikt op één van deze diensten, wordt u meteen doorverwezen naar de pagina over de desbetreffende dienst.

Meer impact maken met een effectieve interne linkbuildingstrategie

Een effectieve interne linkbuildingstrategie kan een aanzienlijke impact hebben op SEO en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Door een gestructureerde aanpak te volgen en regelmatig je links te analyseren en te optimaliseren, kun je de zichtbaarheid van je site verbeteren en een betere ervaring bieden aan je gebruikers. Begin vandaag nog met het optimaliseren van je interne linkbuildingstrategie en zie hoe het je website naar een hoger niveau kan tillen. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Spreek een marketingadviseur

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.