Slechtzienden. Mensen met epilepsie. Slechthorenden. Naar schatting heeft zo’n 25% van alle Nederlanders een functiebeperking. Dit kan invloed hebben op hun zicht of gehoor. Dus ook op hoe zij websites bezoeken. Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw bedrijfspagina voor iedereen toegankelijk is. Een richtlijn, die je daarbij kunt aanhouden, is de Web Content Accessibility Guidelines – ofwel: WCAG. In deze blog van B&S Media vertellen wij je graag meer over de daaruit voortvloeiende voorschriften.
Wat is digitale toegankelijkheid
In de inleiding lieten we het percentage al even voorbijkomen. In Nederland heeft ruim 25% van alle inwoners te maken met een functiebeperking. Een deel daarvan heeft visuele en/of auditieve problemen. Ofwel: met het zicht of het gehoor. Zeker op een visueel medium als het internet kan dat tot problemen leiden. Bezoekers kunnen dan bepaalde content – zoals: tekst of video – niet tot zich nemen. Om dat te voorkomen wordt er veel aandacht besteed aan de digitale toegankelijkheid van websites. Digitale toegankelijkheid of ‘web accessibility’ houdt in dat iedereen, op een laagdrempelige manier gebruik kan maken van online content, waaronder: teksten, video’s en formulieren. Dus ook met een functiebeperking. Zo kunnen blinde bezoekers via spraaksoftware teksten beluisteren en kunnen gebruikers met gehoorproblemen met ondertiteling video’s bekijken. Kortom: digitale toegankelijkheid houdt in dat jouw content voor iedereen bruikbaar is.
Het nut voor ondernemers
Toegankelijk zijn voor iedereen. Voor de meeste ondernemers is dat een vanzelfsprekende gedachte. Niet alleen kun je jouw doelgroep hiermee beter bedienen, maar je kunt ze er ook makkelijker mee bereiken. Niet alleen mensen met een functiebeperking zullen jouw content beter begrijpen, maar ook de spiders van Google kunnen het beter interpreteren. Dit draagt bij aan een betere online vindbaarheid. Inzetten op digitale toegankelijkheid bespaart je daarnaast ook geld op de lange termijn. Zo hoef je niet op meerdere kanalen tegelijkertijd actief te zijn, om slechtzienden of -horenden te kunnen bereiken. Ook wordt digitale toegankelijkheid binnen steeds meer sectoren een vereiste. Door er nu op in te zetten, voorkom je veel werk achteraf.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Vandaag de dag hebben veel slechthorenden en slechtzienden problemen met het toegang krijgen tot digitale informatie. Dat is een groot probleem, omdat steeds meer zaken via het internet gebeuren. Daarom zijn er al in 1999 richtlijnen opgesteld. Namelijk de Web Content Accessibility Guidelines. Hierin worden drie niveaus onderscheiden, die vertellen in hoeverre een website bijdraagt aan de toegankelijkheid: A, AA en AAA. In 2018 is de laatste variant uitgebracht: de WCAG2.1.
Verplicht voor overheden en instellingen
Vandaag de dag kunnen voor ieder wissewasje richtlijnen worden uitgebracht. Dit hoeft niet officieel te zijn. Veel ondernemers vragen zich dan ook af in hoeverre de WCAG standhoudt. Daarover kunnen we kort zijn: het implementeren van de WCAG2.1 (niveau A of AA) is voor de Nederlandse overheden en instellingen verplicht. Dit is namelijk sinds 1 juli 2018 per wet geregeld. Het is dus zeker iets om serieus te nemen.
Wet Gelijke Behandeling
Voor ondernemers is het toepassen van de WCAG2.1 dus niet verplicht. Toch raden wij dit onze klanten wel aan. Niet alleen is de kans groot dat deze richtlijn straks voor ieder bedrijf gaat gelden, maar ook nu kunnen gebruikers jou ertoe verplichten. Zij kunnen zich namelijk beroepen op de Wet Gelijke Behandeling. Deze verplicht niet alleen de overheid, maar ook de zakelijke wereld om hun diensten en producten zo toegankelijk mogelijk aan te bieden.
De richtlijnen van WCAG
De Web Content Accessibility Guidelines is natuurlijk een vrij groot geheel. Er zijn namelijk veel verschillende dingen, die jij – als bedrijfseigenaar – kunt doen om jouw website beter toegankelijk te maken. Toch is de richtlijn in zijn basis redelijk simpel. Het beschrijft namelijk de volgende principes:
De 4 WCAG principes
» Principe 1: Waarneembaar» Principe 2: Bedienbaar
» Principe 3: Begrijpelijk
» Principe 4: Robuust
Principe 1: Waarneembaar
Het eerste principe is de ‘waarneembaarheid’. Dit betekent niets minder dan dat gebruikers alle elementen op de website goed kunnen zien, dan wel horen. Of beter gezegd: mensen met functiebeperkingen moeten het domein kunnen gebruiken met de zintuigen, die zij tot hun beschikking hebben.
Principe 2: Bedienbaar
Het tweede principe staat in het verlengde van het voorgaande. Hier gaat het namelijk om de bedienbaarheid. Mensen met een functiebeperking moeten de website namelijk naar behoren kunnen vinden en gebruiken. Denk aan navigatie, maar ook aan het invullen van een formulier. Hiervoor kun je hulpmiddelen aanbieden.
Principe 3: Begrijpelijk
Een website kan waarneembaar en bedienbaar zijn. Maar wanneer deze niet begrijpbaar is, hebben mensen met een functiebeperking er nog niets aan. Daarom staat het derde principe voor ‘begrijpelijkheid’. Als webbouwer moet je er zorg voor dragen dat zowel mensen als de software die zij gebruiken jouw website kunnen begrijpen.
Principe 4: Robuust
Tot slot het vierde principe: robuustheid. Hiermee wordt bedoeld dat de informatie op jouw website betrouwbaar kan worden geïnterpreteerd door verschillende software. Dus zowel de huidige als de verouderde browsers en hulpmiddelen. Ook technologieën, die binnenkort op de planning staan, moeten al ondersteund worden.
Hoe WCAG 2.1 niveau AA implementeren?
De Web Content Accessibility Guidelines… Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe ga je hier als ondernemer nou goed mee om? In de tekst hieronder delen wij enkele handzame tips, die je direct kunt toepassen:
Tip 1: Leesbaar
Zorg er bij het opzetten van een website altijd voor dat jouw teksten goed leesbaar zijn. Dit betekent: geen ingewikkelde zinsconstructies en zo min mogelijk jargon. Schrijf jouw teksten daarentegen in een duidelijke stijl en creëer structuur door kopjes in de daarvoor bedoelde HTML-codes te plaatsen. Dus: h1, h2, enzovoort.
Tip 2: Voorspelbaar
Het gebruik van een website wordt makkelijker, wanneer je zaken op gevoel kunt doen. Dit geldt in het bijzonder voor mensen met een functiebeperking. Daarom raden wij je aan om – bij het (laten) bouwen van jouw website – rekening te houden met elementen, die gebruikers van jouw pagina verwachten. Denk hierbij aan: kopjes en inleidingen. Maar ook: templates en navigatie. Laat jouw logo bijvoorbeeld naar de homepagina leiden.
Tip 3: Geef alternatieven
Afbeeldingen… ze zeggen vaak meer dan duizend woorden. Daarom raden wij het gebruik van deze visuele elementen altijd aan. Er is echter één voorwaarde: zorg voor een duidelijke Alt-tekst of beschrijving. Doordat spraaksoftware dit kan voorlezen, krijgen ook mensen met zichtproblemen mee wat daarop wordt afgebeeld. Hetzelfde geldt voor audiobestanden: zorg voor ondertiteling of een transcript.
Tip 4: Zorg voor contrast
Waarschijnlijk herken je het wel: hoe meer kleuren van elkaar contrasteren, hoe makkelijker ze van elkaar te onderscheiden zijn. Dit geldt ook voor mensen met zichtproblemen. Breng daarom voldoende contrast aan tussen de content en de achtergrond waarop deze geplaatst wordt. Volgens WCAG2.1 (niveau AA) moet er een ratio van 4.5:1 gelden. Of jouw website hieraan voldoet, kun je met verschillende tools achterhalen.
Tip 5: Voorkom flitsen
Veel mensen zijn er niet op bedacht, maar afbeeldingen of zelfs menuknoppen kunnen vaak knipperen. Voor het overgrote deel van de bevolking is dat geen enkel probleem. Toch zijn er nog genoeg mensen, die hierdoor een epileptische aanval kunnen krijgen. Daarom raden wij je aan om alle snel-knipperende of flitsende elementen van de website te verwijderen. Houd hierbij de volgende vuistregel aan: maximaal drie knipperingen per seconden.
Tip 6: Voorkom fouten bij invoer
Bijna iedere site biedt bezoekers de mogelijkheid om zelf data in te voeren. Het kan gaan om een offerteaanvraag, een bestelling of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Natuurlijk wil je het maken van onnodige fouten zoveel mogelijk voorkomen. Je kunt mensen helpen door verschillende hulpmiddelen toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan het checken of de invoer klopt (is er echt een e-mailadres ingegeven) of het tonen van een controlescherm (kloppen de gegevens, die ik heb ingevoerd).
Tip 7: Plaats een toegankelijkheidsverklaring
Wil je als bedrijf voldoen aan de WCAG-richtlijnen? Dan ben je verplicht om daarnaast een verklaring toe te voegen aan jouw website. Hiermee geef je aan welke maatregelen je hebt genomen om aan de gestelde richtlijnen te voldoen.
WordPress: Accessibility Checker Pro
Het toegankelijk maken van jouw bedrijfswebsite is in veel gevallen een kwestie van doen. Toch hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn namelijk ook applicaties, die je bij het uitvoeren van deze optimalisaties kunnen helpen. Zo maken wij – voor onze klanten – vaak gebruik van Accessibility Checker Pro. Deze software scant jouw website en geeft punten aan waarop de toegankelijkheid verbeterd kan worden. Zij baseren zich hierbij op de laatste versie van de Web Content Accessibility Guidelines – ofwel: WCAG2.1. Handig toch?
Hulp nodig bij het implementeren van WCAG2.1?
Waarneembaar. Bedienbaar. Begrijpelijk. Robuust. Dit zijn de vier basisprincipes van Web Content Accessibility Guidelines – ofwel: WCAG. Als overheidsinstantie of ondernemer doe je er goed aan om deze richtlijnen in jouw website door te voeren. Vind je dit lastig of wil je het liever uitbesteden? De specialisten van B&S Media Internetmarketing helpen je graag verder. Met handige tools gaan zij voor je aan de slag. Zo weet jij zeker dat jouw online visitekaartje aan alle eisen van de WCAG2.1 voldoet. Wel zo fijn.