Om in te spelen op de ontwikkelingen omtrent het plaatsen van cookies, raadt Google aan over te stappen naar de nieuwste conversiemeting techniek. Dit voorkomt onnauwkeurige metingen van al je marketingkanalen en zorgt ervoor dat je up-to-date blijft met de nieuwste browsertechnologie. Daarnaast is er met side-wide tagging een eind gekomen aan het probleem dat voor veel adverteerders speelt sinds Safari gebruikmaakt van Intelligent Tracking Prevention.
Wat is Intelligent Tracking Prevention (ITP)?
In 2017 introduceerde Apple de eerste versie van Intelligent Tracking Prevention. Deze versie maakte het lastig om gebruikers in de eerste 24 uur na interactie over meerdere websites te volgen. Inmiddels heeft Apple in 2018 een vernieuwde versie van ITP gelanceerd. Deze 2.0 update gaat nog een stap verder en heeft als grootste wijziging dat third-party cookies nu direct worden geblokkeerd. Een conversie die direct na een klik plaatsvindt zal in Safari dus niet meer worden gemeten.
Hoe kan ik conversies nauwkeurig meten?
Voor een zo nauwkeurig mogelijke meting in alle browsers, raadt Google adverteerders aan om over te stappen naar een van de site-wide oplossingen. Een site-wide tag is een tag voor de hele website die op elke pagina wordt toegepast. Met deze tag wordt de interactie bijgehouden die gebruikers hadden met je advertentie, vóór zij een belangrijke actie uitvoerden op je website.
Er zijn drie manieren om gebruik te maken van site-wide tagging:
Optie 1. Google Ads
Als je er zeker van wilt zijn dat Google Ads al je conversies meet, ongeacht de browser die een bezoeker gebruikt, raden we je aan de geüpdatete Google Ads-tag te gebruiken. Deze tag bestaat uit een algemene sitetag en een gebeurtenisfragment. Hiermee worden er in je domein nieuwe cookies ingesteld, waarmee informatie wordt opgeslagen over de advertentieklikken die bezoekers naar je website hebben geleid.
Optie 2. Google Analytics
Als je Google Analytics al gebruikt om het bezoekersgedrag van je website te meten, overweeg dan om Google-klik-ID te gebruiken om met je Google Ads-tag nauwkeurig conversies te meten. Als je dit juist hebt ingesteld, wordt de Google-Klik-ID voor een advertentieklik opgeslagen in een Google Analytics-cookie in het domein van je website. De Google Ads-tag kan voor het bijhouden van conversies dan gebruikmaken van de Google-klik-ID uit de Google Analytics-cookie.
Optie 3. Google Tag Manager
Met Google Tag Manager kun je snel en eenvoudig tags op je website implementeren en updaten, zonder de code op je pagina te wijzigen. Zorg ervoor dat je een conversielink-tag toevoegt uit de Tag Manager-interface en stel deze in op alle pagina’s. Met de tag Conversion Linker worden de klikken op advertenties op de URL’s van je bestemmingspagina automatisch bijgehouden en wordt deze informatie opgeslagen in nieuwe cookies in je domein.
Wil je meer informatie over de bovenstaande drie opties? Ga dan naar Google Support voor uitgebreide instructies. Heb je vragen over Intelligent Tracking Prevention of hulp nodig bij het implementeren van de site-wide tag? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten!