Het is je misschien niet ontgaan. De Google Assistant is de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws geweest. Zo spreekt zanger John Legend één van de stemmen in. Toont de dienst vanaf nu ook Google Ads-advertenties in zijn resultaten. En is ook supermarktketen Walmart een samenwerking met de dienst aangegaan. Maar wat is de Google Assistant eigenlijk? En welke rol gaat deze technologie in de toekomst spelen? In deze blog geven wij jou het antwoord.
Wat is de Google Assistant?
‘Hallo Google!’ Ben je in het bezit van een moderne Android-telefoon? Dan heb je deze zin ongetwijfeld al een paar keer uitgesproken. Afgelopen juli zag de Nederlandse versie van de Google Assistant namelijk het levenslicht. Met deze dienst kun je Google heel makkelijk – met jouw stem – vragen stellen of opdrachten geven. Daarnaast neemt de technologie ook graag zelf het heft in handen. Om je te waarschuwen voor een file bijvoorbeeld.
De Google Assistant is een duidelijk antwoord op de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Steeds meer apparaten kunnen namelijk op stemgeluid reageren. Google streeft echter zijn concurrenten, waaronder: Apple (Siri), Microsoft (Cortana) en Amazon (Alexa), voorbij. Dit heeft alles te maken met de grote hoeveelheid data die het bedrijf tot zijn beschikking heeft. Hun digitale assistent is hierdoor vele malen slimmer dan zijn concurrenten. Maar hoe komt deze ‘intelligentie’ precies tot uiting?
Wat kun je allemaal met deze dienst?
De mogelijkheden van de Google Assistant lijken oneindig. In de eerste plaats kun je de dienst vragen stellen. Dit kunnen algemene vragen zijn, zoals: ‘wat is 35% van €2,99?’ Maar ook complexere kwesties, waarvoor meer context nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de lokale weersverwachting van volgende week of de dichtstbijzijnde snackbar. Jouw digitale assistent geeft gegarandeerd het antwoord.
Daarnaast kun je de Google Assistant ook opdrachten geven. Van het starten van een videogesprek tot het maken van een reservering. Deze technologie kan het allemaal. Ook kun je er slimme apparaten mee besturen. De Chromecast. Een Android TV. De Hue-lampen van Philips. Het aantal toestellen waarmee de Assistant kan babbelen groeit gestaag.
Tot slot kun je steeds vaker met bekende Nederlandse merken communiceren. Dit worden door Google “actions” genoemd. Start je jouw gesprek met de woorden: ‘Praat met…’ en noem je een merknaam? Dan kun je zonder toetsenbord verschillende acties ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan vinden van het perfecte verjaardagscadeau bij Bol.com. Of het aanvragen van informatie bij MediaMarkt.
De toekomst van de Assistant
Sinds 2016 wordt er ontzettend veel gesleuteld aan de Google Assistant. De ene verbetering is nog niet online, of de andere volgt hem alweer op. Als wij Google mogen geloven, zal deze trend zich zeker voortzetten. De verwachtingen voor de toekomst van deze technologie zijn dan ook hooggespannen.
De prognose is dat het aantal spraakgestuurde vragen – ook wel: Voice Search genoemd – en opdrachten via de Assistant in de toekomst blijft groeien. Google zal zijn dienst dan ook blijven optimaliseren, zodat de zin ‘ik begrijp niet wat je bedoelt’ minder vaak voor zal komen. Daarnaast zullen meer en meer bedrijven zich aansluiten bij de actions. Zo kan de digitale assistent voor steeds meer zaken gebruikt worden.
De ontwikkeling van Voice Search heeft nu al grote gevolgen voor jouw online vindbaarheid in Google. Doordat gebruikers steeds vaker tegen de Google Assistant praten, groeit het gebruik van longtail zoekwoorden. Binnen SEO is het belangrijk om hierop in te spelen door ook op deze woorden te focussen. Meer weten? Lees onze blog over Voice Search.
Tot slot zullen er nieuwe, toepasbare technologieën ontwikkeld blijven worden. De zoekmachine stelt bijvoorbeeld dat ze de Google Lens willen introduceren. Dit is een slimme camera die zijn omgeving niet alleen ‘ziet’, maar ook ‘begrijpt’. Zo kan de Google Assistant jou nog beter van dienst zijn. Ook is het de bedoeling dat Google Home de wereld gaat veroveren. Van de verlichting tot de magnetron: je kunt straks alle apparaten in jouw huis ermee bedienen.
Als het aan Google ligt heeft de Assistant nog veel voor ons in petto. Er zal geen jaar voorbij gaan of er zullen nieuwe functionaliteiten aan de dienst worden toegevoegd. De grote vraag is dan ook: waar staat de dienst over tien jaar? Of over vijftig? En welke invloed heeft het op de vindbaarheid van jouw bedrijf?
Nu ook advertenties
De Volkskrant. RTL. Tweakers. Bijna iedere nieuwssite heeft het er de afgelopen dagen al over gehad: de Google Assistant laat sinds kort ook advertenties zien. Althans: de Engelse variant. Naast organische resultaten worden nu ook advertenties uit Google Ads getoond. Hiermee begint het interface steeds meer op de welbekende zoekmachine te lijken.
Verrassend is deze ontwikkeling niet. Nu de Google Assistant steeds populairder wordt, is het voor Google een goede zet om zijn verdienmodel ook op deze dienst toe te passen. Dat is het aanbieden van advertentieruimte. De vraag is echter wat dit voor de toekomst van de Assistant gaat betekenen. Komen deze advertenties op korte termijn ook naar ons kikkerlandje? En zullen ze in de toekomst ook voorgelezen worden?
Eén ding is zeker: met de komst van advertenties in Google Assistant, is het het opzetten van een goede Ads-campagne – naast SEO – belangrijker dan ooit!
Hulp nodig bij het opzetten van een online marketing campagne?
Wil je meer weten over de Google Assistant? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een succesvolle campagne in Google Ads of met het toepassen van Voice Search in jouw SEO werkzaamheden? De specialisten van B&S Media helpen je graag verder. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!