Het is een vraag die bij menig bedrijf op tafel komt: gaan we zelf de website beheren, of besteden we dit uit? Om hierin een beslissing te kunnen maken, is het goed om te weten wat het beheren van een website inhoudt en wat hiervoor nodig is. Denk aan tijd, budget en de kennis die aanwezig is in je bedrijf. En het maakt nogal uit of het om een uitgebreide webshop gaat of een basic mkb-website. We helpen je met dit artikel graag beslagen ten ijs te komen.
Professionele website
Voor dit artikel gaan we ervan uit dat je al een bedrijfswebsite hebt of op het punt staat er een te laten maken. Mocht je er nog geen hebben, of voldoet je huidige website niet, dan kan je uiteraard bij ons terecht. Bij B&S Media ontwerpen, bouwen en beheren we websites die gebruiksvriendelijk en Google-vriendelijk zijn. Het aantrekkelijke design sluit perfect aan op je huisstijl en is tegelijkertijd visitekaartje én leadgenerator voor je bedrijf. Bovendien moet de website er op álle apparaten goed uitzien en goed werken. Dat zijn wat ons betreft dan ook de minimale vereisten voor een professionele website.
Gemakkelijk zelf beheren
Als je voorgaande link gevolgd hebt, dan heb je kunnen lezen dat wij websites zo afleveren dat je deze gemakkelijk zelf kunt beheren. Het ‘beheren’ wat we hier bedoelen is echter maar een gedeelte van het totale websitebeheer. Het gaat hier namelijk om de content, oftewel de inhoud van je site. We bouwen je site in WordPress, een overzichtelijk systeem waarin je zonder technische kennis je website inhoudelijk kunt bijhouden. Nieuw- en blogberichten plaats je in een paar clicks. Als je een beetje de weg weet pas je eenvoudig zelf informatie aan als openingstijden en contactgegevens.
Wat komt er zoal kijken bij websitebeheer?
We zouden een hele rij met ‘soorten’ websitebeheer kunnen maken, maar in grote lijnen is dit te verdelen in contentbeheer en technisch/functioneel beheer.
Contentbeheer
Contentbeheer is het up-to-date houden van de inhoud van je website. Hoeveel tijd dit kost en de expertise die ervoor nodig is, hangt onder andere af van welke content je wilt beheren. Voor het overzicht onderscheiden we drie soorten content: vaste content, dynamische content en SEO-content.
Vaste content
Informatie op websites kan bij veranderingen verouderd raken. Daarom is het goed om regelmatig te checken of de teksten, afbeeldingen, video’s en andere media op de website nog up-to-date zijn. Kloppen de openingstijden en contactgegevens nog? Zijn de foto’s van medewerkers, het pand en het wagenpark actueel genoeg?
Het up-to-date houden van deze ‘vaste content’ op je site hoeft niet veel tijd te kosten. Door hier scherp op te zijn, voorkom je irritatie bij (potentiële) klanten en kom je serieus over als bedrijf.
Dynamische content
Naast de vaste content kan het zijn dat je regelmatig wat nieuws wilt posten op je website, zoals nieuwe producten, nieuws- en persberichten, portfolio-items (projecten die je wilt showen) en vacatures. Deze ‘dynamische content’ vergt tijd en planning. Voor nieuwsberichten geldt: als je er eenmaal aan begint, is het belangrijk om regelmatig verse content te posten. Anders staat op een gegeven moment een nieuwsbericht van 2 jaar oud bovenaan en dan lijkt het voor de bezoeker alsof je bedrijf inactief is. Gelukkig is er niemand die zegt hoe vaak je iets nieuws moet posten; eens in de maand is ook regelmatig.
SEO-content
Bij zoekmachine-optimalisatie (SEO) streef je ernaar om hoger in Google te komen op zoekwoorden die raken met wat jouw bedrijf aanbiedt. Een belangrijke gereedschap in je SEO-koffer is content. Je creëert en plaatst dan informatieve teksten (op bestaande of nieuwe pagina’s) die antwoorden geven op zoekvragen van potentiële klanten.
Denk bij SEO-content aan bijvoorbeeld:
- Het optimaliseren van bestaande pagina’s: (extra) teksten op product- of servicepagina’s met daarin relevante zoekwoorden en informatie;
- Blogposts: door regelmatig nieuwe artikelen op je blog te plaatsen, versterk je jouw autoriteit in je vakgebied. Iedere blogpost kan door Google worden ‘geïndexeerd’, wat kan helpen om extra zoekverkeer aan te trekken;
- Landingspagina’s: je kan SEO-landingspagina’s inzetten om relevante en waardevolle inhoud te bieden aan gebruikers die op zoek zijn naar specifieke informatie. Belangrijk is dat deze zijn geoptimaliseerd met behulp van zoekwoorden, relevante metadata, interne en externe links en andere SEO-technieken om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten en organisch verkeer naar de website te leiden.
Je ziet het vast al aankomen: bij SEO-content komt behoorlijk wat kijken. Het vergt veel denkwerk vooraf, zoals zoekwoordonderzoeken en het uitdiepen van onderwerpen. De teksten moeten aan allerlei voorwaarden voldoen om effectief te zijn voor SEO.
Technisch/functioneel beheer
Je website moet niet alleen technisch top zijn wanneer deze wordt opgeleverd; je website moet altijd technisch up-to-date zijn. Technische eisen aan websites veranderen met de tijd. Verder zijn er altijd wel optimalisaties door te voeren waardoor je website nog sneller laadt, nog gebruiksvriendelijker wordt en nog meer oplevert.
Technisch onderhoud
Dit omvat het zorgen voor de goede werking van de website, het updaten van de serversoftware, het oplossen van technische problemen, het controleren van de laadtijd van pagina’s, het oplossen van eventuele fouten of bugs en het beheren van hostingdiensten.
Functionele updates
Na verloop van tijd kunnen nieuwe functionaliteiten, plug-ins of modules nodig zijn om in het veranderende online landschap mee te kunnen blijven doen. Het beheer van functionele updates omvat het installeren en configureren van nieuwe functies, het testen van hun werking en het waarborgen van de compatibiliteit met de bestaande website.
Beveiliging
Het waarborgen van de beveiliging van de website is cruciaal om te voorkomen dat de website gehackt wordt of dat er gegevens worden gestolen. Het regelmatig bijwerken van software en plug-ins, het uitvoeren van beveiligingsaudits en het installeren van beveiligingscertificaten (bijv. SSL) zijn slechts enkele zaken die bijdragen aan de veiligheid van je website.
Conversie-optimalisatie
De kans is groot dat jouw bedrijfswebsite een of meer commerciële doelen heeft, zoals het binnenhalen van offerte-aanvragen of online aankopen. Iedere gewenste actie noemen we een conversie. Conversie-optimalisatie is het analyseren van het gedrag van websitebezoekers, het identificeren van knelpunten en het implementeren van verbeteringen om bezoekers aan te moedigen de gewenste actie te ondernemen. Dit proces vereist voortdurende monitoring en aanpassing om de beste resultaten te behalen, zoals het testen van call-to-action knoppen, formulieren, lay-out, kleurenschema’s en andere elementen. Conversie-optimalisatie (CRO) vergt dus veel tijd en kennis. Het is echt een vak apart.
Hulp nodig?
Grote bedrijven en webshops hebben vaak een eigen web-afdeling met specialisten die de website beheren. Voor midden- en kleinbedrijven geldt dat meestal niet: zij moeten het website-beheer ‘erbij’ doen. Dat is zonde, want je website is je visitekaartje en de ‘hub’ voor al je online marketinginspanningen. Aan de andere kant heb je wel alle controle als je het zelf doet en hoef je niet te schakelen met een externe partij.
Veel van onze klanten kiezen uiteindelijk voor een middenweg: het websitebeheer gedeeltelijk uitbesteden. Ze zorgen dan bijvoorbeeld zelf voor de vaste en dynamische content en laten het SEO-gedeelte en het technisch beheer aan onze specialisten over.
Wil je eens om de tafel met een specialist om te kijken hoe je voor jouw bedrijf het websitebeheer kunt aanpakken? We bespreken graag je wensen en de mogelijkheden in een vrijblijvend adviesgesprek.
Neem contact op