Ga de strijd met jouw online concurrenten aan. Vul het contactformulier in om een afspraak te maken met één van onze specialisten!
Concurrentieanalyse
Met het uitvoeren van een concurrentieanalyse voorkom je dat jouw bedrijf online kansen laat liggen. Zoekwoorden. Techniek. Content. Autoriteit. Het is allemaal belangrijk. Schakel daarom de hulp van B&S Media Internetmarketing in. Samen zorgen wij ervoor dat jouw organisatie de concurrentie overstijgt. Op naar online succes!
Benieuwd of jouw organisatie online kansen laat liggen? Ontdek het met onze gratis en vrijblijvende quickscan!
Als ondernemer is het erg belangrijk om te weten waar jij ten opzichte van de concurrent staat. Een concurrentieanalyse kan je daarbij helpen. Door in te zoomen op de zoekwoorden die voor jouw product of dienst relevant zijn, worden de belangrijkste online concurrenten achterhaald. Onze SEO-specialisten nemen deze vervolgens zorgvuldig onder de loep. Waar blink jij in uit en waar is nog winst te behalen?
Met onze concurrentieanalyse ben je in staat om op verantwoorde wijze jouw online marketingstrategie op te stellen. Met de concurrentieanalyse van B&S Media Internetmarketing weet je precies waar jouw online kansen liggen. Zo help jij de kwaliteit van jouw digitale onderneming vooruit en ben jij jouw concurrentie gegarandeerd te slim af!
De voordelen voor jou
- Uitgebreide analyses
- Specialisten met vakkennis
- Duidelijk beeld van de huidige posities
- Goede basis voor de online strategie
- Weten waar de kansen liggen
- Duidelijke rapportages
- Inzicht in de markt
Nut van concurrentieanalyses
Online ondernemen. Het is een vak apart. Zonder een goede concurrentieanalyse te doen schiet je enkel met losse flodders. Er is een kans dat je iets raakt, maar de kans dat je mis schiet is vele malen groter. Dit kost jou omzet!
Door eerst een concurrentieonderzoek op jouw onderneming los te laten, kun je jouw kansen op de online markt veel beter inschatten. Hoe sta je ervoor en welke kant gaat het op? Ook krijg je inzage in de strategie van jouw concurrenten. Waar laten ze steken vallen? Wat valt er van ze te leren?
van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine
zoekwoorden geoptimaliseerd voor onze SEO relaties
de gemiddelde waardering van onze relaties
Mede door de inspanningen van B&S Media hebben we topposities veroverd in Google met voor ons belangrijke zoekwoorden. Hierdoor hebben we dit jaar de beste omzet ooit kunnen realiseren en gaan voor een nog betere toekomst!
Ferde Balk van Plankenland
De verschillende onderdelen
Een concurrentieanalyse heeft betrekking tot de online vindbaarheid van jouw bedrijf op het internet. Bij deze analyse volgen onze specialisten dan ook de vier pijlers van de zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Zoekwoorden
Zoekwoorden vormen de basis van iedere succesvolle online marketingcampagne. Op deze termen wil je immers in zoekmachines gevonden worden. Om te bepalen welke termen dit zijn, voer je een zoekwoordanalyse uit. Dit valt deels samen met het concurrentieonderzoek. Welke zoekwoorden gebruiken concurrenten?
Techniek
Techniek is een belangrijke factor in succes met online marketing. Zoekmachines eisen dat je website veilig en gebruiksvriendelijk is. Is dit niet het geval? Dan daal jij in de ranking. Met onze concurrentieanalyse kijken wij daarom naar zaken, zoals: de sitestructuur en de mobiele snelheid bij zowel jou én je concurrenten.
Content
Met content kun jij de rankings binnen Google de goede richting op sturen. Dat kan door zoekwoorden strategisch in landingspagina’s te verwerken. In de concurrentieanalyse onderzoeken wij hoe je concurrenten dit hebben opgepakt. Hoe hebben zij hun pagina’s opgebouwd? En voor welke termen hebben zij hun content geoptimaliseerd?
Backlinks
Om hoger in Google te komen, moet je website een bepaalde autoriteit opbouwen. Dit doe je door links naar je domein te vergaren. Deze verzameling aan links wordt het backlinkprofiel genoemd. Binnen ons concurrentieonderzoek nemen wij ook de profielen van jouw concurrenten onder de loep. Waar valt er voor jouw bedrijf nog winst te behalen?
Hoe voeren wij een concurrentieonderzoek uit?
Een concurrentieanalyse bestaat dus uit verschillende onderdelen. Deze worden door de SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing stuk voor stuk doorlopen. Hierbij is er veel aandacht voor detail, waarna de resultaten netjes aan jou worden teruggekoppeld. Dit doen wij door middel van makkelijk te begrijpen rapportages. Deze lichten wij graag toe – bij jou of bij ons – op kantoor. De stappen die wij ondernemen bij het uitvoeren van onze concurrentieanalyse nemen, zien er als volgt uit:
Zoektermen bepalen
Een concurrentieanalyse begint altijd met een zoektocht naar de juiste zoekwoorden. Welk termen gebruiken internetgebruikers om jouw producten of diensten in Google op te zoeken? En: op welke woorden wordt jouw website al gevonden? Wanneer je te algemene woorden gebruikt, zul je tegen ontzettend veel bedrijven moeten concurreren. Het behalen van een positie in de top drie, is een strijd die moeilijk te winnen valt. Daarom zijn wij altijd op zoek naar een mogelijke niche. Pas nadat de zoekwoorden bekend zijn, kan het echte werk van de concurrentieanalyse beginnen.
Het identificeren van concurrenten
Voordat we goed en wel aan de concurrentieanalyse konden beginnen, hebben we in de vorige stap de belangrijkste zoekwoorden van jouw bedrijf bepaald. De volgende stap is het achterhalen van jouw online concurrenten. Dit zijn vaak hele andere bedrijven dan die je buiten het internet als concurrentie ervaart. Jouw digitale rivalen zijn alle websites die op dezelfde zoekwoorden willen ranken als jij. Door onze concurrentieanalyse weet jij precies welke bedrijven jij nu nog boven jou moet dulden.
Backlinkprofiel
De concurrentie is bepaald. Onze SEO-specialisten gaan nu met de concurrentieanalyse de diepte in. Dit diepteonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen. In het eerste onderdeel bepalen we de autoriteit van jouw concurrentie. Hoe ‘populair’ is hun website op het internet? Hierbij kijken we naar de Domain Authority, de Trust Flow en de Citation Flow. Zijn de waarden van een concurrent hoger dan die van jou? Dan spitten we hun linkprofiel zeer nauwkeurig door. Hierbij kijken we naar:
- Het aantal externe backlinks;
- Het aantal verwijzende domeinen;
- Het aantal verwijzende IP-adressen;
- Onbenutte kansen voor jouw bedrijf.
Technische analyse
De techniek van jouw website speelt een ontzettend belangrijke rol bij de vindbaarheid van jouw website. Zit deze niet goed in elkaar, dan straft Google jou genadeloos af. In onze concurrentieanalyse neemt de techniek daarom ook een grote plaats in. We kijken naar zaken, zoals: de meta descriptions, de geïndexeerde pagina’s, de laadtijd en ook de mobielvriendelijkheid van websites. De focus ligt bij ons concurrentieonderzoek voornamelijk op de prestaties van jouw concurrenten. Hoe goed scoren zij op dit onderdeel? Waar valt er voor jou nog iets te winnen en waarin loop jij op ze vooruit?
Content
Tot slot kijken wij met ons concurrentieonderzoek ook naar de content van jouw concurrentie. Dit is immers ook essentieel voor het vindbaar maken van hun website. Welke zoekwoorden gebruiken ze? Hoe is de zoekwoorddichtheid? Hoe lang zijn hun teksten? Wat is de opbouw? Van welke contenttypen maken ze gebruik? Hoe zetten ze hun afbeeldingen en/of video’s in. Plaatsen ze interne links? Daarnaast kijken we tijdens onze concurrentieanalyse ook naar de frequentie waarop er nieuwe content op de website wordt gepubliceerd.
Weet waar je aan toe bent
Met de concurrentieanalyse van B&S Media doorloop je alle onderdelen die voor jouw positie binnen Google belangrijk zijn. De zoekwoorden. De techniek. De autoriteit. De content.
Door jouw website met die van de concurrentie te vergelijken zie je razendsnel waar er nog kansen liggen. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden. Met ons concurrentieonderzoek weet je precies waar je aan toe bent.