CPA staat voor Cost Per Action of Cost Per Acquisition. Vertaald hebben we het dan over de Kosten Per Actie of de Kosten Per Acquisitie. De CPA is een afrekenmodel waarmee je alleen betaalt, wanneer een gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Binnen het model zijn verschillende varianten te onderscheiden, waaronder:
- Cost Per Click (CPC);
- Cost Per Lead (CPL);
- Cost Per Download (CPD);
- Cost Per Sale (CPS);
- Pay Per Call (PPC).
De gemiddelde CPA bereken je door de advertentiekosten door het aantal conversies te delen. Binnen Google Ads kun je een doel-CPA instellen. De ingevoerde waarde is veelal gelijk aan of lager dan de verwachte nettowinst.
Een uitleg
De Cost per Action (CPA) wordt in de marketingwereld ook wel vaak de Cost per Acquisition genoemd. Met dit afrekenmodel betaal je alleen voor een advertentie wanneer een gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier zijn of het bellen met een bedrijf. De CPA-waarde van een campagne zegt dus iets over wat je gemiddeld per conversie betaalt.
Door een CPA te hanteren, heb je meer controle over de uiteindelijke kosten per conversie. Zo kun je je marketingbudget op een efficiënte manier besteden. Je verlaagt hierdoor het risico dat conversies te duur worden en ten koste gaan van jouw marges.
De formule
In de online marketing zegt de CPA-waarde iets over de kosten die je gemiddeld betaald per conversie. De berekening die je hiervoor moet maken, is dan ook vrij simpel. Je deelt namelijk de totale advertentiekosten door het aantal behaalde conversies. Zie de onderstaande formule:
Stel: je investeert deze maand 150 euro in een bepaalde campagne in Ads. Hier haal je vervolgens vier conversies uit. Dan is de CPA van deze campagne €37,50.
Doel CPA in Google Ads
In Google Ads kun je een doel-CPA instellen. Hiermee geef je te kennen dat het behalen van een bepaalde actie, jou niet meer dan bedrag X mag kosten. Stel: je wilt maximaal €37,50 per conversie uitgeven. Dan bepaalt het algoritme van Ads een strategie, waarmee het zich – gemiddeld gezien – aan deze vereiste houdt. Google bepaalt vervolgens het bod op basis van de kans dat de persoon in kwestie een conversie verricht. Dit heeft invloed op het aantal vertoningen en de posities.
Hoe bepaal je jouw maximale CPA-waarde?
Het is een vraag die wij veel van klanten krijgen: welk bedrag moet je nu als doel-CPA instellen? Dat ligt eraan. Het is namelijk per product of dienst verschillend. Om dit bedrag per campagne te bepalen, zul je allereerst de verwachte inkomsten moeten inschatten. Bereken daarna welke winst je eraan overhoudt: jouw nettowinst. Het doel-CPA moet hier gelijk aan zijn of onder liggen. Zit je daarboven? Dan leid je verlies.
Adverteer je al binnen Google Ads en loopt jouw campagne al een tijdje? Dan heb je waarschijnlijk voldoende data voor Google om het een gunstige doel-CPA te laten bepalen. Je kan dit controleren en instellen onder het tabje ‘Aanbevelingen’.
Meer informatie
Naast doel-CPA zijn er een aantal andere biedstrategieën binnen Google Ads die jou kunnen helpen jouw bedrijfsdoelstelling te halen. Meer hiervoor lees je in ons artikel over Smart Bidding. Vind je het prettig om met één van onze specialisten te sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!
Neem contact op