De Cost Per Mille (CPM) is een afrekenmodel, waarin een adverteerder een vast bedrag per duizend vertoningen betaalt. Deze methode is ook in Google Ads te gebruiken. Het algoritme bepaalt dan een strategie, waarmee het zo dicht mogelijk bij het gewenste bedrag uitkomt. De hoogte van de CPM-waarde is bepalend voor het aantal vertoningen. De methode wordt voornamelijk gebruikt om de naamsbekendheid van een bedrijf te vergroten.
Wat houdt CPM in?
Cost Per Mille (afgekort als: CPM) of Cost Per Thousand (CPT) is een Engelse term. Het omschrijft een afrekenmodel die in de reclame al decennia lang veelvuldig gebruikt wordt. Zowel in de offline – denk aan: tijdschriften en kranten – als de online marketing. Het principe is simpel. Een adverteerder betaalt een vast bedrag per duizend vertoningen. Deze kosten worden vervolgens bij ieder duizendtal dat er bereikt wordt, in rekening gebracht.
Stel je voor: voor advertentie Y wordt de CPM-waarde op 25 euro vastgesteld. Dit bedrag wordt dan bij iedere 1.000 vertoningen bij de adverteerder in rekening gebracht. Uiteindelijk wordt de advertentie 15.000 keer weergegeven. Dat is vijftien keer de CPM-waarde. De adverteerder betaalt hiervoor 375 euro.
CPM in Google Ads
Ook binnen het advertentieprogramma van Google Ads kun je de CPM-methode gebruiken. In dat geval bepaal je van tevoren welk bedrag jij maximaal voor 1.000 vertoningen wilt neerleggen. Vervolgens ontwikkelt het algoritme – op basis van allerlei verschillende data – een strategie. Hiermee probeert het advertentieprogramma het gewenste bedrag zo dicht mogelijk te benaderen. Vaak met succes.
Hoe snel jouw campagne de 1.000 vertoningen aantikt, is grotendeels afhankelijk van de ingegeven CPM-waarde. Het bepalen ervan komt daarom nogal precies. Het is het verschil tussen een succes en een fiasco. Stel je de waarde te laag in? Dan wordt de advertentie niet tot nauwelijks vertoond. Zet je echter te hoog in? Dan wordt de uiting overal waar mogelijk geplaatst. De kosten kunnen dan in rap tempo oplopen.
Wanneer gebruiken
De CPM-methode stuurt niet aan op conversies, maar op vertoningen. Je betaalt namelijk per 1.000 vertoningen, ongeacht het aantal kliks. Binnen Google Ads wordt deze manier van adverteren daarom voornamelijk gebruikt om de naamsbekendheid van een organisatie of evenement te verhogen. Hiermee is het hoofddoel om advertenties zoveel en zo frequent mogelijk aan mensen te laten zien.
Meer informatie
Twijfel je of je CPC of CPM moet gebruiken als afrekenmodel? Vind je het lastig te bepalen wat een perfecte CPM voor jouw campagne is? Neem dan eens contact op met onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op