PageRank is een waarde tussen 0 en 100 die Google aan webpagina’s toekent, zonder dat iemand (tegenwoordig) precies weet hoe hoog die waarde is. De PageRank was vroeger namelijk inzichtelijk, maar tegenwoordig niet meer. Met dit getal dicht Google een bepaalde mate van autoriteit toe aan webpagina’s, waarmee deze hoger in de zoekresultaten kunnen komen.
Niet meer inzichtelijk, wel te benaderen
De PageRank van webpagina’s is dus tegenwoordig een getal dat Google voor zichzelf houdt. Maar er zijn meerdere manieren om dit getal te benaderen. De bekendste is het begrip Page Authority dat online marketingplatform Moz heeft ontwikkeld. Op basis van voornamelijk het aantal inkomende links en de leeftijd van de website krijgen webpagina’s een score tussen 0 en 100, die we Page Authority (PA) noemen.
Hoe zorg je voor een hoge PageRank?
PageRank is één van de onderdelen van het Google-algoritme waarmee de volgorde van de zoekresultaten bepaald wordt. Je kunt dit getal beïnvloeden door ervoor te zorgen dat je links naar je website verzamelt. Het liefst links van domeinen met een hoge PageRank, want deze geven als het ware hun waarde door. Het vergaren van deze zogeheten backlinks noemen we linkbuilding en is, naast content en techniek, één van de drie belangrijke pijlers van SEO.
Wat geldt voor externe links, geldt bovendien ook in mindere mate voor interne links. Ook deze geven waarde door. Heb je dus een pagina die goed scoort in Google en een hoge PageRank (of Page Authority, want dat is te controleren) heeft? Dan loont het om hiervandaan te linken naar andere pagina’s die je waarde wilt meegeven. De homepage van je website is hier bij uitstek voor geschikt, omdat deze doorgaans de meeste autoriteit heeft.