Top-of-mind awareness is een marketingstrategie die ervoor zorgt dat de consument het eerste aan jouw merk denkt wanneer er naar een bepaalde categorie of industrie wordt gevraagd. Top-of-mind awareness is een vorm van brand awareness die door veel grote merken gebruikt wordt.
Wat is top-of-mind awareness?
Zoals hierboven al beschreven staat betekent de term ‘top-of-mind awareness’ een marketingstrategie die ervoor zorgt dat de consument jouw merk als eerste opnoemt of als eerste daaraan denkt wanneer er een bepaalde industrie of categorie op wordt genoemd. Om duidelijk te maken hoe dit in zijn werk gaat kun je bijvoorbeeld vragen aan welk merk je denkt bij de categorie ‘cola’. Waarschijnlijk komt het merk Coca Cola bij de meeste mensen als eerste in gedachten. Als iemand je vraagt aan welk merk je denkt bij het noemen van de categorie ‘smartphones’, dan is de kans groot dat je het merk Apple of het merk Samsung opnoemt, of hieraan denkt. Doordat bepaalde merken als eerste in het hoofd opkomen van consumenten, is de kans groter dat deze consumenten dit merk boven andere merken verkiezen.
Hoe zorg je voor top-of-mind awareness?
Wil je dat de consument het eerste aan jouw merk denkt wanneer ze de categorie of industrie horen waarin jij actief bent? Er zijn vijf manieren om de top-of-mind awareness van jouw merk te versterken bij je consument.
- Zorg voor krachtige USP’s: krachtige unique selling points overtuigen consumenten door middel van unieke of onderscheidende kenmerken van jouw merk, product of dienst om over te gaan tot een aankoop. Deze onderscheidende kenmerken zijn een specifiek voordeel die ervoor zorgen dat je bedrijf opvalt tussen alle andere bedrijven die in dezelfde industrie aanwezig zijn en dat is dus gunstig voor de top-of-mind awareness.
- Proactief zijn: eenmalig een reclameboodschap laten horen aan een groot publiek zorgt wellicht voor een aantal klanten of prospects. Top-of-mind awareness vereist een andere aanpak. Om als merk aanwezig te zijn in het verstand van de concurrent moet je niet eenmalig een reclameboodschap de wereld insturen, maar continu zorgen voor een consistente stroom van berichten waarin jouw merk benadrukt wordt. Wanneer je wilt dat mensen je boodschap of merk onthouden, dus in het verstand aanwezig zal blijven, moet je zorgen voor herhaling.
- Consistent zijn: in alle berichten vanuit je bedrijf moet je consistent zijn. Doe dit in alle e-mails, reclamefolders, social media berichten, enzovoorts. Als je overal een andere boodschap brengt, kan er verwarring in het verstand van de consument ontstaan. Dit werkt averechts bij top-of-mind awareness. Zorg dus voor één merk, één boodschap.
- Maak gebruik van meerdere kanalen: Zorg dat je merk of boodschap overal te zien is. Door aanwezig te zijn op meerdere kanalen, bijvoorbeeld op sociale media, zorg je ervoor dat je merk of je boodschap een groter publiek bereikt en steeds weer wordt herhaald, en zoals eerder aangegeven: herhaling zorgt voor het onthouden van een merk of boodschap.
- Nuttig zijn: zorg dat je berichten niet als vervelend of spammerig worden ervaren. Dit zal niet gunstig zijn voor je merk. Geef daarom altijd waarde aan de consument in je berichten. Dus zorg dat je regelmatig communiceert, maar hou je berichten nuttig.
Waarom is het belangrijk om te werken aan top-of-mind awareness?
Starten met een bedrijf of beginnen met een webshop wordt steeds makkelijker. Door de digitalisering over de jaren heen en de beschikbare informatie op het internet wordt de instap barrière om tot een markt toe te treden steeds lager. Je kan bijvoorbeeld heel eenvoudig een website laten maken. Hierdoor kan de concurrentie in een markt of industrie steeds groter worden. Consumenten kunnen hierdoor kiezen uit een enorm aantal aanbieders. In dit geval wil je dat jouw merk hoog scoort in de hoofden van consumenten en jouw merk het eerste is waar ze aan denken. Zonder top-of-mind awareness wordt het in een sterk concurrerende markt moeilijk om op te vallen. Zorg daarom dat je herkend en herinnerd wordt door de consument. Werk aan je top-of-mind awareness.