Vanuit het oogpunt van SEO bezien is het belangrijk een website te hebben die pagina’s snel weet te laden. Google hecht namelijk veel waarde aan een optimale gebruikerservaring en een snel ladende website draagt daar vanzelfsprekend aan bij. Om dit mede mogelijk te maken is het aan te raden gebruik te maken van browsercaching. Dit zorgt ervoor dat bepaalde elementen van een website bij het eerste bezoek lokaal worden opgeslagen, zodat ze bij een volgend bezoek niet opnieuw geladen hoeven te worden.
Oké, en nu iets concreter
Als je een webpagina opent moeten er op de achtergrond verschillende soorten codes gelezen en vervolgens ingeladen worden, om jou de pagina op die manier te tonen zoals dat bedoeld is. Je maakt vast weleens mee dat je een pagina opent en bepaalde elementen, zoals afbeeldingen of een bepaald lettertype, wat langer nodig hebben om te laden. Dat komt doordat je browser deze verschillende stukjes HTML- en CSS-code apart moet laden.
Bij ieder bezoek moeten deze bestandstypen opnieuw weer worden geladen. Zeker wanneer je een website hebt met veel afbeeldingen en/of video’s, kan dit nogal wat van de server vragen. Maak je echter gebruik van browsercaching, dan worden deze bestanden bij iemands eerste bezoek aan je website tijdelijk lokaal in de browser opgeslagen. Bij een volgend bezoek hoeven ze om die reden niet meer opgevraagd te worden en laadt de pagina aanzienlijk sneller.
Het belang van browsercaching voor SEO
Daar wij bij B&S Media gespecialiseerd zijn in zoekmachineoptimalisatie (SEO), is het voor ons in het bijzonder relevant wat browsercaching doet in relatie tot SEO. Wel, omdat je website door browsercaching te gebruiken sneller wordt, zal Google je website meer waarderen. Het is dan ook één van de rankingfactoren die de zoekmachine gebruikt. Browsercaching draagt dus bij aan een verbetering van je online vindbaarheid!