Met contentmarketing ontwikkel je content, die zich richt op de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Hiermee bouw je een duurzame relatie met jouw klanten op. Dit heeft als doel dat zij herhaaldelijk producten en/of diensten bij je afnemen. Daarnaast zorgt deze vorm van marketing voor:
- Een grotere autoriteit;
- Een betere online vindbaarheid;
- Meer merkbekendheid.
Contentmarketing en SEO hebben – ook qua content – duidelijke raakvlakken.
Een definitie
Als ondernemer heb je er vast en zeker wel eens van gehoord: contentmarketing. Deze vorm van online marketing richt zich op het opbouwen van duurzame relaties met klanten door relevante content te ontwikkelen. Hierbij richt de contentmarketeer zich op de interesses en behoeften van de doelgroep. Denk aan het beantwoorden van vragen of het delen van een vermakelijke quiz. De belangen van het bedrijf – het verkopen van een product of dienst – worden hierbij achterwege gelaten.
Het doel
Producten of diensten verkopen: dat is het doel van iedere ondernemer. Zowel reclame als contentmarketing dragen hier een steentje aan bij. Ze verschillen echter in de methode die zij hiervoor toepassen. Reclame richt zich op de directe verkopen. Contentmarketing focust zich meer op het opbouwen van duurzame relaties. Loyale klanten zijn namelijk eerder geneigd om – jaar in, jaar uit – bij je terug te komen. En dat betekent uiteindelijk meer omzet.
De voordelen
Contentmarketing heeft dus als doel om klanten aan jouw merk of organisatie te binden. Daarnaast biedt het jouw bedrijf ook de volgende voordelen:
- Meer autoriteit;
- Beter vindbaar in Google;
- Merkbekendheid.
Raakvlakken met SEO
Contentmarketing en SEO hebben ontzettend veel raakvlakken met elkaar. Zo is de online vindbaarheid van een website of pagina ook voor eerstgenoemde ontzettend belangrijk. Veel online content kan dan ook beide vakgebieden dienen. Denk hierbij o.a. aan:
Advertenties
Niet alle advertenties hebben als doel om een product of dienst te verkopen. Je kunt ze ook inzetten om een klant te helpen. Bijvoorbeeld door te verwijzen naar een veelgestelde vraag, een prijsvraag of een whitepaper.
Landingspagina’s
Een website bestaat vaak uit meerdere pagina’s. Door te schrijven met het belang van de doelgroep in het achterhoofd, haak je aan op het gedachtegoed van de contentmarketing.
Veelgestelde vragen
Consumenten hebben vaak veel vragen. Over jouw dienst. Over jouw product. Op jouw website kun je hiervoor een aparte sectie inrichten: de veelgestelde vragen. Hiermee laat je zien dat je de belangen van jouw doelgroep voorop hebt staan.
Persberichten
Eens in de zoveel tijd heb je – als organisatie – nieuws dat je het liefst met de hele wereld wilt delen. Door hierover een persbericht te schrijven, houd je loyale klanten op de hoogte van de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf.
Social media
Als er een plek is waar loyale klanten graag met jou in contact komen, is het op social media, zoals: Facebook, Instagram en LinkedIn. Door regelmatig een bericht te plaatsen, voelen klanten zich betrokken bij jouw bedrijf.
Neem contact op