Sommige woorden laten weinig aan de verbeelding over. Zo ook het woord A/B-test, dat letterlijk slaat op het testen van versie A en B van een website. Daarmee kun je het effect van een subtiele of grote wijziging aan de website testen. Gedurende een bepaalde tijd krijgen bezoekers, vanzelfsprekend onbewust, versie A of versie B van een website te zien. Na afloop van de testperiode wordt gekeken naar de resultaten en/of op basis daarvan de geteste wijziging doorgevoerd moet worden, of dat men de huidige versie van de website beter kan behouden.
Het doel van A/B-testen
Een A/B-test voer je uit, omdat je het maximale resultaat uit je website wilt halen. Dat kan zijn in de vorm van verkochte producten, aantallen offerte-aanvragen of inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Met andere woorden: je bent voortdurend bezig met conversie-optimalisatie. Soms kunnen het kleine aanpassingen zijn die tot spectaculaire toenames van conversies leiden. Alleen wil je wel zeker weten dat het werkt, voordat je dingen gaat aanpassen.
Daarom test je dit soort voorgenomen wijzigingen onder je eigen doelgroep, namelijk de huidige bezoekers van je website. Dit doe je door je bezoekers in twee groepen te verdelen, waarvan 50 procent de ene (versie van een) pagina te zien krijgt en de andere 50 procent de andere. Aan de hand van het aantal kliks, bestellingen, inschrijvingen of ingevulde formulieren kun je concluderen welke versie het meest oplevert.
Wat kun je allemaal A/B-testen?
Zoals gezegd gaat het bij A/B-testen vaak om subtiele veranderingen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het veranderen van de kleur van een belangrijke knop. Kijk maar eens – als je deze website op een pc bezoekt – naar de oranje knop met de tekst “Gratis quickscan” boven het menu. Deze is niet voor niets oranje. Uit A/B-testen is gebleken dat oranje de meeste kliks oplevert.
Dit is slechts één voorbeeld van wat je met een A/B-test kunt uitzoeken. Je zou ook kunnen onderzoeken of de plaats van een knop (links of rechts in beeld) of een contactformulier verschil maakt. Of dat een bepaalde afbeelding meer kliks oplevert dan een andere. In principe kun je alle elementen van je website die gericht zijn op conversies A/B-testen. Eén kanttekening: zorg er wel voor dat je altijd slechts één wijziging tegelijk doorvoert om A/B te testen. Anders weet je nooit zeker welke aanpassing tot een bepaald effect heeft geleid.
Neem contact op