Er zijn weinig begrippen zo veelomvattend en tegelijkertijd zo beperkt en eenvoudig als het begrip algoritme. Je zou namelijk kunnen zeggen dat een algoritme vast patroon van handelingen is om een bepaald doel te bereiken. Dit associëren we in de regel met computersystemen, software en allerlei andere digitale toestanden. Maar het begrip ‘algoritme’ is breder dan dat.
Een eenvoudig voorbeeld van een algoritme
Denk bijvoorbeeld aan een toerist die jou in je woonplaats de weg vraagt naar een bepaald gebouw. Jij hebt specifieke, ‘voorgeprogrammeerde’ kennis over jullie huidige locatie, de bestemming en de wegen die daartussen liggen. Door in je hoofd de route van A naar B te lopen, kom je tot de uitkomst: “Je gaat hier de eerste weg links, steekt het eerste kruispunt over, gaat bij het tweede kruispunt weer linksaf en neemt vervolgens de eerste weg rechts”.
Had je echter op punt B gestaan en iemand had je daar de weg gevraagd naar punt A, dan had je gebruikgemaakt van hetzelfde algoritme – je kennis van het stratenplan – maar was de uitkomst precies andersom geweest. En was de toerist niet lopend maar met de auto geweest, dan had je wellicht een andere route moeten bedenken, in verband met doodlopende straten, eenrichtingsverkeer, etcetera. Een algoritme is dus aan verschillende factoren gebonden.
Digitale algoritmes
Nu is het voorbeeld hierboven natuurlijk vrij eenvoudig te begrijpen. Maar wanneer we het over algoritmen hebben, hebben we het meestal over complexe berekeningen die door computers gemaakt worden, om ons voor te schotelen waarnaar we op zoek zijn. Je gooit als het ware bewust of onbewust een hoop informatie in een blender, wat allemaal gemixt wordt, waarna je overhoudt waarnaar je op zoek was.
Denk maar eens aan Spotify, dat voor jou bepaalt welke muziek je waarschijnlijk leuk vindt, op basis van je luistergedrag. Of aan Facebook, dat jou vriendschapsvoorstellen doet en berichten laat zien op basis van je interesses. En wat te denken van datingsapps als Tinder. Hierbij beïnvloed je actief het algoritme, door aan te geven in welk geslacht je geïnteresseerd bent, leeftijdsgrenzen in te stellen en een bepaald geografisch zoekgebied in te kaderen. En tot slot is er natuurlijk Google, dat naar schatting ruim 200 factoren gebruikt om jou de meest relevante zoekresultaten te tonen.
Het Google-algoritme
Dit is vanzelfsprekend waarin wij als internetmarketingbureau bovenmatig geïnteresseerd zijn. Door te begrijpen hoe het algoritme van Google werkt, kunnen wij onze dienstverlening op het vlak van zoekmachineoptimalisatie immers verbeteren. Je moet de werking van de zoekmachine als volgt zien: een gebruiker typt een zoekopdracht in, met als doel antwoord op een vraag te krijgen. Het algoritme van Google gaat vervolgens razendsnel de miljarden webpagina’s die de Google-index rijk is bij langs, om ze te matchen aan de zoekopdracht. Dit mechanisme is bij iedere zoekopdracht hetzelfde, maar de uitkomst is totaal verschillend. Dit omdat het startpunt – de zoekopdracht – allesbepalend is. Net als in het voorbeeld waarin een toerist de weg vroeg.
Meer informatie
Wil je meer weten over het algoritme van Google? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op