Stel je voor: je loopt voor het eerst door Parijs en je volgt de bewegwijzeringsbordjes richting de Sacré-Coeur. Na een kwartier lopen heb je volgens de bordjes de beroemde basiliek bereikt, maar voor je neus staat toch echt de Eiffeltoren. Daar was je niet naar op zoek! Geïrriteerd besluit je tijdens het vervolg van je stedentrip toch maar Google Maps te gebruiken en de bordjes te laten voor wat ze zijn. Zo is het ook met ankerteksten: levert een link niet de bestemming op die je bezoeker op basis van de ankertekst verwacht, dan verliest deze het vertrouwen in je site en is de kans groot dat hij deze verlaat.
Voorbeeld van een ankertekst
De ankertekst – ook vaak naar verwezen met de Engelse benaming anchor text – is de voor de bezoeker zichtbare tekst waaraan een link gekoppeld is. In de volgende link naar de homepage van B&S Media is B&S Media bijvoorbeeld de ankertekst en de link die daarbij hoort https://www.bsmedia.nl/. De ankertekst is voor de bezoeker belangrijk om te kunnen inschatten of een bepaalde interne dan wel externe link voor hem interessant is. En ook Google hecht waarde aan goede ankerteksten, om te kunnen begrijpen waar een bepaalde webpagina over gaat.
Ankerteksten voor linkbuilding
Het gebruik van de juiste ankerteksten is een belangrijk onderdeel van linkbuilding, één van de drie SEO-pijlers (naast techniek en content). Door op slimme wijze gebruik te maken van ankerteksten kun je namelijk de zoekwoorden die horen bij een bepaalde landingspagina boosten. Gebruik dan ook altijd ankerteksten die slaan op de inhoud van de pagina waarnaar je linkt.
Gebruik relevante ankerteksten
Naar onze landingspagina rondom het zoekwoord SEO Kampen – waarbij we dus gevonden willen worden op de combinatie van SEO met de plaatsnaam Kampen, zullen we dus doorgaans linken met ankerteksten als “SEO Kampen”, “SEO in Kampen”, “zoekmachineoptimalisatie Kampen”, “SEO-bureau Kampen” en dergelijke. Ankerteksten als “internetmarketingbureau”, “webdesign Kampen” of “SEO Zwolle” zijn om de hierboven genoemde reden niet handig: ze zorgen voor verwarring bij zowel de gebruiker als Google.
De valkuil: overoptimalisatie
Er is echter één ding waar je mee moet oppassen en dat is dat je een bepaalde ankertekst te vaak gebruikt. Als iedere externe link naar de pagina waar we het hierboven over hadden als ankertekst “SEO Kampen” heeft, vindt Google dat onnatuurlijk. Immers, het is gebruikelijk dat pagina’s links ontvangen met gevarieerde ankerteksten, al is het maar omdat lang niet iedereen rekening houdt met zoiets als SEO. Breng daarom variatie aan in je ankerteksten, zeker als het aankomt op het aanvragen van externe links. Gebruik ook regelmatig de URL van de pagina als ankertekst, evenals nietszeggende, maar wel veelvoorkomende ankerteksten als “klik hier” of “lees verder”.
Meer informatie
Wil je meer weten over het gebruik van ankerteksten? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op