Met het dagbudget geef je binnen Google Ads aan hoeveel een campagne je maximaal per dag mag kosten. Het betreft een gemiddelde, waardoor het werkelijke bedrag hoger kan uitvallen. Per maand wordt er echter niet meer dan 30,4 keer het dagbudget in rekening gebracht.
De waarde die je het beste kunt instellen is van een aantal factoren afhankelijk, waaronder:
- CPC;
- Het zoekvolume;
- Aantal zoekwoorden;
- Reikwijdte.
De definitie
Door het dagbudget binnen Google Ads in te stellen geef je aan hoeveel een advertentiecampagne jou maximaal per dag mag kosten. Het algoritme doet vervolgens zijn best om voor dit tarief het beste resultaat te boeken. Deze waarde is dus essentieel voor het binnen de perken houden van de advertentiekosten.
Werkelijke uitgave kan hoger zijn
Wie al langer een campagne bij Google Ads heeft lopen, is het misschien al een keer opgevallen. Het dagbudget dat je hebt ingesteld, wordt meer dan eens overschreden. Dit kan tot maximaal tweemaal de ingestelde waarde. Maar geen paniek! Google heeft daar gelukkig een goede verklaring voor.
Google spreekt van een ‘gemiddeld dagbudget’. Dit houdt in dat de ingevoerde waarde automatisch wordt omgerekend naar een maximaal maandbedrag. Hiervoor wordt de volgende formule gebruikt:
Het bedrag dat uit deze berekening naar voren komt, wordt netjes over de individuele dagen van de maand verdeeld. Dit gebeurt echter niet evenredig. Bepaalde dagen kunnen tot twee keer het dagbudget verbruiken. Dit gebeurt wanneer het algoritme voor die momenten meer kansen tot een conversie ziet. Om deze uitschieters te compenseren zal Google op andere dagen minder budget uitgeven.
De garantie van Google
Het algoritme van Google is – helaas – niet zonder fouten. Soms kan het voorkomen dat ook het berekende maandbudget overschreden wordt. De extra kosten komen dan voor rekening van Google zelf. Het teveel betaalde bedrag wordt weer naar je teruggeboekt.
Factoren die het benodigde budget beïnvloeden
Maar: welke waarde kun je nu het beste voor jouw dagbudget instellen? Dit is – naast het beschikbare marketingbudget – van verschillende factoren afhankelijk. Hieronder noemen wij de belangrijksten:
Het zoekvolume
Van zoekwoorden kun je het maandelijkse zoekvolume achterhalen. Dit is het aantal keer dat gebruikers in het netwerk van Google deze specifieke term in hun zoektocht hebben gebruikt. Hoe hoger dit getal, hoe meer budget je hiervoor nodig hebt.
Het aantal zoekwoorden
Binnen een campagne focus je je vaak op meerdere zoekwoorden. Hiermee worden de kansen op een conversie immers vergroot. Synoniemen. Producten. Diensten. Hoe meer termen je gebruikt, hoe hoger de waarde van het cumulatieve zoekvolume. Om geen kansen te missen is dus een hoger dagbudget nodig.
Het gebied waar je in adverteert
Lokaal of internationaal. Dat is nogal een verschil. Hoe breder het gebied waarin jij jouw advertentie wilt laten zien, des te meer vertoningen er mogelijk kunnen zijn. Ze ook allemaal in de wacht slepen, lukt niet met een klein budget.
De kosten per klik (CPC)
Tot slot zijn er nog de kosten per klik. Dit wordt ook wel het CPC genoemd. Deze kunnen variëren van enkele centen tot tientallen euro’s. Hoe hoger de CPC-waarde, hoe meer budget je nodig hebt voor een mogelijke conversie.
Meer informatie
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van het juiste dagbudget? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op