Een klant-ID is een unieke reeks cijfers, die correspondeert met een bepaald Google Ads-account. Je vindt deze reeks bij Google Ads in de rechterbovenhoek of bij Help. Het klant-ID gebruik je tijdens jouw contact met de klantenservice van Google. Je gebruikt het ook om koppelingen met andere producten of diensten te maken.
De klant-ID
De klant-ID van Google Ads kent verschillende benamingen. Klantcode. Customer ID. Het principe blijft echter hetzelfde. Het is een unieke reeks van nummers – zoals bijvoorbeeld: 123-456-7890 -, die met een specifiek Google Ads-account correspondeert. Deze getallenreeks gebruik je tijdens jouw contact met de klantenservice van Google of bij het maken van een koppeling met andere producten en/of diensten. Denk hierbij aan:
- Google Analytics;
- Google Mijn Bedrijf;
- Google Merchant Center;
- Google Ads.
Waar vind je het?
Af en toe doen er zich situaties voor waarbij je jouw klant-ID moet gebruiken. Gelukkig kun je deze snel terugvinden. Je hoeft enkel in te loggen bij Google Ads. Je vindt de cijferreeks dan in de rechter- en linkerbovenhoek . Is dit niet het geval? Klik dan op Help. De klant-ID verschijnt vervolgens in het menu.
Accounts en websites koppelen
Heb je ergens jouw klant-ID voor nodig? Dan is dat meestal om een product of dienst aan jouw Google Ads-account te koppelen. Hieronder geven wij een beknopt stappenplan:
Een manageraccount toevoegen
Neem je bij ons de dienst Google Ads af? Dan willen wij je graag aan ons manageraccount koppelen. Hiervoor moet je de volgende stappen doorlopen:
- Geef jouw klant-ID aan ons door.
- Accepteer onze uitnodiging. Dit kan op twee manieren:
- Klik in de ontvangen mail op de knop ‘Verzoek accepteren’ en bevestig dit op de eerstvolgende pagina;
- Ga naar het tabblad ‘Managers’ en klik in het kolom ‘Acties’ op Accepteren.
- Het account is nu gekoppeld.
Koppelen met Google Analytics
Een koppeling met Google Analytics is ontzettend nuttig. Je kunt er namelijk veel relevante informatie over jouw online prestaties vinden. Deze kun je met jouw gegevens in Google Ads samenvoegen. Dit doe je op de volgende manier:
- Zet binnen Google Ads de autocodering aan:
- Ga naar het tandwiel en klik op ‘Accountinstellingen’;
- Klik op ‘Voorkeuren’ en ga naar ‘Bijhouden’;
- Klik bij autocodering op ‘bewerken’;
- Vink ‘Autocodering van bestemmings-URL’ aan;
- Sla de wijziging op.
- Maak de koppeling met Analytics:
- Log in bij Analytics en klik op ‘Beheerder’;
- Klik onder ‘Property’ op ‘Ads links’;
- Selecteer jouw Ads-account (let op de klant-ID);
- Klik op ‘Doorgaan’ en vervolgens op opslaan.
- Google Ads en Analytics zijn nu gekoppeld.
Meer informatie
Heb je moeite met het vinden van het klant-ID? Lukt het niet om een juiste koppeling te maken tussen verschillende producten van Google? Onze specialisten helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact op