De kwaliteitsscore is een waarde die Google aan advertenties hecht. In hoeverre zijn ze relevant voor de eindgebruiker? De score – die de zoekmachine uitdeelt – is bepalend voor de hoogte van de CPC en de uiteindelijke positie van een advertentie. De kwaliteitsscore van Google Ads is zelf van de volgende drie zaken afhankelijk:
- Advertentierelevantie;
- Verwachte klikfrequentie;
- Ervaring op landingspagina.
Wat is de kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is een waarde tussen de 1 en 10. Hiermee geeft Google aan of een advertentie kwalitatief goed in elkaar steekt. Scoor je bijvoorbeeld een 9 of 10? Dan gaat het algoritme van Google Ads ervan uit dat jouw advertentie relevant is voor zijn gebruikers. Het sluit dus goed aan op hetgeen dat zo’n persoon zoekt. Google vindt dat erg fijn. Je zult dan ook zien dat de CPC omlaag gaat en de kans op een hoge positie juist omhoog.
Drie factoren die de kwaliteitsscore bepalen
De kwaliteitsscore wordt grotendeels door drie elementen bepaald. Handig, want scoor je niet hoog? Dan kun je heel makkelijk achterhalen waar het probleem ligt. Loop dan zeker de volgende drie zaken na:
Advertentierelevantie
Gebruikers van Google Search moeten zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. De advertenties moeten dan ook relevant zijn. Dat vindt niet alleen Google fijn, maar jij als ondernemer ook. Mensen klikken immers pas wanneer het aanbod hun probleem oplost. Google bepaalt de relevantie van een advertentie door te kijken hoe goed een zoekwoord erbij past. Hieraan hangen zij vervolgens een label: hoger dan gemiddeld, gemiddeld of lager dan gemiddeld.
Verwachte klikfrequentie
Google heeft ontzettend veel informatie paraat. Hierdoor kunnen zij redelijk nauwkeurig inschatten hoe goed jouw advertentie zal gaan scoren. Hoe waarschijnlijk is het dat mensen erop gaan klikken, wanneer deze bij zoekwoord X wordt getoond? Google bekijkt hierbij onder andere de historische geschiedenis van het zoekwoord. Hoe scoorde deze in het verleden binnen jouw campagne? Wederom zijn er drie mogelijkheden: hoger dan gemiddeld, gemiddeld, lager dan gemiddeld.
Ervaring op de landingspagina
De derde – en laatste – factor bij het bepalen van de kwaliteitsscore is de ervaring van de gebruiker op de landingspagina. Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, hoe goed is zijn of haar ervaring op jouw website? Google kijkt hier naar verschillende elementen. Is de tekst relevant voor de gebruikte zoektermen en is de pagina overzichtelijk? Ook moet de techniek in orde zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan de laadtijd. Ook hier zijn er drie opties mogelijk: hoger dan gemiddeld, gemiddeld, lager dan gemiddeld.
Meer informatie
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van jouw kwaliteitsscores? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag!
Neem contact op